طرز تهیه آش ترخینه با ترخینه آماده ساده بدون دوغ به روش کرمانشاهی


آش ترخینه یکی از آش هایی است که در شهر های لرستان، بروجرد، ملایر و دیگر شهر ها تهیه می شود. از این آش می توان در مواقع بیماری مانند سرماخوردگی و بیماری های دیگر که بدن ضعیف است استفاده کرد. ترخینه از موادی مانند بلغور گندم دوغ یا ماست و سایر مواد دیگر تهیه می شود که آن را در معرض نور آفتاب خشک می کنند و در هنگام پخت از آن استفاده می شود. چون قرص های ترخینه آماده شده از قبل است این آش یک آش فوری محسوب می شود و می توانید در زمان کمی آن را تهیه کنید. امروز در کولاک طرز تهیه آش ترخینه را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

ترخینه ۴ عدد
حبوبات شامل نخود و لوبیا ۲ لیوان
سبزی آش خرد شده ۴ لیوان
پیاز داغ ۵ ق غذا خوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و آویشن به میزان لازم
روغن به میزان لازم

طرز تهیه آش ترخینه

مرحله اول: آماده کردن ترخینه و پخت حبوبات

شما می توانید ترخینه را در منزل تهیه کنید یا به صورت آماده از عطاری ها تهیه کنید. ترخینه ها را در یک کاسه بریزید و به آن آب سرد اضافه کنید و بزارید ترخینه ها به مدت ۱۲ ساعت خیس بخورد. حبوبات را پیمانه زده و در سینی بریزید و پاک کنید سپس بشورید و با مقداری آب روی گاز قرار دهید تا بپزند.

مرحله دوم: اضافه کردن مواد به یکدیگر

در این مرحله پیاز را پوست کنید و با مقداری روغن در تابه بریزید و سرخ کنید قبل از اینکه کامل سرخ شود به آن ادویه های گفته شده را اضافه کنید و هم بزنید. در ادامه ترخینه ها را در قابلمه بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید و هم بزنید سپس حبوبات پخته شده را اضافه کنید و در ادامه مقداری از پیاز داغ را اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله سوم: اضافه کردن سبزی

در ادامه بعد از گذشت تقریبا ۳۰ دقیقه سبزی های های آش را پاک کنید و با آب بشورید سپس خرد کنید و به آش اضافه کنید. سپس بزارید آش دوباره به مدت ۳۰ دقیقه بپزد و بعد از ۳۰ دقیقه نمک و ادویه های گفته شده را اضافه کنید و هم بزنید آش شما بعد از چند دقیقه آماده است نوش جان.

فوت و فن های طرز تهیه آش ترخینه

  1. برای تزیین روی آش ترخینه می توانید از پیاز داغ و سیر داغ یا دوغ نیز استفاده کنید.
  2. از مقداری پیاز خرد نشده و کامل نیز می توایند در تهیه آش ترخینه استفاده کنید.
  3. در برخی از شهر ها برای تهیه ترخینه از سیرابی نیز استفاده می کنند که شما نیز می توانید استفاده کنید اما سلیقه ای است.