7 اتفاقی که برای بدن می افتد وقتی نمک زیاد می خورید


در دبیرستان به فنلاند مهاجرت کرد

این واقعیت که بیشتر آمریکایی‌ها از توصیه‌های روزانه برای دریافت نمک و سدیم فراتر می‌روند، ممکن است آنقدر تعجب‌آور نباشد که «کاهش سدیم» و «کاهش نمک» پیام‌های بهداشتی ثابتی در چندین دهه گذشته بوده است. با کمک به افراد برای محدود کردن میزان مصرف خود به بیش از 2300 میلی گرم یا 1 قاشق چای خوری در روز، نمک در رژیم غذایی اغلب برای اکثر افراد از اهمیت بالایی برخوردار نیست. مگر اینکه فشار خون نگران کننده باشد. (در این صورت مقدار توصیه شده کمتر از 1500 میلی گرم خواهد بود.)

7 اتفاقی که برای بدن می افتد وقتی نمک زیاد می خورید

نمک بخور

1. احساس نفخ و نفخ می کنید.

آب همیشه به دنبال سدیم است. و کلیه ها از این اصل برای کمک به تنظیم حجم خون و مایعات در بدن استفاده می کنند. کلیه ها با حفظ مایعات برای متعادل کردن و عادی سازی سطوح، جبران می کنند.

این اثرات معمولاً خفیف و گذرا هستند. اما همچنین می تواند آزاردهنده باشد، مانند شلوار جین که کمی دور کمر تنگ است، صورت های پف کرده، یا یک شبه وزن کمی روی ترازو افزایش می دهد. راه حل چیست؟ با غرایز دشمنی به نظر می رسد. اما باید مقدار زیادی آب بنوشید. (و از غذاهای پر سدیم خودداری کنید)

2. نمی توانید تشنگی خود را رفع کنید

آیا بعد از صرف غذا کمی بیشتر از حد معمول دست به یک بطری آب می زنید؟ غذاهای رستورانی به دلیل محتوای بالای سدیم خود شناخته شده اند. اما تاثیر آن به خوردن همبرگر در رستوران محلی شما محدود نمی شود. تمام وعده‌های غذایی حاوی نمک زیاد می‌توانند هوس شدید را تحریک کنند. افزایش مصرف سدیم در خون، کلیه ها و مغز باعث احساس تشنگی می شود. بدن از تشنگی به عنوان مکانیزم دفاعی استفاده می کند. بنابراین از شما خواسته می شود که آب اضافه کنید و غلظت سدیم خود را کاهش دهید.

3. سردرد دارید.

اگر سردردهای گاه به گاه یا مکرر دارید ممکن است برای نمک بیش از حد جریمه وجود داشته باشد. خوردن نمک باعث افزایش تقریباً آنی فشار خون در برخی افراد می شود. و سردرد از علائم شایع فشار خون بالا است. اما خوردن یک رژیم غذایی سرشار از نمک ممکن است افراد با فشار خون طبیعی را مستعد سردرد کند.در مطالعه ای که در سال 2014 روی 400 نفر انجام شد، محققان دریافتند کسانی که بیشترین میزان نمک مصرف می کنند سردرد را تجربه می کنند. هنگام کاهش مصرف نمک افراد با فشار خون طبیعی و فشار خون بالا سردرد کمتری دارند.

4. شما بیشتر مستعد ابتلا به اگزما هستید.

این ایده که نمک در وهله اول ممکن است مستقیماً بر تحریکات پوستی مانند اگزما تأثیر بگذارد. تا زمانی که آنها به ارتباط بین پوست و سیستم ایمنی پی بردند. اگرچه این اطلاعات محدود است اما به نظر می رسد نمک زیاد در رژیم غذایی سیستم ایمنی را برای آزادسازی سلول های T تحریک می کند. تحقیقات نشان می دهد که این آزاد شدن منجر به واکنش التهابی بیش از حد در اگزما می شود. و همچنین سایر شرایط التهابی مانند آرتریت و آسم. اعتقاد بر این است که نمک زیاد باعث التهاب و تشدید آفت می شود. این مشابه چیزی است که آلرژن‌ها و محرک‌ها از غذا ایجاد می‌کنند.

5. خطر ابتلا به سرطان معده ممکن است افزایش یابد.

سرطان معده یکی از شش نوع شایع و سومین نوع سرطان در جهان است. خوردن نمک زیاد یک عامل خطر برای سرطان معده است. محققان به طور کامل ارتباط بین نمک و سرطان را درک نمی کنند. و مشخص نیست که آیا همه رژیم‌های غذایی پر سدیم خطر یکسانی دارند یا خیر. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این خطر ممکن است از گوشت نیم پز ناشی شود. یا غذاهای دریایی و سبزیجاتی که برای نگهداری طولانی تری نمک زده و ترشی شده اند.

6. ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به سنگ کلیه باشید.

مصرف منظم نمک بیش از حد می تواند شما را مستعد ابتلا به سنگ کلیه کند. زیرا نمک اضافی باعث افزایش کلسیم در ادرار می شود. سنگ کلیه زمانی رخ می دهد که کلسیم با اگزالات یا اسید اوریک در ادرار ترکیب شده و شروع به تشکیل کریستال کند. وقتی این کریستال ها بزرگتر می شوند این سنگ تبدیل به سنگی می شود که می تواند به داخل دستگاه ادراری حرکت کند و در آنجا گیر کند. نتیجه اغلب آنقدر شدید است که سنگ های صفراوی دفع می شوند.

7. خوردن نمک زیاد می تواند خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد.

به نظر می رسد سطوح بالای نمک باعث افزایش سطح مواد التهابی در مغز می شود. منجر به آسیب اکسیداتیو و اختلال در جریان خون می شود. این بر اساس یک مطالعه در سال 2018 است که در آن رژیم غذایی پر نمک با زوال عقل در موش ها مرتبط بود. و محققان معتقدند این اثرات ممکن است در زوال عقل انسان مشابه باشد.

نحوه کاهش مصرف نمک

برای کمک به کاهش سدیم اضافی از رژیم غذایی شما سعی کنید تا حد امکان در خانه غذا بخورید. غذای رستوران مملو از سدیم است. و آشپزی در خانه به شما کمک می کند تا میزان نمک موجود در غذا را کنترل کنید.

و اگر برای غذا خوردن بیرون می روید غذای بدون نمک بخواهید. همچنین می توانید سس کناری را بخواهید و به جای آن روی غذا بریزید. یک چنگال را در آن فرو کنید. برای کمک به ذخیره سدیم به جای پروتئین سرخ شده، کبابی را انتخاب کنید. و سبزیجات یا سالاد را به عنوان غذای جانبی انتخاب کنید

آخرین کلمه

پیروی از دستورالعمل های مربوط به نمک دشوار نیست. این امر مخصوصاً در صورتی صادق است که مکرراً غذاهای اغذیه فروشی یا رستوران می خورید. همانطور که قبلا ذکر شد نمک یک ماده چاشنی بسیار مهم است. بنابراین کمی خوب است. به سادگی وعده های غذایی کامل بیشتری را انتخاب کنید و در صورت امکان نمک اضافه کنید تا میزان مصرف در هر وعده را بهتر کنترل کنید. گیاهان و ادویه‌ها نیز می‌توانند طعم غذا را بدون نمک اضافه کنند. در نهایت، از پزشک خود بخواهید فشار خون شما را سالانه بررسی کند تا مطمئن شود که در محدوده سالم است.

منبع:

خط سلامت

تقویم اندروید فارسی