طرز تهیه موساکا بادمجان با گوشت چرخ کرده و سیب زمینی مجلسی و لذیذ


موساکا یک غذای یونانی است که به آن گراتن بادمجان نیز می گویند. شما می توانید موساکا را برای وعده شام یا نهار خود تهیه و از خوردن آن لذت ببرید. در تهیه موساکا از لایه های بادمجان به همراه سیب زمینی و یک لایه مواد گوشتی به همراه سس بشامل و پنیر پیتزا استفاده می شود. امروز در کولاک طرز تهیه موساکا را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

سیب زمینی بزرگ ۳ عدد
بادمجان بزرگ ۲ عدد
گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم
پیاز بزرگ ۱ عدد
پنیر پیتزا ۱۰۰ گرم
رب گوجه ۲ ق غذا خوری
روغن مایع به میزان لازم
نمک، فلفل، دارچین و آویشن به میزان دلخواه
شیر ۲ لیوان
آرد ۳ ق غذا خوری
کره ۲۵ گرم

طرز تهیه موساکا

مرحله اول: تفت دادن پیاز

پیاز را پوست کرده و با چاقو خرد کنید سپس در یک تابه مقداری روغن ریخته و پیاز را د رآن تفت دیهد تا سبک و شیشه ای شود سپس گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید و تفت دهید. سیر را نیز با رنده خرد کرده و همراه ادویه ها و نمک به مواد داخل تابه اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

مرحله دوم: تهیه سس بشامل

بعد از کمی تفت دادن رب را اضافه کنید و هم بزنید تا رنگ رب باز شود. در آخر مقداری اب به تابه اضافه کنید و بزارید مقداری این ترکیب روی حرارت بماند و کمی غلیظ شود. برای تهیه سس بشامل ابتدا کره را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا کره ذوب شود. آرد را به کره اضافه کرده و مقداری تفت دهید سپس شیر هم دمای محیط را در دو مرحله به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید. ادویه ها را به سس اضافه کرده و مقداری صبر کنید تا سس به غلظت برسد سپس از روی گاز بردارید.

مرحله سوم: سرخ کردن سیب زمینی و بادمجان

سیب زمینی ها را پوست کرده و ورقه ای خرد کنید سپس در یک تابه مقداری روغن ریخته و سیب زمینی ها را در آن سرخ کنید. بادمجان ها را نیز پوست کنده و خرد کنید و در مخلوط آب و نمک قرار دهید تا تلخی آن گرفته شود سپس بادمجان ها را نیز سرخ کنید. در ادامه کف ظرف موردنظر را سس بشامل بریزید و یک لایه سیب زمینی بچینید.

مرحله چهارم: اضافه کردن سایر لایه ها

یک لاه بادمجان نیز بچینید سپس یک لایه از مواد گوشتی تهیه شده بریزید و روی آن را دوباره سس بشامل بریزید و دوباره تا جایی که ظرف پر شود لایه ها را به ترتیب بچینید. در آخر یک لایه پنیر پیتزا ریخته و ظرف را در فر از قبل گرم شده با دمای ۱۷۰ درجه به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید تا بپزد و طلایی شود.

فوت و فن های طرز تهیه موساکا

  1. شما می توانید برای تهیه مواد گوشتی از فلفل دلمه ای و قارچ خرد شده نیز استفاده کنید.
  2. می توانید از مقداری جوز هندی به همراه سایر ادویه ها استفاده کنید.
  3. برای تهیه سس بشامل باید حرارت گاز حتما متوسط باشد.