طرز تهیه قلیه ماهی بوشهری با تمر هندی و سبزی مخصوص برای 3 نفر


قلیه ماهی یکی از غذاهای اصیل جنوبی است که مانند سایر غذاهای جنوبی به تندی و تیزی معروف است. قلیه ماهی را می توانید خالی یا با نان و برنج میل کنید که سلیقه ای است. این غذا به دلیل استفاده از ماهی در آن و همینطور سبزیجات می تواند یک غذای مقوی و کامل باشد و همینطور اگر از طعم ماهی خالی خوشتان نمی آید این غذا به دلیل اینکه از سبزیجات معطر و ادویه و تمبر هندی در آن استفاده شده است کمتر بو و مزه ماهی می دهد. امروز در کولاک طرز تهیه قلیه ماهی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

ماهی ۳ تکه
سبزی ماهی ۲۵۰ گرم
تمبر هندی ۱۰۰ گرم
رب گوجه فرنگی ۱/۲ ق غذا خوری
سیر ۴ حبه
فلفل عنابی یا فلفل تند چند عدد
پیاز ۲ عدد

طرز تهیه قلیه ماهی

مرحله اول: خیساندن تمبر و تفت دادن پیاز

ابتدا تمبر هندی را در یک کاسه بریزید و به آن دو پیمانه آب اضافه کنید و بزارید به مدت نیم ساعت خیس بخورد سپس آن را از آبکش رد کنید. پیاز ها را پوست کنید و خرد کنید سپس در تابه به همراه مقداری روغن بریزید و تفت دهید تا سبک و شیشه ای شود.

مرحله دوم: اضافه کردن مواد لازم

در این مرحله سیر را پوست کنید و رنده کنید سپس فلفل را نیز به آن اضافه کرده و هر دو را با هم بکوبید. سبزی قلیه ماهی شامل ۲۵۰ گرم گشنیز و ۱ قاشق غذا خوری شنبلیله می باشد که باید آن را پاک کنید سپس با آب بشورید و در ادامه خرد کرده و به همراه سیر و فلفل به تابه حاوی پیاز اضافه کنید و خوب تفت دهید.

مرحله سوم: پخت قلیه ماهی

ماهی ها را اضافه کنید و به همراه مواد خوب تفت دهید. بعد از مدتی ماهی را از تابه خارج کنید و آب تمبر هندی تهیه شده را به تابه اضافه کنید و درب قابلمه را قرار دهید تا به جوش بیاید سپس ماهی ها را اضافه کنید. رب را همراه زردچوبه در تابه دیگری تفت دهید سپس به مواد قلیه اضافه کنید. نمک را به غذا اضافه کنید و بزارید به مدت نیم ساعت با درب نیمه باز بپزد تا جا بیفتد.

فوت و فن های طرز تهیه قلیه ماهی

  1. بهتر است از ماهی شیر یا سنگسر یا هر ماهی که بافت سفت و تیغ کم دارد استفاده کنید تا در حین پخت ماهی وا نرود.
  2. برای اینکه مطمئن شوید ماهی ها در هنگام پخت وا نرود بهتر است به مدت یک ساعت ماهی ها را در مخلوط آب و نمک ملایم قرار دهید.
  3. برای تفت دادن رب می توانید از مقداری آرد نیز به همراه زردچوبه استفاده کنید.