مراقبت های بهداشتی زنده


چاقی در مردان و زنان متفاوت است

چربی بدن بر مردان و زنان متفاوت تأثیر می گذارد.

ترکیبی از تجمع چربی شکمی و چربی گلوتئوفمورال نیز به ویژه در زنان مشاهده شده است. (عکس: نماینده / Pixabay)

بمبئی: در سراسر جهان ، چاقی در زنان بیشتر از مردان شایع است. زمان تغییر نام واژه چاقی به ‘Obes-Sweety’ فرا رسیده است.

چربی یک موضوع پیچیده تر از یک موضوع کنترل خود است. افراد چاق ، به ویژه زنان ، دختران نوجوان و افراد چاق ، همچنان در زمینه هایی مانند تحصیل در دانشگاه ، اشتغال و فرصت های اجتماعی با تبعیض روبرو هستند.

قربانیان معمولاً در یک حلقه معیوب از عزت نفس پایین ، افسردگی ، پرخوری ، افزایش چربی ، طرد اجتماعی ، و دیگر اقدامات خود تخریبی قرار دارند. در این فرآیند ، زنان با مشکلات سلامتی متفاوت از مردان با چاقی مشابه مواجه می شوند.

اکثر بزرگسالان به لطف سیستم پیچیده ای از مکانیسم های خنثی ، هورمونی و شیمیایی که تعادل بین مصرف انرژی را در محدوده نسبتاً دقیق کنترل می کنند ، وزن بدن خود را ثابت نگه می دارند.

ناهنجاری های موجود در این مکانیسم ها ، که بسیاری از آنها به طور کامل شناخته نشده اند ، منجر به نوسانات بیش از حد وزن می شود ، که شایع ترین مشکلات مربوط به اضافه وزن و چاقی است.

وزن بدن مجموع استخوان ها ، ماهیچه ها ، اندام ها ، مایعات بدن و بافت چربی است. هیچ دلیل بیولوژیکی وجود ندارد که نشان دهد افراد باید با افزایش سن وزن خود را افزایش دهند مگر اینکه بخواهند حجم خود را افزایش داده و به طور داوطلبانه حجم ماهیچه ها را افزایش دهند.

افزایش وزن با چربی در دوران بارداری و شیردهی روانی است و باید در زمان مناسب منعکس شود. چربی ها که منبع اصلی انرژی بدن هستند ، به عنوان تری گلیسیرید در مخازن بافت چربی ذخیره می شوند.

وزن مناسب بدن برای یک زن بالغ بین 20 تا 25 درصد وزن بدن است و حدود 12 درصد آن چربی ضروری است. در زنان ، چربی ضروری حاوی 5 تا 9 درصد چربی بدن مخصوص جنسیت در سینه ، ناحیه لگن و ران است.

این چربی ضروری در هر دو جنس شامل چربی ذخیره شده در مغز استخوان ، قلب ، ریه ها ، کبد ، طحال ، کلیه ها ، روده ها ، ماهیچه ها و بافت های غنی از لیپید در سیستم عصبی است و برای عملکرد طبیعی فیزیولوژیکی مورد نیاز است.

ذخیره چربی چربی است که در بافت چربی زیر پوست و اطراف اندام های داخلی تجمع می یابد تا از آسیب در امان بماند.

انواع چاقی:

  • نوع 1 – وزن اضافی بدن یا درصد چربی – غلبه کل بدن ، منطقه خاصی ندارد.
  • نوع 2 – اضافی زیر جلدی تنه (آندریود) – چربی شکمی ، چربی زیر جلدی اضافی روی تنه ، به ویژه در ناحیه شکم ، که به عنوان ذخیره چربی برای اندروید یا “شکل سیب” نیز نامیده می شود ، این نوع چاقی در مردان شایع تر است و بسیار زیاد است. با مقاومت به انسولین ارتباط دارد.
  • چاقی مرکزی / اضافه چربی احشایی شکمی نوع 3 – مقدار بیش از حد چربی احشایی شکم (حفره شکمی) و با عوامل خطری مانند عدم تحمل گلوکز ، چربی خون و فشار خون بالا ارتباط دارد. افزایش سن نیز عامل مهمی در تجمع چربی احشایی است.
  • نوع 4 – چربی های بیش از حد ران (جنوئید) – ذخیره چربی اضافی در ناحیه ران و باسن ، که به آن چاقی “گلابی شکل” نیز گفته می شود. چاقی جنوئید بیشتر در زنان شایع است و ذخایر چربی ذخایر انرژی هستند که نیازهای بارداری و شیردهی را پشتیبانی می کنند.

زنان مبتلا به چاقی از نوع ژینوئید دارای مشکلات سلامتی نیستند ، مانند سندرم متابولیک یا اختلالات متابولیسم گلوکز در زنان چاق هم وزن ، که چربی خود را در ناحیه شکم حمل می کنند – چاقی مرکزی.

زنان یائسه الگوی مردانه ذخیره چربی شکمی را بیشتر دنبال می کنند. در نتیجه ، این زنان در معرض خطر افزایش قند خون ، اختلالات چربی و فشار خون هستند. ترکیبی از تجمع چربی شکمی و چربی گلوتئوفمورال نیز به ویژه در زنان مشاهده شده است.

توزیع چربی منطقه ای خطر افزایش چربی خون در بزرگسالان چاق را مشخص می کند. شیوع بیماریهای قلبی عروقی و دیابت در مردان و زنان در دوران نوجوانی چاق است.

* سلب مسئولیت: دکتر Kiran Rukadikar-رئیس ، Liven Healthcare Pvt. Ltd. ، پزشک متخصص چاقی و مشاور چاقی. نظرات بیان شده در این مقاله نظرات شخصی نویسنده است. حقایق و نظرات بیان شده در این مقاله منعکس کننده دیدگاه های Deccan Chronicle نیست و Deccan Chronicle هیچ مسئولیتی در این زمینه ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید