طرز تهیه شیرینی نخودچی با پیمانه مخصوص عید نوروز در خانه مرحله به مرحله


شیرینی نخودچی یکی از شیرینی های مخصوص و سنتی قزوین است که در تمام پذیرایی ها به خصوص مهمانی های عید بسیار پر طرفدار است. این شیرینی با آرد نخودچی و زعفران به همراه طعم دهنده های دیگر تهیه می شود. بافت این شیرینی بسیار نرم و جذاب است و بسیار ترد می باشد. امروز در کولاک طرز تهیه شیرینی نخودچی را به شما آموزش خواهیم داد همرا ما باشید.

مواد لازم

آرد نخودچی ۲۲۰ گرم یا ۲/۵ پیمانه
پودر قند ۱۰۰ گرم یا ۱/۲ پیمانه
روغن جامد ۱/۲ پیمانه یا ۱۰۰ گرم
آرد سفید ۳ ق غذا خوری
پودر هل ۱/۲ ق چای خوری
پسته یا تخم خرفه برای تزیین

طرز تهیه شیرینی نخودچی

مرحله اول: الک کردن آرد

روغن جامد یا نیمه جامد را روی بخار کتری در حال جوش قرار دهید تا آب شود سپس به مدت ۱ ساعت در یخچال قرار دهید. سه قاشق غذا خوری از آرد نخودچی بردارید و به آن سه قاشق غذا خوری آرد سفید اضافه کنید. آرد را برای سه بار الک کنید و در کاسه بریزید.

مرحله دوم: هم زدن مواد

در یک کاسه پودر قند را الک کنید و روغن را که صاف کردید به آن اضافه کنید. پودر هل را نیز اضافه کنید و با همزن به مدت ۵ دقیقه هم بزنید تا رنگ آن تقریبا زرد رنگ شود. آرد را نیز اضافه کنید و هم بزنید. در این مرحله برای اینکه شیرنی شما ترد تر شود می توانید برای دو بار مواد را از چرخ گوشت رد کنید یا با دور تند همرن هم بزنید. در ادامه خمیر را با دست مقداری ورز دهید توجه داشته باشید که زیاد ورز دادن باعث روغن انداختن خمیر می شود.

مرحله سوم: استراحت دادن خمیر

خمیر را مقداری با دست بردارید و اگر حالت گرفت یعنی آماده است در ادامه خمیر را در کیسه بریزید و با وردنه ورز دهید سپس به مدت یک ساعت استراحت دهید. در ادامه خمیر را به ضخامت ۲ سانت با وردنه پهن کنید و با قالب های شیرینی نخودی آن را قالب بزنید.

مرحله چهارم: پخت شیرینی در فر

روی شیرینی را با پودر پسته یا تخم خرفه تزیین کنید. شیرینی ها را در سینی چرب شده بچینید و در فر از قبل گرم شده قرار دهید قرار دهید و بزارید شیرنی به مدت ۲۰ دقیقه با دمای ۱۷۰ درجه بپزد و اگر از فر برقی استفاده می کنید دما روی ۱۵۰ درجه به مدت ۲۰ دقیقه باشد.

مرحله پنجم: پخت شیرینی در تابه

واشر تابه دو طرفه را درآورید و یک دمکنی روی آن قرار دهید سپس شیرینی ها را در تابه چرب شده بچینید و روی گاز با شعله پخش کن قرار دهید. زمان تقریبی برای پخت شیرینی در فر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است.

فوت و فن های طرز تهیه شیرینی نخودچی

  1. برای پخت شیرینی در تابه از دمکنی و شعله پخش کن استفاده کنید و وقتی زیر شیرینی ها رنگ عوض کرد یعنی پخته است.
  2. اضافه کردن آرد سفید به دلیل ترد شدن و خوب قالب خوردن شیرینی نخودچی است.
  3. بعد از پخت شیرینی آن را از تابه یا فر خارج نکنید و صبر کنید تا خنک شود سپس خارج کنید.