طرز تهیه آش ماست شیرازی مخصوص و خوشمزه بدون گوشت


آش ماست یکی از آش های سنتی ترک ها است که معمولا در غروب سیزده بدر آن را تهیه می کنند. این آش طعم و مزه خوبی دارد و به راحتی می توایند آن را تهیه و در مهمانی های خود به عنوان پیش غذا استفاده کنید. از این آش برای افطاری در ماه رمضان نیز می توانید استفاده کنید و لذت ببرید.  امروز در کولاک طرز تهیه آش ماست را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

سبزی آش ۵۰۰ گرم
برنج ۱ پیمانه سر خالی
برنج دودی ۱ ق مربا خوری
نخود ۱ و ۱/۲ پیمانه
پیاز متوسط ۱ عدد
سیر ۱ بوته
ماست ۲ لیوان
کشک ۱ ق غذا خوری
نعنا و پیاز داغ به میزان دلخواه
نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه آش ماست

مرحله اول: پخت نخود و خیساندن برنج

نخود را از شب قبل در مقداری آب ریخته و کنار بزارید تا خیس بخورد و نفخ آن گرفته شود. سپس نخود را همراه مقداری آب در یک قابلمه ریخته و روی گاز قرار دهید تا به خوبی پخته شود. برنج را نیز پاک کرده و در مقداری آب ریخته و بزارید خیس بخورد. پیاز را پوست کرده و نگینی خرد کنید سپس در یک قابلمه مقداری روغن ریخته و بزارید پیاز ها در آن تفت بخورد و سبک شود.

مرحله دوم: اضافه کردن سبزی آش

زردچوبه را به پیاز اضافه کنید و مقداری تفت دهید سپس نخود پخته شده و برنج ساده و دودی خیس خورده را به قابلمه اضافه کنید و بزایرد برنج نیم پز شود. سبزی را پاک کرده و بشورید سپس خرد کنید و به آش اضافه کنید و نیم ساعت اجازه دهید آش بپزد.

مرحله سوم: اضافه کردن ترکیب ماستی

سیر را به گوشکوب یا رنده له کنید و در یک ظرف ریخته و به آن کشک و ماست را اضافه کنید سپس نمک را افزوده و هم بزنید. از آش تهیه شده در ظرف سرو بریزید و ترکیب ماست و سیر تهیه شده را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید و پیاز داغ را همراه نعنا داغ به آش اضافه کرده و هم بزنید سپس نوش جان کنید.

فوت و فن های طرز تهیه آش ماست

  1. بهتر است برای تهیه این آش از ماستی که یک مقدار ترش است استفاده شود.
  2. این آش به دلیل داشتن ماست به صورت ولرم سرو می شود و نباید خیلی داغ باشد.
  3. برای تزیین روی این آش می توانید از ماست و پیاز داغ استفاده کنید.