طرز تهیه کیک خیس شکلاتی ساده و پف دار با فر و بدون فر (در تابه)


کیک خیس که بیشتر به صورت شکلاتی تهیه می شود یک نوع کیک جذاب است که بافتی جذاب و متفاوت دارد. اگر از کسانی هستید که طعم شکلات را دوست دارید این کیک می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. ترکیب کیک یس شکلاتی با چای برای عصرانه بینظیر است. این کیک را می توانید با گاناش شکلاتی تززین کنید یا خامه کشی کنید و به عنوان کیک تولد از آن استفاده کنید.  امروز در کولاک طرز تهیه کیک خیس را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

تخم مرغ ۴ عدد درشت
شکر ۱ لیوان سرخالی یا ۱۸۰ گرم
آرد ۲ لیوان
روغن مایع ۲/۳ لیوان یا ۱۲۵ گرم
شیر ۱/۲ لیوان یا کمی بیشتر
بکینگ پودر ۱ و نیم ق چای خوری
وانیل ۱/۴ ق چای خوری
پودر کاکائو ۴ سوپ خوری یا ۲۰ گرم

طرز تهیه کیک خیس

مرحله اول: تهیه مواد مایع

تخم مرغ ها را در یک کاسه بشکنید سپس شکر و وانیل را به ان اضافه کنید و با دور تند همزن به مدت ۷ دقیقه هم بزنید تا به طور کامل ترکیب و کرم رنگ شود. شیر و روغن را نیز در پیمانه بریزید و به مواد اضافه کنید و دوباره ۲ دقیقه هم بزنید.

مرحله دوم: ترکیب کردن مواد خشک و مایع

آرد را الک کنید و در کاسه دیگری بریزید سپس پودر کاکائو را نیز الک کنید و به مواد اضافه کنید سپس بکینگ پودر را نیز به آرد اضافه کنید. مواد خشک را در چند مرحله به مواد مایع اضافه کنید و بادور کند همزن کقداری هم بزنید سعی کنید زیاد هم نزنید چون باعث می شود بکینگ پودر خاصیت پف دهندگی خود را از دست دهد.

مرحله سوم: پخت کیک در فر

قالب موردنظر را چرب کنید یا یک کاغذ روغنی در آن قرار دهید. از مواد کیک در قالب بریزید و در فر از قبل گرم شده کیک را قرار دهید. دمای فر باید روی ۱۷۰ درجه باشد و بزایرد کیک به مدت ۶۰ دقیقه بپزد.

مرحله چهارم: پخت کیک در تابه

برای پخت کیک در تابه باید از یک تابه دو طرفه استفاده کنید و واشر های تابه را جدا کنید و یک دمکنی روی درب تابه قرار دهید سپس تابه را چرب کنید و مواد کیک را در تابه بریزید. یک شعله پخش کن روی گاز قرار دهید و حرارت را روی ملایم بزایرد و صبر کنید تا کیک بپزد.

مواد لازم برای تهیه سس

شکلات تخته ای ۱۰۰ گرم
شکر ۱/۴ پیمانه
روغن مایع ۱/۴ پیمانه
کاکائو ۱ ق سوپ خوری

طرز تهیه سس برای کیک خیس

مرحله اول: تهیه سس شکلاتی

شیر را در یک کاسه بریزید سپس پودر کاکائو را الک کنید و به شیر اضافه کنید سپس شکلات تخته ای را روی کتری در حال جوش قرار دهید و بزارید شکلات آب شود سپس به مواد داخل کاسه اضافه کنید. روغن را نیز اضافه کنید مواد را در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید بعد از ۲ تا ۳ دقیقه از روی حرارت بردارید و بزارید خنک شود.

مرحله دوم: تهیه کیک

کیک را از فر خارج کنید و صبر کنید تا خنک شود بعد از آن کیک را از قالب برگردانید و برش بزنید. دوباره کیک را در قالب که یک کیسه فریزر در آن پهن کرده اید برگردانید و با خلال داندان چند سوراخ ایجاد کنید.

مرحله سوم: اضافه کردن سس شکلاتی به کیک

سس شکلاتی تهیه شده که خنک شده بود را به کیک اضافه کنید و کیک را به مدت ۳ تا ۴ ساعت در یخچال قرار دهید. بعد از این مدت کیک را در داخل ظرف سرو بریزید و با گاناش یا ترافل های رنگی تزیین و نوش جان کنید.

فوت و فن های طرز تهیه کیک خیس

  1. برای تهیه سس به جای شکلات تخته ای می توانید از شکلات تلخ نیز استفاده کنید.
  2. حواستان باشد کیک کاملا خنک شود سپس سس خنک شده را اضافه کنید تا کیک خمیر نشود.
  3. برای تهیه گاناش باید مقدار مساوی خامه صبحانه را با شکلات تخته ای ترکیب کنید سپس روی کیک بریزید.