طرز تهیه شیرینی گردویی خانگی نرم و ساده با پیمانه بدون کیک اسفنجی


شیرینی گردویی یکی از شیرینی های سنتی ایرانی است که از آن در پذیرایی های نوروز به ویژه استفاده می شود. بافت این شیرینی بسیار جذاب است و طعم بسیار لذیذی دارد. از این شیرینی به عنوان تغذیه برای کودکان خود نیز می توانید استفاده کنید. از خواص گردو می توان به تقویت مغز و حافظه، کاهش کلسترول بد بدن و… اشاره کرد. امروز در کولاک طرز تهیه شیرینی گردویی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

مغز گردو ۱ لیوان یا ۷۵ گرم
کیک وانیلی ۱ لیوان یا ۷۵ گرم
سفیده تخم مرغ ۱/۳ لیوان یا ۷۰ گرم
پودر قند ۳/۴ پیمانه یا ۱۲۰ گرم
پودر کاکائو ۱ ق چای خوری
پودر دارچین ۱ ق چای خوری
سرکه ۱ ق غذا خوری

طرز تهیه شیرینی گردویی

مرحله اول: آماده کردن مواد لازم

گردو ها را در غذاساز یا میکسر بریزید تا به خوبی پودر شود. برای این کار از چرخ کوشت در صورت در دسترس نبودن غذاساز می توانید استفاده کنید. در ادامه کیک وانیلی را که می توایند از مغازه ها تهیه کنید یا خودتان در خانه آن را تهیه کنید را به میکسر یا غذاساز اضافه کنید.

مرحله دوم: ترکیب کردن مواد لازم

پودر قند را نیز به غذاساز اضافه کنید تا ترکیب شوند. در آخر پودر کاکائو و دارچین را برای خوش عطر و رنگ شدن شیرینی به موا د اضافه کنید و میکس کنید. مواد را در یک تابه بریزید سپس تخم مرغ را بشکنید و سفیده را از زرده جدا کرده و به مواد داخل تابه اضافه کنید.

مرحله سوم: داغ زدن شیرینی گردویی

روی شعله گاز یک شعله پخش کن قرار دهید و مواد داخل تابه را روی حرارت ملایم داغ بزنید. معنای داغ زدن یعنی اینکه مواد را به مدت ۱۰ دقیقه روی شعله بسیار ملایم هم بزنید. بعد از ۱۰ دقیقه سرکه و روغن را اضافه کنید و مواد را از روی حرارت بردارید و بزارید خنک شود.

مرحله چهارم: پخت شیرینی در فر گازی

فر را ۱۵  دقیقه قبل از قرار دادن شیرینی ها در آن روشن کنید تا گرم شود. مواد شیرینی را در قیف بریزید و روی کاغذ روغنی قرار گرفته روی سینی فر پایپ کنید. شیرینی ها را در فر با دمای ۱۹۰ درجه به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید.

مرحله پنجم: پخت شیرینی گردویی در تابه و بدون فر

برای این کار ابتدا واشر های تابه دو طرفه را درآورید و تابه را چرب کنید سپس مواد شیرینی را در آن قرار دهید در ادامه گاز را روشن کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید و یک شعله پخش کن نیز روی گاز قرار دهید و صبر کنید تا شیرینی با دمای کم بپزد.

فوت و فن های طرز تهیه شیرینی گردویی

  1. داغ زدن شیرینی در بافت شیرینی بسیار تاثیر دارد و در موقع داغ زدن حواستان باشد حرارت باید کم باشد و اصلا مواد شما نباید بجوشد و همین که گرم شود و پودر قند در آن حل شود کافی است.
  2. اگر از فر برقی استفاده می کنید دما باید روی ۱۷۰ درجه باشد و شیرینی به مدت ۱۲ تا ۱۵ دقیقه بپزد.
  3. امکان حذف پودر کاکائو و دارچین است اما برای رنگ و طعم بهتر می توانید از آن ها استفاده کنید.