شایعه، دروغ و رژیم غذایی کتوژنیک

پروتئین هم بخشی از لیست غذاهای برنامه کتوژنیک است اما معمولاً بین غذاهای پروتئینی بدون چربی و منابع پروتئینی سرشار از چربی اشباع شده مانند گوشت گاو و بیکن تمایز قائل نمی شود. اما اینکار چندان هم راحت نیست؛ توجه داشته باشید که یک موز متوسط حدود ۲۷ گرم کربوهیدرات دارد و شما در طول برنامه رژیم کتوژنیک کمتر از ۵۰ گرم کربوهیدرات را می توانید مصرف کنید. رژیم های کتوژنیک معمولا کربوهیدرات را به کمتر از 50 گرم در روز کاهش می دهند و این مقدار می تواند به 20 گرم در روز نیز برسد.

نظرسنجی: از انواع رژیم های کتوژنیک چقدر خیلی درآمد دارید؟

انواع رژیم های کتوژنیک بدن ما گلوکز (قند) موجود در کربوهیدرات ها را به عنوان سوخت استفاده و به انرژی تبدیل می کند. از آنجا که سوخت اصلی بدن انسان گلوکز است و در این رژیم گلوکز در بدن انسان یافت نمیشود، بدن انسان به سراغ سلول های پروتئینی بدن میرود و با تجزیه آنها انرژی خود را تامین میکند. بسیاری از افراد با اشتیاق و انگیزه فراوان سراغ رژیم کتو می روند اما در میانه راه از گرفتن این رژیم امتناع می کنند. رژیم کتو ابتدا به مدت دو دهه به طور گستردهای مورد استفاده قرار گرفت اما با آمدن داروهای ضد صرع، استفاده از آن کم شد ولی از اواخر دهه 90 میلادی دوباره روند صعودی گرفت.

این فرآیند اولیه سازگاری با کتون معمولا 4 هفته طول می کشد تا کامل شود ، مرحله ای که روند تطابق چربی سوزی شما در بالاترین حد است. اما به دلیل مصرف پروتئین بالا و سطح کتون بالا این رژیم باعث از بین رفتن حداقلی حجم ماهیچه ای می شود. در این رژیم، غذاهای کربوهیدارتی بر حسب اینکه چقدر سریع قند خون را بالا میبرند، دستهبندی میشوند. در یک رژیم کتوژنیک معمولی، تغذیه شما بر روی غذاهای چرب متمرکز است.

رژیم کتوژنیک فرشته

​This conte᠎nt was  done by GSA Con​tent G ener᠎at or Demoversion.

این نسخه از رژیم غذایی، کمترین میزان کربوهیدرات را داراست (از این رو سخت گیرانه نامیده شده است). اگر رژیم غذایی کتوژنیک را سفت و سخت دنبال کنید، بدن طی ۴ روز به فاز کتوسیس می رسد. سخت نگرفتن در رژیم و مصرف مکملهای مواد معدنی (Mineral Supplements) میتوانند به شما کمک کند. کنترل جوش و آکنه : کاهش خوردن مواد قندی و غذاهای فرآوری شده به کنترل آکنه کمک می کند. رژیم کتوژنیک در گروه تغذیه به عنوان “بسیار ناقص” رتبهبندی شده بود. برنامه کتوژنیک در بهبود برخی از بیماری ها، به خصوص دیابت نوع ۲ بسیار موثر عمل می کند.

برای به حداقل

رساندن این مسئله، می توانید یک رژیم منظم با کربوهیدرات کم را طی چند هفته اول امتحان کنید. به عبارتی کربوهیدراتها در این رژیم نقش کمتری را ایفا میکنند و همچنین پروتئینها نیز چندان مجالی برای ارز اندام ندارند. اساس انواع مختلف رژیم کتوژنیک مشابه است و تفاوت آنها به میزان مصرف روزانه چربی، پروتئین و کربوهیدرات برمی گردد. غلات و نشاسته ها: محصولات مبتنی بر گندم، برنج، ماکارونی، غلات و موارد مشابه. رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا: این رژیم مشابه رژیم کتوژنیک استاندارد است، اما پروتئین بیشتری در آن دیده شده است. رژیم کتوژنیک دوره ای: رژیم کتوژنیک چرخه ای شامل رعایت برنامه کتوژنیک استاندارد به مدت ۵ تا ۶ روز در هفته و به دنبال آن، ۱ تا ۲ روز مصرف کربوهیدرات بیشتر از حد استاندارد است.

در نگاه اول، این رژیم به عنوان یک رژیم لاغری بهنظر نمیرسد! یکی از برجسته ترین مضرات رژیم کتوژنیک مصرف زیاد چربی های اشباع است که این مسئله می تواند به بیماری های قلبی منجر شود. و یکی دیگر از دلایل تاثیر مثبت این روش این است که باعث کاهش چشم گیر سطح انسولین موجود در خون میشود که با این رژیم نیازتان به انسولین کمتر خواهد شد. یک مطالعه نشان داد که 66 فرد چاق با کلسترول بالا توانستند وزن و سطح کلسترول خود را کاهش دهند. در صورتی که قصد لاغری سریع با رژیم کتوژنیک دارید باید حتما قبل از شروع رژیم تحت نظر یک پزشک تغذیه آزمایش دهید؛ در صورت عدم ابتلا به بیماری های قلبی، چربی بالا و …

پیروان رژیم غذایی کتوژنیک بیشتر برای کاهش وزن از آن استفاده میکنند، اما این رژیم میتواند به مدیریت بعضی از بیماریهای قلبی، مغزی خاص، آلزایمر و حتی درمان آکنه کمک کند. بیماری کلیوی. کلیه ها به متابولیسم پروتئین کمک می کنند و رژیم کتو ممکن است آنها را بیش از حد تحت فشار قرار دهد (میزان مصرف توصیه شده فعلی برای پروتئین به طور متوسط ۴۶ گرم در روز برای زنان و ۵۶ گرم برای مردان است). رژیم کتوی هدفمند و چرخه ای به تازگی به این لیست اضافه شده اند و ورزشکاران و بدن سازان طرفداران اصلی آن ها هستند.

رژیم کتوژنیک هدفمند (TKD): این نوع رژیم کتو به ما امکان میدهد کربوهیدرات را در حین ورزش اضافه کنیم. به نظر می رسد برنامه غذایی کتوژنیک یک رژیم مد روز (Fad diet) است و اخیرا بر سر زبان ها افتاده. کتو، مخفف «کتوژنیک»، رژیمی است بر اساس خوردن مقدار زیادی چربی، مقدار متوسط از پروتئینها و مقدار بسیار کم کربوهیدرات. برای جبران کربوهیدراتی که مصرف نمیکنید، مقدار زیادی چربی و پروتئین در حد متوسط مصرف میکنید. تقریباً برای یک دهه، رژیم کتوژنیک به عنوان یک رژیم درمانی برای صرع کودکان از جایگاهی در دنیای پزشکی برخوردار بود و تا زمانی که محبوبیت آن با معرفی عوامل ضد صرع متوقف نشد، به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت.

این رژیم در دهه 1920 و 30 به تقلید از متابولیسم روزه، به عنوان درمانی برای بیماری صرع معرفی شد. بعد از داشتن یک هفته رژیم کتو، بدن به راحتی از چربی ذخیره شده استفاده کرده و آنها را میسوزاند. وقتی بدن ما قادر نباشد انرژی کافی از قند را به دست آورد، چربیها را میسوزاند و کتون تولید میشود. در حقیقت عمل به قوانین رژیم کتو که سرشار از مصرف منابع چربی سالم و مقادیر کافی پروتئین است، بسیار آسانتر از سایر رژیمهای غذایی است. مغز برای عملکرد درست به قند حاصل از کربوهیدرات های سالم نیاز دارد.

رژیم کتوژنیک و فشار خون

چون در رژیم کتوژنیک میزان مصرف کربوهیدرات بسیار کم است؛ چربیها به عنوان منبع انرژی بدن فعال میشوند و در نتیجه، کتونها در بدن ایجاد میشوند. رژیم کتوژنیک چرخشی (CKD): نوع چرخشی شامل دورههایی از کربوهیدراتهای بیشتر است؛ مثلا 5 روز کتوژنیک کمکربوهیدارت (کمکَرب) و 2 روز با هههه… گوش کن! آیا صدای رژیم لاغری سریع همراه با ورزش را می شنوید؟ کربوهیدرات بالا. گوشت و مرغ فاقد کربوهیدرات است؛ اما سرشار از مواد معدنی از جمله: پتاسیم، سلنیوم، روی و ویتامین B است. یکی از اصول این رژیم استفاده کم از کربوهیدرات است. در این شرایط، ماده ای به نام کتون در کبد تولید و بدن وارد مرحله کتوسیس می شود.

برای تهیه فهرستی از موادی که میتوانید به عنوان غذاهای کتویی مصرف کنید میتوانید به بایدها و نبایدهای رژیم کتو که در ادامه آورده شده است مراجعه کنید. همچنین توصیه میکنیم برای شروع اصولی این رژیم غذایی، کتاب کتوژنیک را تهیه کنید. عارضه دیگر، تنفس بد بوی فرد است چون یکی از ترکیبات جانبی ناشی از سوختن چربیها، استون است که از راه تنفس فرد دفع میشود و تنفس بدبو برای فرد و اطرافیان آزاردهنده میشود.

رژیم نگهدارنده کتوژنیک

مثلا وقتی کمتر از 50 گرم کربوهیدرات در روز میخوریم، در نهایت سوخت بدن یا قند خون کم میشود. در رژیم کتو افراد کربوهیدرات را به میزان 50 گرم یا کمتر در روز دریافت می کنند. در میان مزایایی که اکثر افراد، حتی توسط برخی از افراد مشهور که اعلام کردهاند این رژیم غذایی را اتخاذ کردهاند، به رسمیت شناخته شدهاند، این امکان وجود دارد که نه تنها وزن، بلکه چربیهای موضعی، سوزاندن تجمعات و اضافه وزن را نیز از دست بدهند. اگر بدون مشورت با یک متخصص تغذیه اقدام به پیروی از این رژیم کنید، تعداد این عوارض حتی شاید بیشتر شود.

مرکز فیت بادی با داشتن تجهیزات لازم برای آنالیز دقیق بدن این امکان را فراهم کرده تا با شناخت و آگاهی بیشتری رژیم منحصر به فرد خود را دریافت کنید. اما آیا این رتبهبندی درست است و رژیم کتوژنیک براساس پزشکی مبتنی بر شواهد (مقالات علمی) به طور دقیق رتبهبندی شد؟ نسبت دقیق چربی، کربوهیدرات و پروتئینی که برای حفظ یا رسیدن به سلامتی مورد نیاز است در بین افراد به دلیل ساختار ژنتیکی و ترکیب بدن آنها متفاوت می باشد.

بر اساس نتایج تحقیقات، کسانی که از رژیم کتوژنیک کم کربوهیدرات پیروی می کنند (نسبت به رژیم های غذایی متعادل تر) در ۳ تا ۶ ماهه اول وزن بیشتری را از دست می دهند. بر اساس برنامه رژیم کتوژنیک، چربی ها بین ۶۰ تا ۸۰ درصد و پروتئین ها ۱۵ تا ۲۰ درصد از کالری روزانه شما را تشکیل می دهند. توصیه می شود از استویایی استفاده کنید که مواد افزودنی آن بی ضرر و کم کالری بوده و شاخص گلیسمی آن پایین باشد. آیا رژیم غذایی کتوژنیک ارزش دل کندن از این همه غذاهای کربوهیدراتی کم کالری و مفید را دارد؟

عملکرد رژیم کتوژنیک از طرفی این ماده همچنین باعث می شود که بیش از پیش دفع مزاج کنید و در نتیجه بیشتر تشنه خواهید شد. اگر می خواهید با استفاده از برنامه غذایی کتوژنیک وزن کم کنید، بهتر است بدانید که این رژیم انواع مختلفی دارد. حتی در هفته اول هم شاهد کاهش وزن چشمگیر خود خواهید بود. یکی دیگر از عوارض رژیم غذایی کتوژنیک می تواند افزایش کلسترول LDL باشد که آن هم می تواند بیماری های قلبی را به دنبال داشته باشد. در حالی که تحقیقات نشان می دهد که این رژیم به کاهش وزن و لاغری یا کنترل بیماری کمک می کند، اما بهتر است بدانید که عوارض رژیم کتوژنیک چیست.

رژیم کتوژنیک می تواند به شما کمک کند تا وزن کم کنید! این بدان معنی است که بدن شما به انسولین کمتری نیاز دارد و انسولین کمتری هم ترشح میکند. کربوهیدرات مصرفی شما هم کمتر از ۵۰ گرم خواهد بود. طی یک مطالعه 12 هفتهای در افراد مسن، مشخص شد کسانی که روزانه 7 اونس (210 گرم) پنیر سویا مصرف می کنند، افزایش توده عضلانی و قدرت عضلات را تجربه میکنند. فاز 1: القا. به مدت 2 هفته و در هر روز زیر 20 گرم کربوهیدرات بخورید. در اینجا اطلاعات مختصر اما جامعی را درباره این رژیم لاغری به شما می دهیم و می گوییم که آیا به درد شما می خورد یا خیر.

رژیم کتوژنیک هفت روزه

در ادامه نگاهی به چیستی و سازوکار این رژیم میاندازیم. رژیم کتو در ابتدا برای کمک به بیمارانی به وجود آمد که از سرع و تشنج رنج می بردند. آنتیاکسیدانهای موجود در روغن زیتون با کاهش التهاب و بهبود عملکرد شریانها، به حفظ سلامت قلب کمک میکند. با وجود تنوع در این رژیم، فقط دربارهی رژیمهای کتوژنیک استاندارد و پروتئین بالا به طور گستردهتری مطالعه و تحقیق شده است. فیبر بالا میتواند به خوبی از افزایش قند خون جلوگیری کند، ولی به این نکته توجه کنید که به طور مداوم آب بنوشید. شرایط بیماری هر فرد منحصر به خود او و هر اقدامی نیازمند مشورت با پزشک مربوطه است.

کارشناسان تغذیه ما در سیرا تغییرات بیوشیمیایی شما را کاملا تحت نظر قرار می دهند و یک برنامه غذایی متناسب با شرایط سلامتی تان تنظیم می کنند. از بین این برنامه ها، رژیم پروتئین بالا و رژیم استاندارد بیش از سایرین مطالعه شده اند و متداول ترند. رژیم کتوژنیک استاندارد (SKD): در این نوع رژیم کربوهیدرات بسیار کم، پروتئین متوسط و چربی بالا مصرف میشود. رژیم کتوژنیک پروتئین بالا: این نوع رژیم شبیه به برنامه کتوژنیک استاندارد است. در تحقیقات، انجام هرگونه مطالعه طولانی مدت و تحت کنترل، به دلیل عدم رعایت آن بسیار دشوار است. باور: رژیم غذایی کتوژنیک بسیار خطرناک بوده و می­ تواند منجر به مرگ شود.