FITT – فرم تمرین برای حداکثر عملکرد در ورزش

برای داشتن یک برنامه تمرینی قوی برای تعالی در ورزش، مهم است که نوع فعالیت را برای برنامه خود انتخاب کنید. بیایید نگاهی به 3 نوع فعالیتی بیندازیم که می توان از آنها برای سازماندهی یک برنامه آموزشی برای تعالی ورزشی استفاده کرد.

اصل بعدی در FITT نوع فعالیت هایی است که باید برای تعالی در ورزش انجام و سازماندهی شود. هنگامی که دفعات تمرین مورد نیاز برنامه ریزی و تعیین شد، و سطح شدت تمرین مشخص شد، استفاده از نوع فعالیت تمرینی مناسب برای ارتقای اوج عملکرد در ورزش مهم است. در اینجا می توانیم نوع فعالیت های مورد استفاده را به دسته های زیر تقسیم کنیم.

A. فعالیت های تناسب اندام عمومی

اینها فعالیت ها و تمرین هایی هستند که بیشتر به تناسب اندام و ارتباط کمی با توانایی دارند. فعالیت‌های رایج در این دسته شامل تمرینات قدرتی، ایروبیک، تمرینات اینتروال، تمرینات مقاومتی بدن، تمرینات پلایومتریک، فارتلک، تمرینات مقاومتی شریک، فعالیت‌های مبتنی بر استقامت، پمپ بدن، پرش و غیره است. مثال‌هایی که در اینجا ارائه می‌شوند ابزارهای تمرینی بسیار موثری برای بهبود هستند. آمادگی ورزشکاران برای انجام بهترین عملکرد آنها همچنین به راحتی قابل اجرا و نظارت هستند که برای یک مربی خوب است. نکته منفی این است که می تواند برای ورزشکاران خسته کننده باشد. دویدن های یکنواخت، وزنه برداری دردناک، و تمرینات مقاومتی مکرر بدن، سرگرم کننده ترین یا الهام بخش ترین چیزها در جهان نیستند. این شکل از فعالیت فقط باید بخش کوچکی از کل زمان تمرین برای هر جلسه باشد. توصیه می شود بین 10 تا 20 درصد از زمان به این گونه فعالیت های آموزشی اختصاص داده شود. راه دیگر برای اجرای چنین فعالیت هایی استفاده از آنها به عنوان نوعی انگیزه انحرافی است. هر گونه عملکرد غیر استاندارد در تمرین می تواند به معنای بیشتر این فعالیت های تناسب اندام عمومی باشد

ب. فعالیت های آموزشی ویژه ورزشی

همانطور که از نام آن پیداست، اینها فعالیت های مربوط به ورزش هایی هستند که توسط ورزشکاران انجام می شود. این فعالیت ها باید اکثریت کل زمان آموزش را تشکیل دهند. آنها شامل فعالیت ها، تمرینات، بازی ها و هر شکل دیگری از ورزش مرتبط با این ورزش هستند. بازیکنان در ورزش انتخابی خود درگیر می شوند زیرا در درجه اول به آن علاقه دارند. هیچ چیز بیشتر از اینکه آنها را وادار به انجام کاری که برای انجام آن ثبت نام کرده اند، انگیزه نمی دهد. به عنوان مثال، برای بازیکنان واترپلو منطقی نخواهد بود که زمان بیشتری را در بیرون از استخر صرف کنند تا در آن. بازیکنان واترپلو باید تا حد امکان زمان بیشتری را در آب بگذرانند تا هرچه بهتر به رسانه ورزشی عادت کنند. این به مربی بستگی دارد که برای توسعه هر چه بیشتر فعالیت‌های تمرینی خاص ورزشی برای برتری در ورزش، تخیلی داشته باشد. بنابراین اگر هدف از جلسه ایجاد چابکی و مهارت های دریبل زدن در فوتبال است، شاید استفاده از مهارت های دریبلینگ با شدت بالا با تغییرات جهتی زیاد، فعالیت مناسب برای جلسه باشد.

ج- فعالیت های بین رشته ای

فعالیت‌های متقابل، فعالیت‌هایی هستند که با ورزش‌های انتخابی ناآشنا هستند، اما همچنان به بازیکنان اجازه می‌دهند تا تناسب اندام، آمادگی و مهارت‌های خود را حفظ و بهبود بخشند. این شکل از فعالیت به ویژه در زمان استراحت در فصل اصلی ورزش اهمیت دارد. اغلب اوقات، انجام بیش از حد یک ورزش سال به سال می تواند برای ورزشکاران، چه از نظر روحی و چه از نظر جسمی، بسیار مضر باشد. فرسودگی ناشی از قرار گرفتن بیش از حد در معرض ورزش های مشابه می تواند هنگام انجام بیش از حد فعالیت های مشابه رخ دهد. برای مقابله با این امر و استراحت دادن به بازیکنان، درگیر شدن در فعالیت‌های متقابل مرتبط برای تازه کردن بازیکنان می‌تواند بسیار مفید باشد. در اکثر لیگ های فوتبال قاره اروپا، لیگ ها در طول دوره کریسمس و سال نو تعطیلات زمستانی 2 تا 4 هفته ای دارند. در این استراحت، بازیکنان فقط به تعطیلات نمی روند و هیچ کاری انجام نمی دهند. در واقع بسیاری از تیم ها بازیکنان خود را از کشورهای سردسیر به کشورهای گرمتر می آورند تا به فعالیت هایی غیر از فوتبال بپردازند. این فعالیت ها بازیکنان را تازه و سرحال نگه می دارد. برخی تیم ها نیز با اسکی از سرمای زمستان و برف استفاده می کنند تا شرایط بازیکنان خود را در اوج نگه دارند تا در بازگشت بازیکنان برای نیم فصل دوم همچنان شرایط خوبی برای بازی های باقی مانده داشته باشند. این شکل از فعالیت های متقابل برای شارژ مجدد باتری بازیکنان بسیار مفید است.

با ترکیب خوبی از این سه نوع فعالیت در برنامه تمرینی، ورزشکاران تنوع، انگیزه و سودمندی را برای بهبود عملکرد ورزشی خود پیدا خواهند کرد.