طرز تهیه نان برنجی اصل کرمانشاهی با روغن جامد در فر و تابه


نان برنجی یکی از شیرینی هایی است که در پذیرایی های عید از آن استفاده می شود و بافتی بسیار ترد دارد که به دلیل استفاده از آرد برنج در ان است. اصالت این شیرینی برای کرمانشاه است که امروز در تمام شهر ها به خصوص قزوین و شمال کشور تهیه می شود و طرز تهیه آن ها تقریبا شبیه هم است و در برخی موارد دارای تفاوت است ولی اساس آن ها یکی است. امروز در کولاک طرز تهیه نان برنجی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

روغن جامد ۶۲ گرم
پودر قند ۴۵ گرم
گلاب ۱ ق سوپ خوری
عرق هل ۱/۲ ق چای خوری
آرد برنج ۱۲۵ گرم
زرده تخم مرغ ۱ عدد

طرز تهیه نان برنجی

مرحله اول: ترکیب کردن مواد لازم

در ابتدا روغن جامد را در کاسه بریزید سپس پودر قند را الک کنید و به مواد اضافه کنید و با دور تند همزن هم بزنید تا کرم رنگ شود. تخم مرغ را در یک کاسه دیگر بشکنید و زرده را از سفیده جدا کنید سپس زرده را به مواد ترکیب شده اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا پف کند. آرد برنج را الک کنید و همراه گلاب و هل به مواد اضافه کنید و با قاشق هم بزنید.

مرحله دوم: استراحت دادن خمیر

برای اضافه کردن آرد برنج بهتر است آن را در چند مرحله اضافه کنید تا زمانی یک خمیر نرم به دست آید که به دست نچسبد. خمیر را در یک کیسه بریزید و به مدت ۱۲ ساعت در محیط  قرار دهید تا استراحت کند.

مرحله سوم: قالب زدن نان برنجی

بعد از ۱۲ ساعت اگر دیدی خمیر شما کمی سفت شده است به مقدار خیلی کم شیر به آن اضافه کنید. در ادامه به اندازه گردو از مواد بردارید و در کف دست خود گرد کنید سپس با استفاده از مهر های مخصوص نان برنجی آن را به دلخواه مهر بزنید. در وسط آن تخم خرفه یا سیاه بریزید.

مرحله چهارم: پخت نان برنجی در فر

شیرینی ها را در سینی فر بچینید و نیازی به چرب کردن سینی نیست. سینی را در فر از قبل گرم شده به مدت ۱۸ الی ۲۰ ذقیقه قرار دهید تا با دمای ۱۶۰ درجه بپزد.

مرحله پنجم: پخت شیرینی در تابه

واشر های تابه دو طرفه را درآورید و کف آن را کمی چرب کنید و شیرینی ها را در تابه با فاصله بچینید سپس یک دمکنی روی درب تابه قرار دهید و درب تابه را ببندید. تابه را روی شعله که روی آن شعله پخش کن قرار دادید و دمای آن ملایم است قرار دهید. بعد از ۳۰ دقیقه نان برنجی شما آماده است و می توانید آن را میل کنید.

فوت و فن های طرز تهیه نان برنجی

  1. مقدار گلاب و شیر  را زیاد نکنید چون باعث سفت شدن بافت شیرینی شما می شود.
  2. برای ترکیب کردن مواد هرگز خمیر را با دست ورز ندهید و برای ترکیب کردن از قاشق استفاده کنید.
  3. برای اضافه کردن آرد توجه داشته باشید که آرد را کم کم اضافه کنید تا بافت شیرینی شما سفت نشود.
  4. به جای عرق هل می توانید از پودر هل استفاده کنید ولی کمی رنگ شیرینی شما تیره می شود و بهتر است از عرق ان استفاده شود.