داستان سریع: حقیقت درباره رژیم کتوژنیک هدفمند

حبوبات رژیم کتوژنیک وضعیت فیزیکی خودتان را ماهانه و همراه با یک پزشک بررسی کنید و از مناسب بودن همه شرایط برای ادامه رژیم کتوژنیک هههه… گوش کن! آیا صدای رژیم لاغری سریع همراه با ورزش را می شنوید؟ مطمئن شوید. این رژیمها (کم کربوهیدرات) با ازبینبردن آب اضافی بدن، و کاهش سطح انسولین منجر به کاهش سریع وزن در یکی دوهفته اول میشوند. به این شکل که به جای استفاده از گلوکز که از کربوهیدرات هایی مانند دانه ها، حبوبات، سبزیجات و میوه ها دریافت می شود، از اجسام کتونی به عنوان منبع سوخت استفاده می شود. هنوز به طور واضح مشخص نشده است که به چه دلیل رژیم کتوژنیک میتواند باعث کنترل سر و تشنج در کودکان فلج مغزی شود اما یکی از نظریه های مهم در این زمینه این است که کتو باعث تغییراتی در متابولیسم سیستم عصبی میشود در واقع این نظریه معتقد است که به دلیل سرعت تجزیه گلوکز و تامین انرژی برای سیستم عصبی این انرژی سریع می تواند باعث تشنج شود اما زمانی که یک رژیم کتوژنیک اعمال می شود سطح گلوکز مغز پایین می آید و مغز برای انرژی خود شروع به استفاده از کتون ها میکند و تغییر منبع سوخت بدن برای مغز اعصاب را کمتر تحریک میکند و این موضوع باعث کاهش فرکانس های تشنجی در مغز میشود .

یکی دیگر از عوارض جانبی این رژیم “آنفولانزای کتو” است که ممکن است موجب سردرد، ضعف، تحریک پذیری، بوی بد دهان و خستگی شود. همونطور که گفتیم افرادی که زیر نظر کارشناس های زیبیتو از رژیم Z217 برای لاغری استفاده کردن، بین 7 تا 10 کیلو در هر دوره 21 روزه کاهش وزن رو تجربه کردن. همچنین سبزیجات غدهای و ریشهای همچون سیبزمینی و هویج، انواع چاشنی و سس که حاوی شکر و چربی ناسالم هستند، الکل و هرگونه غذایی که از چربی ناسالم تهیه شده و یا دارای قند اضافی و مواد افزودنیست، در این رژیم ممنوع هستند.

چای سبز در رژیم کتوژنیک

ولی در مواردی حتی بسیار بیشتر از این دسته رژیمها موثر بوده است. برای این منظور می توانید نوارهای آزمایش ادرار خانگی را خریداری کنید. از غذاهای سرشار از فروکتوز خودداری کنید و به دنبال غذاهای حاوی گلوکز باشید. بزرگسالان مبتلا به صرع گاهی اوقات از رژیم اصلاح شده اتکینز پیروی می کنند. یکی دیگر از انتقادات به رژیم کتو این است که پایبندی به آن برای افراد بسیار سخت است، بیشتر به این دلیل که بسیار محدود کننده است. از طرفی دلیل توجه فراوان درمانگران به این رژیم لاغری، پاسخدهی بسیار سریع و کاهش وزن و سایز ناگهانی است که با این رژیم غذایی حاصل میشود. C​onte nt w᠎as g enerat ed  by G​SA Content Generato r DE MO.

دریافت رژیم کتوژنیک رایگان

نتایج این تحقیق که در کنفرانس آکادمی نورولوژی آمریکا در سال ۲۰۲۲ ارائه شده در مورد اکتشافات بالقوه تغییردهنده بازی برای بیماران ام اس مرتبط با رژیم غذایی بحث میکند. در واقع، ۱۷ درصد از بیماران ام اس در این مطالعه جدید نتوانستند در طول مدت آزمایش به رژیم کتو پایبند باشند. طبق گفته کلینیک مایو ایالاتمتحده، پیروی از یک رژیم غذایی پرچرب برای مدت طولانی ممکن است به دلیل کمبود تنوع مواد مغذی منجر به مشکلات سلامتی دیگری شود. این میان وعدهها میتوانند به شما کمک کنند تا گرسنگی خود را بین وعدههای غذایی مدیریت کنید و در طولانی مدت در کتوز باقی بمانید (قبلتر در مورد کتوز صحبت کردیم).

چنین سوخت و سازی ممکن است پس از تمرینات ورزشی طولانی مدت یا در دوران بارداری هم اتفاق بیفتد. از آنجا که هر نوع رژیم غذایی با کربوهیدرات کم و چربی بالا معمولاً مدت زمان سیری را طولانی تر می کند و منجر به کاهش گرسنگی می شود، در این رژیم های غذایی مصرف کالری کمتر، آسان تر است. البته این رژیم برای کاهش وزن هم به کار گرفته می شود، اما تنها نتایج کوتاه مدت آن مورد مطالعه قرار گرفته است که آن هم به جواب قطعی و واحدی نرسیده است.

جلوگیری از ریزش مو در رژیم کتوژنیک

با این اوصاف رژیم کتو فقط برای کاهش وزن و لاغری نیست، بلکه با کاهش سطح قند و انسولین باعث بهبود سلامتی فرد نیز میشود. ۴- رژیم کتو با پروتئین بالا : در این رژیم میزان مصرف پروتئین اندکی افزایش پیدا میکند و از مصرف چربی کم میشود؛ یعنی مصرف ۵٪ کربوهیدرات، ۳۵٪ پروتئین و ۶۰٪ چربی. رژیم کتوژنیک از رژیمهای لاغری و البته سالم برای کاهش وزن سریع است. البته رژیم غذایی کتوژنیک مورد آزمایش دقیق قرار نگرفته است.

رژیم های کتوژنیک

᠎Th​is ᠎data has  been cre at᠎ed ​with t᠎he ​help  of GSA C​on᠎tent Gen er ator Dem​ov​ersion.

رژیم کتوژنیک چربی

با این حال، نسبت دقیق آن با توجه به نیازهای هر شخص منحصر به فرد است. به عبارتی دیگر به دلیل در حال رشد بودن کودکان استفاده از رژیمهای غذایی مختلف میتواند در رشد کودکان تاثیر مثبت و منفی داشته باشد اطمینان از موثر بودن وضعیت رژیم کتوژنیک برای کودکان فلج مغزی باید یک برنامهریزی دقیق و مشاوره با پزشک متخصص تغذیه و مغز و اعصاب داشت. برای فهمیدنش آزمایشهای خون، ادرار و تنفس در دسترس هستند، که میتواند با اندازهگیری میزان کتونهای تولید شده توسط بدن، مشخص کند که وارد کتوز شدهاید یا نه.

رژیم پالئو کتوژنیک

اگر سالمید و رژیم غذایی متعادلی دارید، بدن میزان چربی که می سوزاند را تحت کنترل دارد و کتون تولید نمی کند و طبیعتا از کتون هم استفاده نمی کند، اما هنگامی که کالری یا کربوهیدرات مصرفی تان را کاهش می دهید، سوخت و ساز بدن به کتوز تغییر حالت می دهد. وقتی که تحت رژیم کتوژنیک هستید بدن انسان نوعی ماده به نام کتون را می سازد و به معنای دیگر بدن شما به حالت کتوز در میآید و این رژیم شرایط ناشتا را برای بدن شما ایجاد می کند و بدن به اشتباه به جای استفاده از گلوکز اقدام به سوزاندن چربی ها برای تامین منابع انرژی می کند.

زمانی که این حالت اتفاق می افتد، بدن شما به طرز عجیبی در سوزاندن چربی برای انرژی کارآمد می شود. با این حال اگر همچنان به دریافت این رژیم علاقهمندید. در این رژیم با مصرف چربیهای سالم و کاهش مصرف قند، التهاب و استرس، اکسیداتیو کاهش مییابد و ظاهر پوست را هم بهبود میبخشد. در حین انجام این فرآیند بدن شما به دلیل افزایش هدر رفت آب ناشی از کتوئیک و آب ناشی از تخلیه منابع گلیکوژن ، موارد زیر را تجربه خواهد کرد، خستگی، مه مغزی و کمبود آب.

چگونه از رژیم کتوژنیک خارج شویم

مانعی ندارد. ماهیهای چرب همچون ماهی سالمون و تن ماهی نیز از غذاهایی هستند که در این رژیم مجاز به مصرف آنها هستید.کره و خامه که ترجیحا از شیر طبیعی تهیه شده باشند، تخم مرغ و پنیرهای فرآوری نشده همچون پنیر موزارلا و چدار نیز از انواع سالم تغذیه در رژیم کتوژنیک هستند. این رژیم در بین ورزشکاران و افرادی که رژیم کتوژنیک را انتخاب کرده اند اما به کربوهیدرات بیشتری نیاز دارند محبوبیت بیشتری دارد.در این نوع رژیم افراد برای افزایش شدت ورزش خود مجاز هستند تا قبل و بعد از ورزش کردن ۲۰ تا ۳۰ واحد کربوهیدرات دریافت کنند.

رژیم کتوژنیک دکتر صارمی

۳- رژیم کتوژنیک هدفمند : در این رژیم برای کسانی که ورزشهای سبک یا پیادهروی انجام میدهند، نزدیک زمان ورزش، کربوهیدرات بیشتری مصرف میشود. در علم پزشکی، تقریباً 100 سال است که برای درمان صرع مقاوم به دارو، به ویژه در کودکان از این رژیم استفاده میشود. از دیگر مزایای آن میتوان به کاهش سطح قند خون، کاهش فشار خون و کاهش سطح کلسترول اشاره کرد. همچنین با چربیهای مفیدی که دارد، از رسوب کلسترول در کبد جلوگیری کرده و عملکرد آن را بهبود میبخشد.

وقتی داخل عروق با میزان بالا و مزمن قند خون مواجه میشود، دچار اکسیداسیون میشود که شروع بسیاری از مشکلات است. رژیم کتوژنیک میتواند سطح الکترولیت بدن را تغییر دهد و در نتیجه ممکن است افراد دچار کمبود برخی از مواد معدنی همچون منیزیم، پتاسیم و سدیم شوند. ● پروتیین بخشی از رژیم غذایی کتوژنیک است، اما معمولا بین غذاهای پروتیینی بدون چربی با پروتیین های با چربی های اشباع بالا مانند گوشت گاو تفاوتی وجود ندارد.

رژیم کتوژنیک ۱ درمان پیشنهادی برای والدین نیست که نمی خواهند به روش های معمول پزشکی نظیره دارو درمانی و جراحی به مقابله با تشنج کودکان شان بپردازند. این رژیم معمولا به چهار شکل مختلف تجویز میشود اما رژیم کتوژ استاندارد و کتوژنیک با پروتئین بالا از اشکال رایج آن هستند. رژیم های غذایی کم کربوهیدرات محبوب -مانند اتکینز یا پالئو- رژیم غذایی کتوژنیک اصلی را تعدیل می کنند، اما اگر در مصرف چربی ها و پروتیین ها و کاهش کربوهیدرات ها افراط کنید، در این رژیم ها هم با همان خطرات مواجه می شوید.

یک نمونه رژیم کتوژنیک

محققان همچنین در حال بررسی اثرات این رژیم غذایی روی آکنه، سرطان، سندرم تخمدان پلی کیستیک و بیماری های سیستم عصبی مانند بیماری های آلزایمر، پارکینسون و بیماری لوگریگ هستند. محققان به این نتیجه رسیدند که برنامه غذایی کم کربوهیدرات و پرچرب نه تنها برای بیماران در طول ۶ ماه بیخطر بود بلکه کیفیت زندگی آنان را در چندین زمینه ازجمله افسردگی، خستگی، ترکیبات بدن و ناتوانی عصبی بهبود بخشید همچنین نشانگرهای التهابی کلیدی را کاهش داد و پاسخ ضد التهابی را القا کرد. پزشکان معمولاً این رژیم را برای کودکانی که تشنجهایشان با داروهای مختلف ضد صرع کنترل نشده است، به کار میبرند.

میزان ابتلا به آلزایمر با افزایش سن را تا حد زیادی کاهش می دهد. مطالعات نشان داده که افرادی که پنیر میخورند، 12 درصد کمتر از سایرین در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند. اگر مبتلایان به دیابت انسولین کافی مصرف نکنند، استعداد زیادی در ابتلا به کتواسیدوز یا کتواسیدوز دیابتی -DKA- دارند. رژیم کتوژنیک برای افرادی که اضافه وزن دارند، مبتلایان به دیابت و کسانی که میخواهند سلامت متابولیک شان را بهبود بدهند، فوق العاده است. سطح بالای کتون منجر به کم آبی بدن و به هم خوردن تعادل شیمیایی خون می شود. مصرف مکمل هایی مانند روغن MCT و کتون ها نیز میتواند به خارج شدن از این وضعیت کمک کند.

رژیم کتوژنیک خوبه

از آنجایی که رژیم غذایی کتو مصرف برخی میوهها و سبزیجات را محدود میکند میتواند منجر به کمبود ویتامین و مواد مغذی نیز شود. میزان پروتیین توصیه شده فعلی به طور متوسط روزانه 46 گرم برای زنان و 56 گرم برای مردان است. زنان مبتلا به PCOS اغلب با مقاومت به انسولین، عدم تعادل هورمون ها، خستگی، رشد موهای زائد، ناباروری و آکنه روبرو می شوند. رژیم کتو یا کتوژنیک جزو رژیم های غذایی است که با تغییر متابولیسم منجر به لاغری سریع میشود. توصیه میشود قبل از اقدام به رژیم کتوژنیک برای کودک سی پی خود حتماً با یک پزشک مغز و اعصاب در این زمینه مشورت کنید.

در واقع، رژیم غذایی کتوژنیک با افزایش کلسترول LDL یا کلسترول بد همراه است که با بیماری قلبی مرتبط است. اما در مجموع هیچ آزمایش طولانیمدتی وجود ندارد که اثرات رژیم کتوژنیک را در طول زمان بر دیابت و کلسترول بالا بررسی کرده باشد. اگر نمی دانید چگونه و چه وقت آزمایش کتون را انجام دهید، با پزشک یا متخصص دیابت صحبت کنید. در این میان رژیمهای غذایی مختلف و متنوعی به بازار آمده است که در این مقاله با یکی از آنها آشنا میشویم. در ادامه مقاله 8 رژیم مختلف که به عنوان معروف ترین رژیم های غذایی شناخته می شوند را بررسی می کنیم تا ببینیم در هر یک از آنها چه مواد غذایی گنجانده شده است و برای چه هدفی طراحی شده اند.