طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت چرخ کرده (قلقلی) ساده و مجلسی برای دو نفر


آلبالو پلو یکی از پلو های مجلسی و ملس است که بسیار همه پسند است. آلبالو پلو را با گوشت قلقلی، مرغ و… تهیه می کنند که در روش اصلی از گوشت قلقلی در آن استفاده می شود. از فواید آلبالو می توان به  تسکین دهنده التهاب، تصفیه کننده خون، حفظ سلامت پوست و…اشاره کرد. اصالت این غذا برای شیراز است که امروز در شهر های مختلف به عنوان یک غذای فصلی تهیه می شود. امروز در کولاک طرز تهیه آلبالو پلو را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

آلبالو ۵۰۰ گرم
برنج ۲ پیمانه
شکر ۱/۲ پیمانه
گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد
زعفران به میزان لازم
نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه آلبالو پلو

مرحله اول: تفت دادن آلبالو

آلبالو ها را با آب بشورید و بزارید خشک شود سپس با دست هسته های آلبالو را جدا کنید و آلبالو ها را در یک کاسه بریزید. آلبالو ها را در تابه به همراه کمی روغن بریزید سپس شکر را اضافه کنید و کمی مواد را تفت دهید تا شکر به طور کامل با آلبالو ترکیب شود.

مرحله دوم: تهیه برنج

برای تهیه آلبالو پلو باید برنج را آبکشی کنید. ابتدا برنج را پیمانه زده و در سینی بریزید و پاک کنید سپس با آب دو بار بشویید در ادامه به اندازه دو برابر برنجی که پیمانه زدید آب اضافه کنید در ادامه مقداری نمک نیز اضافه کنید. برنج را در قابلمه بریزید و روی گاز قرار دهید و صبر کنید تا آب آن خشک شود. سپس برنج را در آبکش بریزید. برنج آبکش شده را با آب خنک بشورید و دوباره آبکش کنید.

مرحله سوم: ترکیب کرد برنج و آلبالو

کف تابه را چرب کنید و می توانید مقدار نان در ته قابلمه قرار دهید تا ته دیگ داشته باشید سپس مقداری برنج بریزید و روی آن کمی از مواد آلبالو را بریزید و این کار را دوباره انجام دهید تا تمام مواد تمام شود سپس قابلمه را روی گاز قرار دهید تا برنج دم بکشد.

مرحله چهارم: تهیه گوشت قلقلی

برای تهیه گوشت قلقلی گوشت چرخ کرده را از فریزر از قبل خارج کنید تا یخ آن آب شود سپس یک پیاز را پوست کنید و رنده کنید در ادامه پیاز را به گوشت اضافه کنید سپس ادویه و نمک را نیز بیفزایید. با دست مواد را مخلوط کنید و ورز دهید. به اندازه گردو از مواد بردارید و با دست گرد کنید و در یک ظرف بچینید. در یک تابه روغن بریزید و روی گاز قرار دهید سپس گوشت قلقلی ها را در تابه قرار دهید و بزارید تمام گوشت قلقلی ها سرخ شود.

مرحله پنجم: تهیه آلبالو پلو

برنج دم کشیده را در ظرف سرو بریزید و گوشت قلقلی های سرخ شده را در دور ظرف بچینید در ادامه مقداری از برنج را با زعفران دم کرده ترکیب کنید و روی برنج بریزید سپس میل کنید.

فوت و فن های طرز تهیه آلبالو پلو

  1. روی آلبالو پلو را می توانید با خلال سته تزیین کنید که این غذا را جذاب تر می کند.
  2. به جای گوشت قلقلی می توانید مرغ را بپزید سپس ریش ریش کنید و مقداری با زعفران و روغن تفت دهید سپس با آلبالو پلو ترکیب کنید.
  3. به جای آبکش کردن برنج می توانید آن را کته نیز درست کنید و بعد از اینکه آب آن خشک شد روغن اضافه کنید و آلبالو ها را نیز در این مرحله اضافه کنید و هم بزنید و بزارید دم بکشد.