طرز تهیه دلمه بادمجان شکم پر با گوشت چرخ کرده و سس مخصوص گام به گام


دلمه بادمجان یکی از انواع دلمه هایی است که شما می توانید به راحتی در خانه درست کنید و این دلمه مانند دلمه برگ مو چالش زیادی ندارد و در زمان کمی نیز قابل تهیه است. دلمه یکی از غذاهای محبوب است که می توانید از آن به عنوان فینگرفود در مهمانی های خود استفاده کنید. امروز در کولاک طرز تهیه دلمه بادمجان را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای طرز تهیه دلمه بادمجان

گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم
برنج ۱ پیمانه
لپه ۱/۲ پیمانه
سبزی های معطر ۴۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد
رب گوجه فرنگی ۵ ق سوپ خوری
نمک و دارچین کمی
زردچوبه و فلفل به میزان لازم
بادمجان دلمه درشت ۴ عدد
روغن مایع یا کره به میزان لازم

طرز تهیه دلمه بادمجان

مرحله اول: پخت برنج و لپه و تفت دادن پیاز

برنج را پاک کنید و با آب بشورید سپس به همراه آب و نمک در یک قابلمه بریزید و بزارید نیم پز شود. لپه ها را نیز جداگانه در ظرف دیگری بپزید. یکی از پیاز ها را پوست کنید و خرد کنید سپس در تابه ای که روغن دارد بریزید و آن را تفت دهید تا سبک شود سپس ادویه های لازم را اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله دوم: اضافه کردن گوشت چرخ کرده

در ادامه گوشت چرخ کرده را نیز به پیاز تفتداده شده اضافه کنید و صبر کنید تا کمی گوشت تغییر رنگ دهد. سپس پیاز دیگری را پوست کنید و خلالی خرد کنید و در تابه بریزید سپس به تابه روغن اضافه کنید و پیاز را سرخ کنید.

مرحله سوم: تهیه سبزی دلمه

در این مرحله سبزی دلمه را پاک کنید و با آب بشورید سپس بعد از خشک شدن آن را خرد کنید در ادامه سبزی های خرد شده را در یک کاسه بریزد و به آن لپه و برنج پخته را اضافه کنید. سپس گوشت چرخ کرده و پیاز سرخ شده را نیز اضافه کنید مواد را با قاشق خوب هم بزنید.

مرحله چهارم: آماده کردن بادمجان ها

بادمجان ها را م توانید کاملا پوست بگیرید یا کمی از پوست آن را جدا کنید سپس با استفاده از چاقو و قاشق وسط بادمجان را خالی کنید و کلاهک بادمجان را جدا کرده اما دور نریزید. بادمجان ها را در مخلوط آب و نمک قرار دهید تا تلخی آن گرفته شود.

مرحله پنجم: ریختن مواد در بادمجان ها

بادمجان ها را از مخلوط آب و نمک خارج کنید و آن را با یک دستمال خشک کنید سپس از مواد تهیه شده با قاشق در بادمجان ها بریزید و در آخر کلاهک را روی بادمجان قرار دهید. سپس در یک قابلمه روغن بریزید و کف قابلمه را با موادی که از با دمجان ها خالی کردید بپوشانید سپس بادمجان ها را در قابلمه قرار دهید در ادامه مقداری آب به آن اضافه کنید و بزارید برای مدتی مواد بپزد و آب بجوشد. در ادامه رب را همراه مقداری کره تفت بدهید و به آن مقداری آب اضافه کنید سپس از این ترکیب به مواد دلمه اضافه کنید و بزارید دلمه به مدت یک ساعت بپزد نوش جان.

فوت و فن های طرز تهیه دلمه بادمجان

  1. برای پخت دلمه باید حرارت ملایم باشد تا دلمه ها نسوزد و ته نگیرد.
  2. در هنگام تفت دادن گوشت چرخ کرده از مقداری سیر له شده نیز برای تفت دادن و گرفتن بوی گوشت می توانید استفاده کنید.
  3. سبزی های معطری که در تهیه این دلمه استفاده می کنید بهتر است شامل تره و مرزه و جعفری باشد.