آیا اپلیکیشن های تغذیه می توانند این کار را انجام دهند؟


دست هایی که یک برنامه تغذیه را در دست گرفته اند و یک کاسه سالاد را اسکن می کنند

همه ما شاهد افزایش تعداد برنامه های موجود برای نظارت بر رفتارهای سبک زندگی مانند فعالیت بدنی، خواب و استرس بوده ایم. همچنین علاقه آشکاری به اپلیکیشن‌هایی وجود دارد که بر رژیم غذایی و تغذیه نظارت می‌کنند. بنابراین، چگونه می دانید که آیا یک برنامه تغذیه مفید خواهد بود؟ در چند سال گذشته، میلیون ها کاربر اپلیکیشن های مرتبط با تغذیه را دانلود و نصب کرده اند. آخرین تحقیقات نشان می دهد که “اگر کفش مناسب است” پس شاید ارزش استفاده از آن را داشته باشد! اپلیکیشن های موبایل می توانند با ارائه اطلاعات شخصی و بازخورد فوری فرصتی برای ارزیابی و بهبود تغذیه فراهم کنند.

مزایای آن چیست؟

اپلیکیشن ها می توانند ابزار موثری برای ارزیابی و نظارت بر رفتار غذایی و عوامل خطر سلامت مرتبط با رژیم غذایی باشند. برنامه‌ها می‌توانند خودمختاری ایجاد کنند و به افراد کمک کنند تا مسئولیت انتخاب‌های تغذیه‌ای خود را بر عهده بگیرند. نظارت بر مصرف غذا، تعیین اهداف و مشاهده پیشرفت همگی می تواند به صورت خصوصی اتفاق بیفتد که ممکن است برای کسانی که تمایل کمتری به تماس حضوری با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی دارند جذاب باشد.

چه نوع برنامه هایی در دسترس هستند؟

تعداد و نوع برنامه های تغذیه در حال افزایش است و با رایگان بودن بسیاری از آنها، برنامه ها این پتانسیل را دارند که به تعداد زیادی از مردم در سراسر جهان دسترسی پیدا کنند. در اینجا برخی از رایج ترین انواع برنامه های تغذیه موجود است.

  • برنامه های ردیاب کالری/ردیابی غذا/برنامه های خاطرات غذایی
  • ردیابی درشت مغذی ها (کربوهیدرات، پروتئین و چربی) و ریزمغذی ها (ویتامین ها/مواد معدنی)
  • سازندگان دستور غذا یا برنامه ریزی غذا
  • رستوران و خواربارفروشی یاب
  • تخصص رژیم غذایی – مثال: شمارش کربوهیدرات برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2
  • آلرژی غذایی یا عدم تحمل غذایی
  • هیدراتاسیون
  • خواربار فروشی و صرفه جویی در پول
  • درخواست‌ها یا زمان‌بندی
  • مشاوره و آموزش تغذیه
  • ذهن آگاهی/غذا خوردن شهودی
  • رژیم غذایی خاص – مثال: کاهش وزن یا کم سدیم
  • شرایط خاص – مثال: تغذیه دوران بارداری

برنامه‌ها می‌توانند طیف گسترده‌ای از شخصی‌سازی و ویژگی‌های منحصربه‌فرد را ارائه دهند که ممکن است به مدیریت شرایط یا رسیدن به اهداف شخصی کمک کند.

معایب چیست؟

ورود به هر لقمه غذایی به تلاش نیاز دارد. به خاطر سپردن میزان غذای مصرفی خود و به خاطر سپردن آنچه دقیقاً خورده اید، دشوار است. علاوه بر این، برخی از برنامه ها همه محصولات را در پایگاه داده خود ندارند. بلکه ممکن است شامل دسته های وسیعی از غذاها باشد. به عنوان مثال، برخی از برنامه ها نمی توانند بین ماکارونی و پنیر کرافت و ماکارونی و پنیر با نام تجاری Annie تمایز قائل شوند.

استفاده از برنامه های تغذیه نیز معمولا سخت تر از مانیتورهای فعالیت بدنی است. برخلاف ردیابی خودکار فعالیت (ورودی غیرفعال داده) که با Fitbit، Apple Watch یا گام شمار ارائه می شود، وارد کردن غذا به یک برنامه نیاز به زمان و انرژی دارد.

نکته دیگر هزینه است. برخی از برنامه های ردیابی رژیم غذایی ممکن است در مورد هزینه های اضافی شفاف نباشند و ممکن است پشتیبانی رضایت بخشی از مشتری ارائه نکنند. بسیاری از آنها مبتنی بر اشتراک هستند و برای باز کردن قفل ویژگی های مفید به قیمت کامل نیاز دارند.

یک نقطه ضعف عمده در استفاده از برنامه‌ها این است که شما بینش/توصیه‌های حرفه‌ای را که از تعامل با یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی آموزش دیده به دست می‌آید را از دست می‌دهید. بسته به برنامه و اهداف خاص شما، ارتباط با یک متخصص ممکن است شامل نشود. علاوه بر این، برخی از برنامه ها در ارائه پشتیبانی طولانی مدت و عمیق شکست می خورند، که برای حفظ تغییر رفتار کلیدی هستند.

در نهایت، همه برنامه‌ها مبتنی بر شواهد یا علم نیستند. اگر برنامه‌ای وعده کمک به کاهش وزن 20 پوندی در یک هفته را بدهد، به احتمال زیاد کیفیت پایینی دارد. برنامه‌های متناسب با نیازهای خاص، برای استفاده طولانی مدت و اثربخشی امیدوارکننده‌تر هستند. تغییرات سبک زندگی زمان بر است و در حالی که استفاده کوتاه مدت از برنامه ها می تواند موثر باشد، استفاده طولانی مدت تا حد زیادی مطالعه نشده است.

خط پایین

اپلیکیشن ها می توانند ابزاری عالی برای بهبود سلامت از طریق غذا خوردن و برنامه ریزی بهتر باشند. گوشی‌های هوشمند گزینه‌های ارزان‌قیمتی را ارائه می‌کنند که امکان تعامل، توانمندسازی، نظارت شخصی و ارتباط با ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی را فراهم می‌کند. تحقیقات نشان داده است که اپلیکیشن‌ها می‌توانند از روش‌های سنتی برای کمک به ردیابی مصرف غذا، انتخاب بهتر غذا و کاهش وزن برتر باشند.

بنابراین اگر به یک برنامه مفید برخورد کردید، آن را در اطراف قدم بزنید و آن را امتحان کنید! اپلیکیشن‌های تغذیه می‌توانند به آسان‌تر کردن زندگی کمک کنند. یک مکان عالی برای شروع، برنامه MyPlate است که به شما امکان می دهد اهداف غذایی روزانه را انتخاب کنید، پیشرفت را در زمان واقعی مشاهده کنید و نشان های سرگرم کننده را از طریق یک برنامه ساده به دست آورید تا شروع به ایجاد عادات غذایی سالم در یک زمان کنید!

اطلاعات بیشتر در مورد تغذیه سالم، برنامه ریزی غذایی، ابزار و منابع را می توان در www.myplate.gov یافت.

نویسنده: لورا یانگ، دکترای کالج پزشکی ورزشی آمریکا