طرز تهیه باسلوق خانگی گردویی با ژلاتین و گلوکز به روش بازاری


باسلوق یکی از انواع تنقلات شیرین است که با چای مزه جذابی می گیرد. از باسلوق در پذیرایی ها و همچنین جشن طولانی ترین شب سال ایرانیان که شب یلدا است از آن استفاده می شود. باسلوق را در رنگ های مختلف تهیه می کنند اما محبوب ترین و معروف ترین آن باسلوق با طعم ساده و سفید رنگ آن است که به آن باسلوق گردویی نیز می گویند. باسلوق را می توان با ژلاتین یا نشاسته و ترکیب آن ها با سایر مواد تهیه کرد. مقدار مواد گفته شده در این دستور برای تهیه ۲۰ عدد باسلوق می باشد. امروز در کولاک طرز تهیه باسلوق را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

گردو ۱۰ عدد
پودر نارگیل به مقدار لازم
پودر ژلاتین ۲ ق غذا خوری
آب سرد ۱/۳ پیمانه
نشاسته گل ۱ پیمانه
آب ۲ پیمانه
وانیل ۱/۲ ق چای خوری
پودر هل ۱/۴ ق چای خوری
شکر ۱ و ۱/۲ پیمانه
گلاب ۱/۲ پیمانه
کره ۲۵ گرم
گلوکز مایع ۱ تا ۲ ق غذا خوری

طرز تهیه باسلوق

مرحله اول: حل شدن نشاسته و ژلاتین در آب

پودر ژلاتین را در یک کاسه بریزید و به آن ۱/۳ پیمانه آب سرد اضافه کنید و هم بزنید تا حل شود سپس آن را برای مدتی کنار بگذارید تا حالتی اسفنجی بگیرد. نشاسته گل را با ۲ پیمانه آب هم دمای محیط مخلوط کنید. در ادامه وانیل و پودر هل را به نشاسته گل حل شده اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله دوم: قرار دادن نشاسته روی حرارت

ترکیب نشاسته و مواد دیگر را از صافی رد کنید و در تابه بریزید سپس تابه را روی گاز قرار دهید حرارت را روی ملایم قرار دهید و به مدت ۳۰ دقیقه به طور مداوم هم بزنید تا نشاسته به غلظت برسد. در ادامه شکر و گلاب را اضافه کنید و مجدد هم بزنید.

مرحله سوم: اضافه کردن ژلاتین

ژلاتین را که حالت اسفنجی گرفته است را به نشاسته روی گاز اضافه کنید و حرارت را زیاد کنید و به طور مداوم هم بزنید تا ترکیب شود و به یک غلظت برسد در این مرحله باید یک ترکیب شفاف داشته باشید.

مرحله چهارم: آغشته کردن باسلوق به نارگیل

کره و گلوکز مایع را نیز اضافه کنید و هم بزنید و وقتی مواد باسلوق در تابه مثل حلوا جمع شد حرارت را خاموش کنیدو اجازه دهید تا از داغی بیفتد سپس در داخل قیف یا یک کیسه فریزر بریزید. داخل یک کاسه پودر نارگیل بریزید و با قاشق یک حفره ایجاد کنید و یک گردو در آن قرار دهید سپس به شکل دایره در کاسه باسلوق را بریزید و روی آن را نیز پودر نارگیل بریزید. باسلوق شما آماده است و می توایند آن را برای چند ساعت در یخچال قرار دهید تا به خوبی سفت شود.

فوت و فن های طرز تهیه باسلوق

  1. به جای کره می توانید از ۴ ق غذا خوری روغن مایع نیز استفاده کنید.
  2. برای اینکه نشاسته به غلظت برسد حواستان باشد که نباید حرارت خیلی زیاد باشد چون باعث سفت شدن نشاسته می شود و بوی خامی نشاسته گرفته نمی شود.
  3. گلوکز مایع قابل حذف است اما برای شفافیت بیشتر و کشسانی بیشتر باسلوق خوب است از آن استفاده کنید.