طرز تهیه دلمه برگ مو ملس و خوشمزه با سرکه و شکر برای 10 نفر


دلمه برگ مو یکی از دلمه های خوشمزه و محبوب در بین افراد است که ممکن است فکر کنید چالش های زیادی برای تهیه آن ممکن است داشته باشید. شما با رعایت یک سری فوت و فن می توانید یک دلمه برگ موی خوش طعم تهیه و به عنوان پیش غذا یا غذای اصلی از آن استفاده کنید. امروز در کولاک طرز تهیه دلمه برگ مو را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

برنج ۲ لیوان
برگ مو به میزان لازم
زرشک ۱ لیوان
سبزی دلمه ۱/۲ لیوان
لپه ۱ و ۱/۲ لیوان
گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد
سبزیجات خشک معطر ۳ ق غذا خوری
نمک، فلفل و زردچوبه ۱/۴ لیوان
آب ۱/۴ لیوان
سرکه ۱/۴ لیوان
آبغوره ۱/۴ لیوان
روغن ۱/۴ لیوان

طرز تهیه دلمه برگ مو

مرحله اول: خیساندن و پخت برنج

برنج را پاک کنید و با آب بشورید سپس آن را در یک کاسه بریزید و به اندازه بند انگشت آب در آن بریزید در ادامه مقداری نمک نیز به آن اضافه کنید و بزارید به مدت یک ساعت خیس بخورد. برنج را همراه آب ان در قابلمه بریزید و روی گاز قرار دهید تا آب آن کشیده شود. در انتها شما یک برنج نیم پز شده خواهید داشت.

مرحله دوم: پخت لپه

لپه را به همراه مقداری آب بزارید خیس بخورد سپس در قابلمه بریزید تا بپزد و آب آن کشیده شود. در یک تابه روغن بریزید و پیاز را خرد کرده و در تابه تفت دهید سپس گوشت چرخ کرده را همراه نمک و ادویه های گفته شده اضافه کنید و تفت دهید تا مواد کمی سرخ شود.

مرحله سوم: تفت دادن مواد لازم

زرشک را به مواد داخل تابه اضافه کنید و هم بزنید. در ادامه سبزی های دلمه را پاک کرده و با آب بشورید سپس خرد کنید. در ادامه سبزی های خشک و تازه را به مواد اضافه کنید و خوب ترکیب کنید. در ادامه برنج و لپه پخته شده را نیز اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله چهارم: پخت دلمه ها

در این مرحله در کف یک قابلمه مقداری روغن بریزید و آن را چرب کنید سپس یک لایه برگ مو بچینید. در ادامه یک برگ مو را روی یک سطح صاف قرار دهید و ۲ قاشق از مواد تهیه شده به آن اضافه کنیدو برگ مو را بپیچید و در قابلمه به طور مرتب و منظم بچینید.

مرحله پنجم: تهیه چاشنی دلمه

ابتدا آبغوره و آب را همراه سرکه و مقداری روغن در یک کاسه بریزید و با قاشق آن را ترکیب کنید سپس روی دلمه های چیده شده در قابلمه بریزید و درب قابلمه را قرار داده و بزارید به مدت ۳۰ ذقیقه دلمه ها بپزد سپس نوش جان.

فوت و فن های طرز تهیه دلمه برگ مو

  1. بنا به سلیقه می توانید بعد از تفت دادن مواد از ۲ قاشق غذا خوری شیره نیز استفاده کنید. شاید فکر کنید که شیره باعث شیرین شدن دلمه می شود اما این طور نیست و فقط یک طعم خوب به آن می دهد.
  2. برای چیدن برگ ها در قابلمه توجه داشته باشید که باید آن را فشرده در قابلمه بچینید تا باز نشوند و خوب بپزند.
  3. اگر سس دلمه شما روی تمام دلمه ها را نپوشاند می توانید از ۱/۲ لیوان آب بیشتر استفاده کنید.