طرز تهیه ته چین مرغ زعفرانی در قابلمه و فر لذیذ و مجلسی گام به گام


 

ته چین مرغ یکی از غذا های سنتی ایرانی است که می تواند یک غذای مجلسی باشد. ته چین انواع مختلفی دارد و با مواد مختلفی تهیه می شود ولی طرز تهیه آن ها یکسان است. ته چین مرغ ساده ترین و معروف ترین نوع ته چین است که شما می توانید با صرف زمان کوتاه آن را در منزل تهیه و نوش جان کنید. امروز در کولاک طرز تهیه ته چین مرغ را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

سینه مرغ ۱ عدد
تخم مرغ ۳ عدد
ماست ۱ پیمانه
پیاز ۱ عدد
برگ بو چند عدد
نمک، فلفل، زردچوبه، پودر دارچین، پابریکا، پودر سیر و ادویه کاری به میزان لازم
برنج ۳ پیمانه
زرشک، خلال پسته و خلال بادام به میزان لازم
گلاب ۱ ق غذا خوری
زعفران به میزان لازم

طرز تهیه ته چین مرغ

مرحله اول: تفت دادن مرغ

در یک قابلمه مرغ را همراه پیاز خرد شده و برگ بو و کمی آب بریزید و روی گاز با شعله متوسط به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید تا مرغ بپزد سپس گاز را خاموش کنید و مرغ را از آب ان جدا کرده و در یک ظرف بریزید. در یک تابه کمی روغن بریزید و مرغ ریش ریش شده را در آن قرار دهید و با کفگیر هم بزنید تا تفت داده شود. زرشک را نیز در ادامه به تابه اضافه کنید و تفت دهید.

مرحله دوم: اضافه کردن خلال بادام و پسته

در این مرحله خلال پسته و بادام را به تابه اضافه کنید سپس پودر دارچین و سایر ادویه ها را به آن اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله سوم: آماده کردن برنج ته چین

برنج را پاک کنید و با آب بشورید سپس در یک قابلمه اب بریزید و آن را روی شعله به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید و وقتی آب آن خشک شد گاز را خاموش کنید. در یک کاسه تخم مرغ را بشکنید سپس ماست را به آن اضافه کنید و هنم بزنید در ادامه برنج نیمه پخته را نیز اضافه کنید و خوب هم بزنید. زعفران و گلاب را نیز اضافه کنید.

مرحله چهارم: پخت ته چین در قابلمه

یک قابلمه را با روغن چرب کنید و از مواد برنجی ته چین به اندازه نصف آن در قابلمه بریزید و با قاشق کمی فشرده و صاف کنید. لایه دوم را از مواد مرغی که تفت داده بودید اضافه کنید و دوباره فشرده و صاف کنید. لایه سوم را نیز از مواد باقی مانده برنجی ته چین پر کنید و دوباره فشرده کنید. در قسمت اول پخت ته چین شعله را روی متوسط بزایرد تا برنج کاملا بخار کند سپس بعد از ۱۰ دقیقه حرارت را ملایم کنید و اجازه دهید ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت کامل دم بکشد.

مرحله پنجم: پخت ته چین در فر

برای این کار مواد ته چین را مانند شیوه ای که در بالا گفته شده در قالب بریزید و در فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه به مدت ۳۰ تا ۴۵  دقیقه قرار دهید و بهتر است یک فویل آلومینیومی روی قالب بکشید و در ۱۰ دقیقه آخر پخت فویل را جدا کنید تا روی ته چین نیز بپزد. بعد از پخت ته چین را از فر خارج کنید چون اگر در فر بماند باعث خشک شدن ته چین شما می شود.

فوت و فن های طرز تهیه ته چین مرغ

  1. توجه داشته باشید که برنج برای ته چین نباید خیلی بپزد و باید نیمه پخته باشد.
  2. به جای گلاب برای طعم دادن می توانید از هل نیز برای خوش عطر شدن استفاده کنید.
  3. برنج را کمی زنده تر بردارید تا شفته نشود.
  4. از شعله پخش کن استفاده کنید.