طرز تهیه شیرینی دادلی خانگی مخصوص نوروز با فر و بدون فر گام به گام


شیرینی دادلی یکی از شیرینی های آسان است که در عید نیز برای پذیرایی استفاده می شود. این شیرینی بدون فر و قالب قابل تهیه است و می توانید با مارمالاد یا بریلو در وسط آن طعم جذابی به این شیرینی دهید. این شیرینی در شهر تبریز بیشتر از شهر های دیگر پخته می شود و گاهی ممکن است فکر کنید اصالت این شیرینی برای تبریز است. امروز در کولاک طرز تهیه شیرینی دادلی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

پودر قند ۵۰ گرم یا ۱/۳ پیمانه
روغن جامد ۴۰ گرم یا ۱/۴ پیمانه
کره ۵۰ گرم
زرده تخم مرغ ۱ عدد
آرد نخودچی ۳۰ گرم یا ۱/۳ پیمانه
وانیل نوک قاشق چای خوری
آرد سفید ۱ پیمانه یا ۱۳۰ گرم
شکلات شیری و سفید به میزان لازم
ژله بریلو یا مارمالاد به میزان لازم

طرز تهیه شیرینی دادلی

مرحله اول: ترکیب کردن پودر قند و زرده تخم مرغ

پودر قند را در یک کاسه بریزید و روغن را همراه کره به آن اضافه کنید سپس با دور تند همزن به اندازه ۲ دقیقه هم بزنید تا کرمی شود. در ادامه تخم مرغ را بشکنید و زرده را از سفیده جدا کنید و زرده را به کاسه اضافه کنید وانیل را نیز بیفزایید و به اندازه ۲ دقیقه دوباره با همزن هم بزنید.

مرحله دوم: اضافه کردن آرد

آرد نخودچی را الک کنید و به مواد مایع اضافه کنید. آرد نخودچی را با مواد هم بزنید و در ادامه  آرد سفید را نیز الک کنید و به مواد اضافه کنید و با قاشق یا همزن هم بزنید. در ادامه یک خمیر شیرینی حاصل می شود که نیازی به ورز دادن ندارد و اگر ورز دهید به روغن می افتد.

مرحله سوم: قالب دادن شیرینی

به اندازه یک قاشق چای خوری از مواد بردارید و با دست خود گرد کنید سپس با ته نی یا خودکار یا انگشت خود یک حفره کوچک در وسط آن ایجاد کنید. فر را از قبل روشن کنید و شیرینی را در سینی بچینید و در فر به مدت ۱۵ دقیقه با دمای ۱۸۰ درجه قرار دهید.

مرحله چهارم: پخت شیرینی دادلی در تابه

تابه را از قبل روی حرارت که شعله پخش کن قرار داداه اید قرار دهید و یک دمکنی روی آن قرار دهید. شیرینی ها را در تابه بچینید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان دهید تا با شعله متوسط بپزد.

مرحله پنجم: تزیین شیرینی دادلی

بعد از اینکه شیرینی ها پخت و خنک شد یک طرف شیرینی را در شکلات بن ماری شده شیری یا شکلاتی قرار دهید و درآورید سپس بعد از گذشت مدتی مقداری از شکلات با رنگ مخالفی که شیرینی ها را با آن آغشته کرده اید در قیف بریزید و روی شیرینی بریزید. وسط شیرینی را نیز با بریلو یا مارمالاد که در قیف ریخته اید پر کنید. شیرینی خوشمزه و ویژه شما آماده است نوش جان.

فوت و فن های طرز تهیه شیرینی دادلی

  1. اگر در خانه ترازو دارید حتما از مقادیر گرمی گفته شده به جای پیمانه استفاده کنید و مواد را وزن کنید تا به طور دقیقه باشد.
  2. برای تزیین روی این شیرینی می توانید از پودر پسته یا ترافل های رنگی نیز استفاده کنید.
  3. به جای استفاده از روغن جامد و کره می توانید از روغن صاف قنادی نیز استفاده کنید.