طرز تهیه خورشت ماست اصفهان مجلسی و لذیذ با گوشت گردن


خورشت ماست یک پیش غذا یا دسر سنتی اصفهانی است که بیشتر در مهمانی ها و مراسمات رسمی سرو می شود و بسیار خوشمزه است. رنگ این دسر به دلیل استفاده از زعفران در آن زرد است و یک رنگ شادی بخش دارد همچنین چون در تهیه آن از گوشت گردن استفاده می شود یک دسر مقوی محسوب می شود که حاوی کلسیم نیز است. این دسر را می توایند به صورت خالی یا با نان میل کنید. امروز در کولاک طرز تهیه خورشت ماست را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

گوشت گردن ۳۰۰ گرم
ماست چکیده شیرین ۲ کیلو گرم
پودر قند ۱ پیمانه
زعفران به میزان لازم
پیاز ۱ عدد
نمک به میزان لازم

طرز تهیه خورشت ماست

مرحله اول: پخت گوشت با پیاز

گوشت را در یک قابلمه بریزید سپس پیاز را پوست کنید و خرد کنید در ادامه آب را به قابلمه اضافه کنید و قابلمه را روی گاز قرار دهید تا گوشت به خوبی بپزد و له شود. در آخر پخت گوشت مقداری نمک به آن اضافه کنید و گاز را خاموش کنید.

مرحله دوم: اضافه کردن ماست چکیده

گوشت را در یک ظرف بریزید و با گوشکوب برقی به خوبی آن را له کنید تا جایی که کش دار شود. برای تهیه ماست می توانید ماست چکیده را از مغازه تهیه کنید اما اگر در خانه می خواهید این کار را انجام دهید باید از شب قبل ماست را در کیسه قرار دهید تا آب آن جدا شود سپس از آن استفاده کنید.

مرحله سوم: ترکیب و له کردن مواد لازم خورشت ماست

ماست را در یک کاسه بریزید سپس زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید و هم بزنید سپس ماست را به گوشت اضافه کنید و در ادامه پودر قند را نیز بیفزایید و دوباره با گوشکوب هم بزنید تا له شوند و به خوبی مزه مواد با هم ترکیب شود. مواد تهیه شده را برای ۱۲ ساعت در یخچال قرار دهید تا به خوبی جا بیفتد سپس نوش جان کنید.

فوت و فن های طرز تهیه خورشت ماست

  1. می توانید بعد از هم زدن مواد و قبل از گذاشتن مواد در یخچال کمی گردو خرد شده نیز به خورشت ماست خود اضافه کنید.
  2. میزان پودر قند بستکی به شما دارد و باید به صورت سلیقه ای آن را کم یا زیاد کنید.
  3. بریا تزیین روی خورشت ماست می توانید از خلال پسته و زرشک یا گردو خرد شده استفاده کنید.