طرز تهیه آش شله قلمکار با گوشت و حبوبات برای 6 نفر + فوت و فن ها


آش شله قلمکار یکی از آش های خوشمزه ایرانی است که در مراسم های مذهبی، مهمانی ها و… تهیه می شود. مقدار مواد گفته شده در دستور مناسب ۶ نفر می باشد که اگر می خواهید برای افراد بیشتر یا کمتر این آش را تهیه کنید باید این مقدار را کم یا زیاد کنید. امروز در کولاک طرز تهیه آش شله قلمکار را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

گوشت با استخوان گوسفندی ۲۵۰ گرم
سبزی آش ۷۰۰ گرم
ترخون تازه ۱ دسته
مرزه ۱/۲ دسته
لوبیا چیتی ۱/۲ پیمانه
نخود ۱/۲ پیمانه
لوبیا قرمز ۱/۴ پیمانه
لوبیا چشم بلبلی ۱/۴ پیمانه
لوبیا سفید ۱/۴ پیمانه
ماش ۱/۴ پیمانه
برنج نیم دانه ۱/۲ پیمانه
گندم پوست کنده یا بلغور ۱/۲ پیمانه
عدس ۱/۲ پیمانه
پیاز ۲ عدد متوسط
نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه آش شله قلمکار

مرحله اول: پخت گوشت

تمام حبوبات را از شب قبل پاک کنید و با آب بشورید سپس بزارید خیس بخورد و چند دفعه آب ان را عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود. گوشت را در قابلمه قرار دهید و به آن مقداری آب اضافه کنید سپس ادویه های گفته شده را اضافه کنید و بگذارید گوشت روی حرارت ملایم بپزد.

مرحله دوم: پخت حبوبات

حبوبات از قبل خیس خورده را در یک قابلمه بریزید و بزایرد روی گاز تا حبوبات نیم پخت شوند سپس عدس و برنج و همین طور گندم خیس خورده را به حبوبات اضافه کنید. در ادامه سبزی های آش را پاک کنید و بشورید سپس خرد کرده و به حبوبات اضافه کنید.

مرحله سوم: پخت آش شله قلمکار

در این مرحله آب گوشت را به مواد اضافه کنید و درب قابلمه را قرار دهید تا به مدت ۲ ساعت آش شما بپزد. در ادامه یکی از پیاز ها را پوست کنید و خلالی خرد کنید سپس در یک تابه روغن بریزید و پیاز را در آن سرخ کنید و به آن نمک و فلفل و زردچوبه اضافه کنید و هم بزنید. در ادامه گوشت را ریش ریش و له کنبد و همراه مرزه و ترخون به آش اضافه کنید. سپس پیاز سرخ شده را نیز بیفزایید. به مدت ۳ الی ۴ ساعت آش را روی شعله ملایم قرار دهید و بعد از مدت گفته شده آش شما آماده است نوش جان.

فوت و فن های طرز تهیه آش شله قلمکار

  1. برای اینکه آش شما طعم بهتری پیدا کند می توایند از مقداری جوز هندی و برگ بو نیز استفاده کنید.
  2. برای تزیین روی این آش می توانید از پیاز سرخ شده استفاده کنید.
  3. برخی از لوبیا ها مانند لوبیا سفید یا چشم بلبلی را می توانید حذف کنید و از یک نوع لوبیا استفاده کنید.