آیا رژیم غذایی می تواند علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را کاهش دهد؟


سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) معمولاً با قاعدگی نامنظم یا عدم قاعدگی مشخص می شود.

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک معمولاً کیست های متعددی در تخمدان خود دارند که ناشی از تولید بیش از حد هورمون هایی به نام آندروژن است.

حدود 50 درصد از زنان مبتلا به این اختلال دارای اضافه وزن یا چاقی هستند. علائم شایع عبارتند از:

آکنه

هیرزوتیسم (موهای زائد)

طاسی با الگوی مردانه

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است در معرض خطر بیشتری از عوارض زیر باشند ، به ویژه اگر علائم آنها کنترل نشود:

بیماری قلبی

سرطان آندومتری

دیابت

فشار خون بالا

بسیاری از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک می توانند با کنترل رژیم غذایی و انتخاب شیوه زندگی ، علائم خود را مدیریت کرده و خطر سایر مشکلات سلامتی را کاهش دهند.

چگونه رژیم را حفظ کنیم PCOS تحت تاثیر قرار دادن؟

سطح انسولین در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بالاتر از حد معمول است. انسولین هورمونی است که در لوزالمعده تولید می شود. لوزالمعده به سلولهای بدن کمک می کند تا قند (گلوکز) را به انرژی تبدیل کنند.

اگر بدن انسولین کافی تولید نکند ، سطح قند خون افزایش می یابد. این امر در صورت داشتن مقاومت به انسولین نیز اتفاق می افتد ، به این معنی که نمی توانید از انسولین تولید شده به طور موثر استفاده کنید.

اگر بدن فرد در برابر انسولین مقاوم شود ، بدن مجبور می شود سطح بالایی از انسولین را برای عادی سازی سطح قند خون پمپ کند. سطح بالای انسولین می تواند باعث تخمدان ها برای تولید آندروژن های بیشتری مانند تستوسترون شود.

مقاومت به انسولین ممکن است به دلیل شاخص توده بدنی بالاتر از حد طبیعی (اضافه وزن و چاقی) باشد. رژیم غذایی سرشار از کربوهیدراتهای تصفیه شده مانند نشاسته و غذاهای شیرین می تواند باعث مقاومت به انسولین و در نتیجه مشکلات کاهش وزن شود.

چه غذاهایی را باید در رژیم غذایی خود بگنجانم؟

غذاهای غنی از فیبر می توانند به هضم کند و تأثیر قند بر خون را کاهش دهند و در نتیجه مقاومت به انسولین را در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک کنترل کنند.

گزینه های عالی برای غذاهای دارای فیبر بالا عبارتند از:

از سبزیجاتی مانند کلم بروکلی ، گل کلم و جوانه بروکسل استفاده کنید

سبزیجات شامل سالاد قرمز و آروگولا

فلفل سبز و قرمز

لوبیا و عدس

بادام

انواع توت ها

سیب زمینی شیرین

کدو تنبل

منابع پروتئینی ضعیف مانند توفو ، مرغ و ماهی فیبر ندارند ، اما برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مناسب است زیرا احساس سیری طولانی مدت ایجاد می کنند.

غذاهایی که به کاهش التهاب کمک می کنند نیز می توانند کمک کنند. به شرح زیر:

گوجه فرنگی

کلم

اففناج

بادام و گردو

روغن زیتون

میوه هایی مانند بلوبری و توت فرنگی

ماهی های چرب سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی آزاد و ساردین هستند

کدام غذاها را محدود کنیم یا از آنها اجتناب کنیم؟

کربوهیدراتهای تصفیه شده باعث التهاب می شوند ، مقاومت به انسولین را افزایش می دهند و باید از آنها اجتناب کرد یا به میزان قابل توجهی کاهش داد ، از جمله:

 

نان سفید

مافین

شیرینی صبحانه

دسرهای شیرین

هر چیزی که از آرد سفید تهیه شده باشد

چمنزار

ماکارونی

ماکارونی تهیه شده از آرد لوبیا یا عدس یک جایگزین عالی برای آرد گندم است.

 

شکر و سایر شیرین کننده های ذکر شده در قسمت افزودنی های غذایی نیز باید محدود به موارد زیر باشند:

 

ساکارز

شربت ذرت با مقدار زیاد فروکتوز

دکستروز

 

همچنین توصیه می شود غذاهای التهابی مانند سیب زمینی سرخ کرده ، مارگارین و گوشت قرمز یا فرآوری شده را از رژیم غذایی حذف یا حذف کنید.

 

سایر تغییرات شیوه زندگی که باید مورد توجه قرار گیرد

PCOS

مانند بسیاری از اختلالات ، به انتخاب شیوه زندگی فعال پاسخ مثبت می دهد.

 

این تغییرات شامل ورزش و فعالیت بدنی روزانه است. هر دو می توانند به کاهش مقاومت به انسولین کمک کنند ، به ویژه در ترکیب با مصرف محدود کربوهیدرات های ناسالم.

 

بسیاری از کارشناسان معتقدند که حداقل 150 دقیقه ورزش در هفته ممکن است ایده آل باشد.

 

فعالیت روزانه ، مصرف کم قند و رژیم غذایی با التهاب کم منجر به کاهش وزن می شود که با بهبود تخمک گذاری همراه خواهد بود.

 

علائم مرتبط با PCOS آنها می توانند استرس ایجاد کنند. در نتیجه ، تکنیک های کاهش استرس مانند یوگا و مدیتیشن می تواند کمک کننده باشد.

مژده رحمانیان ، عضو انجمن تغذیه ایران

کلینیک زیبایی و کاهش وزن آرمونی

آیا رژیم غذایی می تواند علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را کاهش دهد؟ برای اولین بار در مرکز تغذیه و تناسب اندام Armoni. ظاهر شد.

دیدگاهتان را بنویسید