طرز تهیه حلیم بادمجان با گوشت کشدار و بازاری به روش شیرازی


حلیم بادمجان یکی از غذا های اصیل ایرانی است که از آن به عنوان پیش غذا نیز استفاده می کنند. از خواص بادمجان می توان به درمان کبد چرب، لاغری و کاهش وزن، درمان کم خونی و… اشاره کرد. حلیم بادمجان یک غذای مقوی است که در آن از حبوبات و گوشت و سبزیجات به همراه یکدیگر استفاده می شود پس از این جهت یک غذای کامل محسوب می شود. امروز در کولاک طرز تهیه حلیم بادمجان را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

بادمجان ۴ عدد
عدس ۱/۲ فنجان
گوشت گوسفندی ۳۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد
برنج ۱/۲ فنجان
سیر ۲ حبه
کشک ۲ ق غذا خوری
مغز گردو ۱/۲ فنجان
نعناع خشک ۱ ق غذا خوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم
زعفران کمی

طرز تهیه حلیم بادمجان

مرحله اول: پخت گوشت

گوشت را همراه مقداری آب در قابلمه بریزید و روی گاز قرار دهید تا بپزد و به آن ادویه های گفته شده را اضافه کنید. بعد از پخت گوشت آن را از قابلمه خارج کنید و با چنگال ریش ریش کنید و در یک ظرف بریزید.

مرحله دوم: سرخ کردن بادمجان ها

بادمجان ها را پوست کنید و یک برش روی آن ایجاد کنید سپس بادمجان ها را در مخلوط آب و نمک قرار دهید تا تلخی بادمجان ها گرفته شود بعد از مدتی بادمجان ها را با یک دستمال خشک کنید و در یک تابه روغن بریزید و روی گاز قرار دهید سپس بادمجان ها را در تابه سرخ کنید.

مرحله سوم: پخت عدس و برنج

عدس را پاک کنید و با مقداری آب روی گاز قرار دهید تا بپزد سپس برنج شسته شده را نیز به آن اضافه کنید تا بپزد. صبر کنید تا برنج با عدس پخته شود و له شود. پیاز را پوست کنید و خرد کنید سپس همراه سیر رنده شده سرخ کنید.

مرحله چهارم: له کردن حلیم بادمجان

داخل آب گوشت گوشت ریش ریش شده و برنج و عدس پخته شده را بریزید و بادمجان را نیز اضافه کنید زعفران را نیز اضافه کنید. بزارید مواد به مدت ۲۰ دقیقه بپزد. در آخر کار وقتی مواد کمی خنک شد با گوشکوب برقی یا میکسر له کنید. در آخر کشک را به آن اضافه کنید و حلیم بادمجان را در ظرف سرو بریزید و با گردو و نعنا خشک تزیین کنید.

فوت و فن های طرز تهیه حلیم بادمجان

  1. اگر گوشکوب برقی یا میکسر در دسترس نبود برای له کردن حلیم بادمجان می توانید از غذاساز نیز استفاده کنید.
  2. برای تزیین روی حلیم بادمجان می توایند مقداری کشک را با زعفران دم کرده با هم ترکیب کنید و روی حلیم بادمجان بریزید.
  3. اضافه کردن برنج سلیقه ای است و می توانید آن را حذف کنید.