طرز تهیه آش ماش ساده شیرازی با برنج بدون گوشت مرحله به مرحله


آش ماش یکی از آش های متنوع و خوشمزه است که شما می توانید آن را تهیه کنید. ازر خواص ماش می توان به تقویت سیستم ایمنی، جلوگیری از ریزش مو، کمک به بهبود دیابت و… اشاره کرد. از این آش می توانید به عنوان پیش غذا یا عصرانه یا میان وعده نیز استفاده کنید. این آش برای افرادی که رژیم گیاهخواری یا کاهش وزن دارند نیز بسیار مناسب و سالم  است.  امروز در کولاک طرز تهیه آش ماش را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

ماش ۲ و ۱/۲ لیوان
برنج نیم دانه ۱ لیوان
پیاز بزرگ ۲ عدد
پیاز برای تزیین به میزان دلخواه
نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم
سبزی آش ۱ کیلو
آبغوره مقداری

طرز تهیه آش ماش

مرحله اول: پخت برنج و ماش

ماش را از شب قبل پاک کرده و با آب بشورید سپس به همراه مقداری آب بزارید تا خیس بخورد تا نفخ آن گرفته شود. ۲ ساعت مانده به شروع کردن برای تهیه این آش برنج را نیز پاک کرده و بشورید تا مقداری خیس بخورد. پیاز را پوست کرده و آن را رنده کنید سپس به همراه روغن و فلفل در یک قابلمه بریزید و آن را تفت دهید سپس زردچوبه را نیز به آن اضافه کنید و در ادامه به آن ماش و برنج خیس خورده را بیفزایید و بزارید بپزد.

مرحله دوم: خرد کردن سبزی

بعد از پخت ماش و برنج باید کف روی آن را بگیرید. در این مرحله سبزی را پاک کرده و با آب بشورید سپس مقداری صبر کنید تا خشک شود و در ادامه سبزی را خرد کرده و به برنج و ماش پخته شد اضافه کنید سپس صبر کنید تا سبزی به مدت یک ساعت با مواد بپزد. مقداری آبغوره به آش اضافه کنید و بزارید به مدت یک ربع بپزد.

مرحله سوم: تزیین کردن آش

گاز را خاموش کرده و آش را در ظرف سرو بریزید و پیاز را خلالی خرد کرده و همراه مقداری روغن تفت دهید و سرخ کنید سپس روی آش بریزید و نوش جان کنید.

فوت و فن های طرز تهیه آش ماش

  1. آبغوره قابل حذف است و می توانید از آن استفاده نکنید.
  2. اگر برنج نیم دانه در دسترس نبود می توانید از برنج کامل نیز استفاده کنید اما بهتر است از برنج نیم دانه استفاده شود.
  3. سبزی مورد استفاده در این آش اسفناج، گشنیز، تره و جعفری است که بهتر است به صورت تازه آن را استفاده کنید.