طرز تهیه کلم پلو شیرازی با گوشت چرخ کرده و کلم قمری ساده و راحت


کلم پلو یکی از غذاهای جذاب و خوشمزه است که اصالتا متعلق به شیراز است. شما ممکن است از طعم و عطر کلم خوشتان نیاید اما باید گفت در این غذا به دلیل استفاده از ادویه های زیاد عطر و طعم کلم از بین می رود و با خیال راحت می توانید آن را میل کنید. کلم پلو را می توانید با مرغ یا گوشت قلقلی تهیه کنید و بستگی به سلیقه شما دارد البته در این دستور از گوشت قلقلی برای تهیه کلم پلو استفاده شده است. امروز در کولاک طرز تهیه کلم پلو را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

برنج ۳/۵ پیمانه
کلم سنگی ۱ کیلو
گوشت چرخ کرده ۳۵۰ گرم
ترخون خشک ۱/۵ ق غذا خوری
پیاز ۱ عدد
زردچوبه، فلفل، نمک و پودر سیر به میزان لازم
سبزی کلم پلو ۲۰۰ گرم
آرد نخودچی ۱/۵ ق غذا خوری
آبلیمو ۱/۴ لیوان

طرز تهیه کلم پلو

مرحله اول: آماده کردن گوشت قلقلی ها

گوشت چرخ کرده را در یک کاسه بریزید سپس ادویه و نمک را به آن اضافه کنید و در ادامه آرد نخودچی را نیز بیفزایید. پیاز را نیز پوست کنید و رنده کنید سپس به کاسه اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید. به اندازه گردو از مواد بردارید و در کف دست خود گرد کنید و در یک سینی بچینید و به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید تا استراحت کند.

مرحله دوم: سرخ کردن گوشت قلقلی و کلم

پوست کلم را جدا کنید و آن را با چاقو خرد کنید. سبزی های کلم پلو را پاک کنید و بشورید سپس خرد کنید. کلم را در یک تابه بریزید و مقداری روغن به آن اضافه کنید و آن را سرخ کنید. در همان تابه گوشت قلقلی ها را نیز سرخ کنید.

مرحله سوم: ترکیب کردن مواد سرخ شده

دوباره بعد از سرخ شدن گوشت قلقلی کلم سرخ شده را در تابه بریزید و ادویه ها را همراه سبزی اضافه کنید و خوب تفت دهید تا مواد ترکیب شوند. گوشت قلقلی را همراه مقداری آبلیمو به مواد اضافه کنید و خوب مخلوط کنید و درب تابه را ببندید تا مواد مزه آبلیمو به خود بگیرند.

مرحله چهارم: دم کشیدن کلم پلو

برنج را با مقدرای آب بزارید بپیزد سپس به آن زردچوبه و سبزی خرد شده را بیفزایید و آن را آبکش کنید. قابلمه را چرب کنید و یک لایه برنج بریزید سپس یک لایه  از مواد گوشتی اضافه کنید این کار را تا جایی که مواد تمام شود ادامه دهید و در ادامه یک دمکنی روی درب قابلمه قرار دهید و بزارید کلم پلو دم بکشد.

فوت و فن های طرز تهیه کلم پلو

  1. در دستور اصلی این غذا از کلم سنگی استفاده می شود ولی اگر در دسترس نبود می توانید از کلم ساده استفاده کنید.
  2. برای عطر و طعم بهتر می توانید از مقداری زعفران دم کرده نیز استفاده کنید.
  3. اگر دوست داشته باشید می توانید قبل از قرار دادن برنج در قابلمه کمی نان در ته قابلمه قرار دهید تا ته دیگ داشته باشید.