مزایای انواع رژیم های کتوژنیک دکتر روشن ضمیر

♦ توی رژیم کتوژنیک هم میتونم عضله سازی کنم؟ چربی های کبدی به تدریج از درون کبد خارج و پاک سازی می شوند. چون اغلب غذاهایی که ما انسان ها به طور معمول مصرف می نماییم، سبب افزایش اسیدیته در بدن می شوند و بر اساس این رژیم غذاهایی اغلب و یا همه ی آن ها باید از لیست و برنامه غذایی ما خارج شوند. در مجموع ما رژیم غذایی قلیایی را به عنوان یک رژیم مفید و سالم می شناسیم و اجرای دقیق آن را به بیماران مبتلا به کبد چرب و به ویژه گرید ۳ و ۴ پیشنهاد می کنیم. به اعتقاد برخی از متخصصان طب سنتی نوشیدن دمنوش زنجبیل نیز در کنترل بیماریهای کبد بهویژه کبد چرب موثر است.

رژیم کتوژنیک جنگجویان دکتر روشن ضمیر

هورمون انسولین در بدن مسئول کنترل قند خون است و البته بر سوخت و ساز چربی و پروتئین هم تاثیر میگذارد. ازجمله: رفع یبوست، درمان اسهال، از بین بردن جوشهای صورت، کنترل فشار خون، دفع سنگ کلیه و مجاری ادرار، تقویت معده، رفع بواسیر و مفید در درمان کبد چرب. زیره یکی از پرکاربردترین نوع گیاهان دارویی در بین ایرانیان است. این دانه سرشار از آهن، کلسیم، منیزیم، فیبر، آنتیاکسیدان و ویتامین A است. محققان همچنین دریافتند افرادی که رژیم های غذایی سرشار از منابع گیاهی , بهترین با رژیم کتوژنیک چقدر کم میکنیم را بسازید این سال (در 2023) 1402 چربی و پروتئین را دنبال می کنند ، خطر مرگ و میر کمتری دارند. همچنین این رژیم در میان ساده ترین انواع رژیم های غذایی رده ی ۲۲ را دارا می باشد. طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۱۹ بر روی حیوانات انجام شد، مشخص گردید که قهوه ی بدون کافئین باعث کاهش آسیب کبدی و التهاب در موش هایی می شود که رژیم غذایی حاوی چربی بالا، فروکتوز و کلسترول دارند.

رژیم کتوژنیک کبد چرب

بدون شک گیاه فیلانتوس نیروری یک گونه گیاهی با ترکیبات درمانی و دارویی بسیار از جمله تاننها، آنتیاکسیدانها و لیگناها است. مطالعات اولیه و معاصر همچنین در پروتکلهای درمانی هم متفاوت هستند. همچنین میزان بافت های چربی که در نواحی مختلف کبد تجمع یافته اند، کم تر می شود. در این شرایط، هم از طعم غذا لذت می برید و هم روز به روز به سلامتی کبد و بدن خویش نزدیک تر می شوید. رژیم کتوژنیک دوست بدن شماست به شرط این که پذیرا باشید و مطمئن شوید رژیم کتوژنیک لاغری مناسبی را دریافت کردید. برای مثال، اگر رژیم غذایی وگان را دنبال می کنید، ممکن است در مصرف کالری از منابع مختلف چربی و پروتئین دچار مشکل شوید و شما را از گروه های متعدد و دسترسی به مواد مغذی و ویتامین های خاص محروم کند. این مواد غذایی عمدتا دارای منشأ حیوانی می باشند.

رژیم 14 روزه کتوژنیک دکتر روشن ضمیر

موادی که در این رژیم مورد مصرف قرار می گیرند، دارای مهم ترین املاح، انواع ویتامین ها و آمینو اسیدها می باشند و به این صورت قوای کبد را افزایش می دهند. بنابراین، تعدیل در مصرف برخی از مواد مغذی خاص، همانطور که در رژیم غذایی کتوژنیک (KD) اتفاق میافتد، میتواند توانایی دستیابی به اهداف جسمانی را تحت تاثیر قرار دهد. این رژیم مانند رژیم غذایی اتکینز بر پایه مصرف کم مواد غذایی دارای کربوهیدرات استوار است. در رژیم های غذایی قلیایی برای درمان انواع کبد چرب باید از مصرف چه مواد خوراکی خودداری نماییم؟ باتوجه به میزان بالای بیتحرکی و چاقی بهخصوص در ایام بیماری کرونا و عادات بد غذایی با افزایش موارد سندروم متابولیک و کبد چرب مواجه هستیم. محصولات کم چرب یا رژیمی: این محصولات معمولا به شدت فرآوری شده هستند و میزان زیادی کربوهیدرات در خود دارند. کتوژنیک و کبد چرب زرشک سیاه، زرشک معمولی یا پلویی و زرشک وحشی هستهدار که در ارتفاعات و مناطق سردسیر میروید.

رژیم کتوژنیک به چه صورت است

برای به حداقل رساندن این موارد، شما می توانید یک رژیم معمولی کم کربوهیدرات برای چند هفته اول را امتحان کنید. نوزادان کمتر از یکسال را باید بیشتر و زودتر ویزیت کرد و نخستین ویزیت باید ظرف ۲ تا ۴ هفته از آغاز رژیم باشد. همانطورکه میبینید، استفاده از این روش برای بسیاری از افراد مفید است و مشکلات آنها به شکل کلی حل خواهد کرد. ورزش کردن در دوران رژیم کتوژنیک به طور کلی توصیه بسیار می شود و نوع آن بستگی به خودتان دارد. همچنین بسیاری از پزشکان (بیش از ۱۰۰ مورد) استفاده از این رژیم را توصیه می کنند . همچنین مصرف این میوه پر خاصیت، هضم غذا را سریع و آسان می کند. این که بخواهید غذای رستوران ها یا غذا خوری ها را کتوژنیک کنید، کار چندان دشوار و پیچیده ای نیست. هوس به غذا خیلی کاهش مییابد. Th is  post has ​be en done  by G​SA᠎ C on te​nt Gener ator D emover sion.

متخصص تغذیه در رژیم کتو، تغییراتی را در برنامه غذایی شما انجام میدهد که بدن را وادار به سوزاندن چربی به جای کربوهیدرات میکند؛ و با پیروی از این برنامه غذایی وزن شما به سرعت کاهش مییابد. چگونه میتوان از یک رژیم حذف کربوهیدرات پیروی کرد؟ در رژیم کتوژنیک از کدام چاشنیها میتوان استفاده کرد؟ علاوه بر این قندهای افزودنی در غذاهای بسته بندی شده، فرآوری شده و حتی قهوه و چای خریداری شده از فروشگاه ها نیز وجود دارند. بنابراین، مصرف مقدار کافی آب و املاح مفید نیز در این رژیم غذایی بسیار مهم است. زمانی که شما اغلب غذاهایی اسیدی کننده ی بدن را از برنامه غذایی روزانه ی خویش حذف می کنید، مقادیر و میزان مواد مفیدی هم چون منیزیم، فسفر و کلسیم در خون شما بهتر و مناسب تر می شود. البته بهتر است که ایشان این نکته ها را زیر نظر یک متخصص اجرا نمایند.

برنامه غذایی رژیم کتوژنیک

نمونه رژیم تثبیت کتوژنیک البته در کنار نوشیدن چای سبز، رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و میوهها در برنامه غذایی ضروری است. تحقیقات جدید نشان میدهد که مصرف چای سبز میتواند اثر رادیکالهای آزاد و مواد مضر در کبد را پاکسازی و برطرف کند. در طول دوره هر تعداد رژیم جدید رایگان است. بهترین جوابی که میشود به این سوال داد عدد ۲۰ تا ۵۰ گرم کربوهیدرات در طول روز است. حدود ۱۴ تا ۱۵٪ از آمریکاییها اعلام کردهاند که از رژیم مد روز برای کاهش وزن کوتاهمدت استفاده کردهاند. اضافه کردن ادویه ها و گیاهان- به جای نمک- روشی عالی برای طعم دادن به غذاهاست. به خاطر اثر زرشک بر بهبود ترشح مایع صفرا این میوه برای سلامت کبد و کیسه صفرا عالی است و منجر به کاهش کلسترول بد (LDL) میشود. علاوه بر این ها، تخم مرغ باعث افزایش ترشح هورمون هایی می شود که احساس سیری را تقویت و قند خون را تنظیم می کنند.

موضوع زمانی وخیم تر شد که دکتر Mark Hegsted در سال 1977 به عنوان رئیس بخش تغذیه در USDA انتخاب شد، او یکی از دانشمندان هاروارد بود که از صنعت قند حقوق می گرفت؛ و در این سمت او آنچه را که بعداً به دستورالعمل های غذایی برای آمریکایی ها تبدیل شد را توسعه داد که بر اساس آن چربی اشباع شده دشمن شد و شکر بی تقصیر بود، اما در کنار این تلاش ها برای محبوب کردن شکر و ترسناک کردن مصرف چربی ها، دانشمندانی بودند که همچنان بر روی رژیم های کم کربوهیدرات و پرچرب تحقیق میکردند. رژیمهای کم کربوهیدرات در آن زمان به شدت با رابرت اتکینز مرتبط بود، او یک متخصص قلب بود که از طرف همتایان پزشکیاش طرد شد. در رژیم کتوژنیک مصرف کربوهیدرات بسیار کم میشود تا بدن برای تغذیه از چربیهای بدن استفاده کند.

کبد تا حدی متشکل از چربی است. قندهای افزودنی باعث بالا رفتن قند خون و افزایش چربی در کبد می شوند. کم شدن میزان فشار خون و بهبودی افرادی که دارای فشار خون بالا می باشند. در این شرایط میزان اسید ترشح شده در بدن ایشان بالا رفته و مقدار پی هاش آن ها به زیر عدد ۷ می آید که در این جا بدن وارد حالت اسیدی شده است. در برنامه غذایی رژیم کتوفیت، مصرف هر غذایی که میزان زیادی کربوهیدارت داشته باشه محدود میشه و در عوض مواد غذایی که چربی بالا دارن تو لیست خوراکیها قرار میگیره. با رعایت این رژیم میزان سر درد، گرفتگی ماهیچه ها و انواع اسپاسم و دردهای مزمن در ناحیه مفصل ها کم تر می شوند. با رعایت دقیق دستورات مربوط به رژیم های قلیایی، میزان فشار خون در افراد کاهش پیدا کرده و از التهاب ها در رگ های خونی کاسته می شود، بنابراین خطر ابتلا به انواع سکته ها نیز کم تر می شود.

با این حال، برای

افراد مبتلا به بیماری کبد چرب فواید مازادی نیز دارد. بنابر بررسی های اخیری که در سال ۲۰۱۶ انجام گرفت، مصرف اسیدهای چرب امگا ۳، سطح چربی کبد و سطوح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) را در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی بهبود می بخشد. کتوژنیک در کبد چرب در اکثر موارد، بیماری بدون علامت است و با مشاهده بالا بودن آنزیمهای کبدی در آزمایش خون که به منظور بررسیهای دورهای سلامت انجام میشود و یا در سونوگرافی شکم که به علل دیگر انجام میگیرد، به صورت اتفاقی مشخص میشود. گیاهان دارویی نام برده تنها یک محرک در تسریع درمان کبد چرب عمل میکنند که مصرف آنها در کنار ورزش و رژیم غذایی سالم شما را به سمت درمان قطعی پیش میبرد. برای این که بتوانید به خوبی به این رژیم غذایی وارد شوید، بهتر است تا در خصوص ماهیت اسیدی برخی از مواد غذایی نیز اطلاعاتی به دست آورید.

رژیم کتوژنیک کبد چرب دکتر روشن ضمیر

بنابراین یک رژیم قلیایی با کم نمودن اسیدیته در بدن، شرایط را برای بهتر شدن تراکم استخوان ها فراهم کرده و مانع از ایجاد پوکی استخوان در افراد می شود. رژیمهای کم کربوهیدرات مانند رژیم کتو می توانند در شرایط خاصی تحت نظر متخصص تغذیه منجر به کاهش چربی کبد شود به شرطی که در شرایط و با اصول مناسبی اجرا شود. کتوژنیک، یک رژیم با کربوهیدرات کم و چربی بالا است. در رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا شما مجاز هستید تا پروتئین دریافتی خود را به ۳۰ درصد افزایش دهید و در عین حال مقدار چربی دریافتی شما به ۶۵ درصد کاهش مییابد. شیوع این بیماری در خصوص اضافه وزن و نیز چربیهای شکمی بیش از حد (دور کمر بیش از ۸۰ سانتیمتر در خانمها و ۹۴ سانتیمتر در آقایان) هم افزایش مییابد. علت اصلی کبد چرب نوع الکلی، مصرف الکله اما مشخص نیست که چه عواملی باعث بیماری کبد چرب در افرادی میشه که الکل زیادی نمینوشند و همچنین چرا چربی در کبد تجمع مییابد.

دو نوع زیره در ایران وجود دارد.

علت ابتلا به کبد چرب برای مادران باردار در این دوران نامشخص یا شاید تأثیرات هورمونی است. همه این موارد در بیماری های کبد چرب نیز موثر می باشند. گیاه شیرینبیان در مناطقی از ایران نیز میروید. دو نوع زیره در ایران وجود دارد. خاکشیر بهترین بذر گیاهان دارویی است که تقریباً در اکثر مناطق ایران قابل کشت است. بدن، با هدف تامین انرژی و عایق سازی، در بسیاری از مناطق خود، چربی ذخیره می کند. این عوارض شامل کاهش انرژی و عملکرد مغز، افزایش گرسنگی، اختلال در خواب، حالت تهوع، مشکلات هاضمه و کاهش کارایی بدن می شود. در سال های اخیر سایر رژیم های غذایی از همین روش برای کاهش وزن استفاده میکنند.

جگر در رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر

نمونه رژیم کتوژنیک به عنوان مثال در این جا باید ذکر کنیم که رژیم غذایی کتوژنیک در این رده بدنی در جایگاه ۲۸ قرار گرفته است و این جایگاه مربوط به ۳۵ مورد رژیم غذایی متنوع بوده است. در این جا مقاله علمی و پزشکی ما در خصوص برنامه غذایی برای کبد چرب گرید ۳ به پایان رسید. البته نکته ای که در این جا وجود دارد، این می باشد که اجرای دقیق و کامل این رژیم اندکی مشکل می باشد. البته قابل توجه است درحال حاضر هیچ مطالعه طولانیمدتی روی عوارض رژیم کتوژنیک انجام نشده است، لذا سایر خطرات ناشی از آن هنوز ناشناخته است.

داده ها پشتیبانی میکنه که چای سبز میتونه در جذب چربی تداخل ایجاد کنه، اما نتایج هنوز قطعی نیستند. اثربخشی داروهای معمول در علم پزشکی مانند: اینترفرون، کورتیکواستروئیدها و پنیسیلامین، افزونبر اینکه هنوز تاثیرات درمانی آنها اثبات نشده است، عوارض جانبی نیز خواهند داشت. این دانه معطر و خوشطعم در آشپزی و پزشکی بسیار کاربرد دارد. غذاهای دریایی از مواد خوراکی بسیار مفید و سرشار از فسفر هستند. خوشبختانه این رژیم میتواند شامل طیف گستردهای از غذاهای مقوی، خوشمزه و مفیدی باشد که به شما این امکان را میدهد تا در محدوده کربوهیدرات روزانه خود باقی بمانید. در دیابت نوع دوم شیوع بیماری کبد چرب تا ۴۰درصد و افراد چاق حدود ۵۰ تا ۵۵ درصد برآورد شده است.

مصرف دمنوش زنجبیل یا ماست کمچرب حاوی زنجبیل بهویژه در وعدههایی که غذای چرب خوردهاید، بسیار اهمیت دارد. گوشت گاو و خوک چربی های اشباع بالایی دارند، بنابراین فرد مبتلا به بیماری کبد چرب باید از مصرف شان اجتناب کند. درمان کبد چرب غیر الکلی به طور کلی با تغییر در برنامه غذایی و ورزش منظم که باعث کاهش وزن میشه، انجام میشه. حدود ۲۰٪ از کودکان با این رژیم بهطور کامل از تشنجها رهایی مییابند و بسیاری دیگر نیز میتوانند مصرف داروهای ضد صرع را کاهش داده یا به کلی قطع کنند. جلوگیری از مصرف قندهای دیگر مانند فروکتوز و شربت ذرت نیز می تواند در به حداقل رساندن چربی در کبد کمک کند.