ارتباط بین تناسب اندام، تغذیه و سلامت روان


کریستینا چان، ورزشکار ریکاوری F45، CES، CPT
اشلی کید، متخصص تغذیه چالش F45، RD، LDN
نوامبر 2023

به چالش های هفته ششم خوش آمدید! تبریک می گویم، شما تقریباً به خط پایان رسیده اید! همانطور که به بینش هایی در مورد بهبودی و عملکرد خود ادامه می دهید، بیایید نگاهی دقیق تر به تأثیرات تناسب اندام و تغذیه بر سلامت روان شما بیندازیم.

تاثیر مثبت تناسب اندام بر سلامت روان

مراقبت از خود فراتر از ماسک صورت و روزهای اسپا است. در دوران مبارزه با سلامت روان، اصلاح شیوه زندگی مانند اضافه کردن ورزش یا حفظ یک برنامه ورزشی معمولی می‌تواند سلامت کلی و کیفیت زندگی را بهبود بخشد. احتمالاً شنیده اید که ورزش اندورفین طبیعی خود را به بدن می رساند، اما سلامت روان را با کاهش بالقوه اضطراب و افسردگی بهبود می بخشد و در عین حال ثبات خلق و خو، عزت نفس و عملکرد شناختی را بهبود می بخشد. پیشنهاد می‌شود که این بهبود در خلق و خوی ناشی از افزایش گردش خون در مغز و واکنش فیزیولوژیکی به استرس ناشی از ورزش باشد. این تأثیر فیزیولوژیکی توسط چندین ناحیه از مغز، از جمله سیستم لیمبیک، که انگیزه و خلق را کنترل می کند، واسطه می شود. آمیگدال که در پاسخ به استرس ترس ایجاد می کند. و هیپوکامپ، که نقش مهمی در شکل گیری حافظه و همچنین در خلق و خو و انگیزه دارد.

در زندگی واقعی به چه معناست؟ به عنوان مثال، حرکات مدیتیشن مانند حرکات کششی و یوگا نشان داده شده است که علائم افسردگی را کاهش می دهد. این نوعی حرکت است که در آن هنگام حرکت به احساسات بدن، موقعیت در فضا و احساسات روده (مانند تغییرات ظریف در ضربان قلب یا تنفس) توجه زیادی می کنید. تغییر وضعیت بدن، تنفس و ریتم می تواند مغز شما را تغییر دهد، در نتیجه استرس، افسردگی و اضطراب را کاهش داده و منجر به احساس خوب می شود. هنگام ایجاد عادت در مورد این نوع حرکات، می توانید خود را آرام کنید و بدن را مانند هر عضله دیگری تمرین دهید تا ارتباط قوی تری ایجاد کنید.

ورزش می تواند یک راه حل ساده برای زمانی باشد که شما آنقدر خسته هستید که نمی توانید از استراتژی های کنترل فکر مانند تمرکز بر موارد مثبت یا نگاه کردن به موقعیت از زاویه ای دیگر استفاده کنید. جنبش می تواند به نجات بیاید. اگر خودتان به پیاده‌روی مراقبه‌ای در بیرون بروید، یا یک جلسه عرق‌ریزی با یک دوست داشته باشید، ممکن است به در پشتی تغییرات ذهنی که می‌خواهید دسترسی داشته باشید، بدون اینکه نیازی به «روانی کردن» برای احساس بهتر شدن داشته باشید.

در حالی که ورزش و برخی جنبه‌های تناسب اندام ممکن است سلامت روان را بهبود بخشد، اما اگر با سلامت روان خود مشکل دارید، بسیار مهم است که با پزشک خود مشورت کنید.

تاثیر تغذیه بر سلامت روان

  • ارتباط غذا، مغز و روده:
    • یکی از مهم ترین کارهایی که می توانیم برای سلامت روان خود در مورد تغذیه انجام دهیم، مصرف انرژی کافی است. نادیده گرفتن وعده های غذایی، محدود کردن شدید غذا، و مصرف مناسب بر اساس نیازهایمان، تضمین می کند که ما مواد مغذی مورد نیاز برای سلامتی مطلوب، از جمله عملکرد مغز را دریافت نمی کنیم. تقریبا 60 درصد از ساختار مغز ما از چربی ها تشکیل شده است. اسیدهای چرب ضروری برای عملکرد بهتر بدن ما (و مغز) ضروری هستند، و این اسیدهای چرب باید از رژیم غذایی ما تامین شوند، زیرا بدن ما این اسیدهای چرب را نمی سازد. بقیه مغز از ترکیبی از پروتئین، کربوهیدرات، آب و نمک تشکیل شده است.
    • این نه تنها مهم است که ما انرژی کافی مصرف کنیم، بلکه تعادل ماکرو و ریز مغذی ها نیز مهم است. یاد بگیرید چگونه بشقاب خود را برای تغذیه و رضایت متعادل کنید اینجا.
    • حمایت از روده سالم نیز کلید سلامت مغز است. ارتباطی بین روده و مغز به نام محور روده-مغز وجود دارد و مطالعات نشان داده اند که التهاب و برخی مسائل گوارشی با بیماری های سلامت روان از جمله اضطراب و افسردگی مرتبط است. پس چه می توانیم بکنیم؟ انواع غذاهای نامحلول و محلول با فیبر بالا بخورید، غذاهای تخمیر شده را ترکیب کنید و با پزشک خود در مورد شروع پروبیوتیک و/یا پری بیوتیک مشورت کنید.
  • سایر مواد مغذی که باید برای سلامت روان خود در نظر بگیرید:
    • ویتامین B، ویتامین D، آهن، سلنیوم، منیزیم، روی، پتاسیم، امگا 3، کولین
      • خوردن یک رژیم غذایی متعادل و متنوع متشکل از گوشت و ماهی بدون چربی، میوه ها و سبزیجات، چربی های سالم و غلات کامل، مصرف انواع مواد مغذی را تضمین می کند. اگر مشکوک هستید که مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کنید، با پزشک خود مشورت کنید تا مشخص کنید چه غذاهایی را می‌توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید یا اینکه آیا مکمل لازم است.
    • به طور خلاصه، غذا خوردن آگاهانه روشی از غذا خوردن است که بر آگاهی و تجربه ما از غذایی که می خوریم تمرکز دارد. تمرین تمرکز حواس نه تنها می تواند به ما کمک کند تا با نشانه های گرسنگی و سیری هماهنگ شویم، بلکه مشخص شده است که سطح کلی رضایت غذایی ما را نیز افزایش می دهد زیرا ما غذاهایی می خوریم که برایمان لذت بخش و مغذی هستند. انجام رفتارهای غذایی آگاهانه می تواند به موارد زیر کمک کند:
      • کاهش احساس گناه غذایی
      • افزایش مصرف غذاهای مغذی و غنی از مواد مغذی
      • پرخوری کمتر (و پرخوری)
      • کم خوری کمتر
      • افزایش اعتماد به نفس در مورد غذا (یعنی بله یا نه گفتن به غذاها بدون احساس گناه یا فشار)
      • یادگیری تشخیص علائم گرسنگی و سیری
      • افزایش لذت و لذت در زمان صرف غذا
    • درباره غذا خوردن آگاهانه بیشتر بدانید اینجا.

فعالیت های سلامت روان برای احساس بهتر در باشگاه:

ورزش هایی که شخصاً در بهبود سلامت روان من مفید هستند:

  • تحرک / کشش از طریق تنش در بدن من
  • پیاده روی، قرار گرفتن در معرض طبیعت
  • موج سواری یا ارائه درس های موج درمانی
  • کلاس F45 را آموزش دهید یا شرکت کنید
  • با پای برهنه در ساحل قدم می زند، احساس می کند زمین و ارتباط دارد

استفاده از Whoop برای ردیابی سلامت روان:

از مانیتور استرس در برنامه WHOOP استفاده کنید تا درک بهتری از نحوه اتصال بدن و ذهن داشته باشید و شناسایی کنید که کدام موقعیت‌ها باعث واکنش فیزیولوژیکی می‌شوند. مانیتور استرس ضربان قلب و تغییرپذیری ضربان قلب شما (HRV) را در زمان واقعی اندازه گیری می کند و نمره استرس را بین 0-3 در طول روز ارسال می کند. بیشتر بدانید اینجا.

آیا می خواهید ایمنی و HRV خود را تقویت کنید؟ وارسی این مقاله از Whoop در مورد نحوه فعال کردن و بهبود عملکرد عصب واگ.

درباره ردیابی با WHOOP بیشتر بیاموزید اینجا و اگر هنوز باند WHOOP انتخاب نکرده اید به f45training.com/f45-challenge/whoop/ مراجعه کنید.



منبع