گوش دادن به موسیقی چه فایده ای برای ذهن دارد؟


در دبیرستان به فنلاند مهاجرت کرد

موسیقی گوش کن خوش می گذرد و برخی تحقیقات نشان می دهد که ممکن است به بهبود سلامتی شما کمک کند. موسیقی می تواند منبع شادی و رضایت باشد. اما مزایای روانی بسیار دیگری نیز وجود دارد. موسیقی می تواند ذهن را آرام کند. به بدن انرژی بده و حتی به افراد کمک کند تا درد خود را بهتر مدیریت کنند.

این ایده که موسیقی می تواند بر افکار، احساسات و رفتارهای شما تأثیر بگذارد ممکن است تعجب آور نباشد. آیا تا به حال احساس کرده‌اید که هنگام گوش دادن به آهنگ‌های راک، قلبتان تپش می‌زند؟ مورد علاقه شما یا باید از اجرای زنده زیبا اشک بریزد شما به راحتی قدرت تاثیر موسیقی بر خلق و خو و حتی الهام را درک خواهید کرد.

تأثیرات روانی موسیقی می تواند قدرتمند و گسترده باشد. موسیقی درمانی مداخله ای است که گاهی برای ارتقای سلامت عاطفی استفاده می شود. کمک به بیماران برای مقابله با استرس و سلامت روان را افزایش دهد برخی تحقیقات همچنین نشان می دهد که سلیقه شما در موسیقی می تواند بینش هایی را در مورد جنبه های مختلف شخصیت شما ارائه دهد.

مزایای گوش دادن به موسیقی

موسیقی گوش کن

1. موسیقی می تواند عملکرد شناختی را بهبود بخشد.

تحقیقات نشان می‌دهد که موسیقی پس‌زمینه یا موسیقی، در حالی پخش می‌شود که شنونده عمدتاً روی فعالیت‌های دیگر تمرکز می‌کند. می تواند عملکرد شناختی را در بزرگسالان بهبود بخشد. یک مطالعه نشان داد که پخش موسیقی شاد، پردازش را سرعت می بخشد. در حالی که آهنگ های سریع و کوتاه سرعت مفید در حافظه

بنابراین دفعه بعد که مشغول انجام برخی کارها هستید. اگر می خواهید عملکرد ذهنی خود را بهبود بخشید اجازه دهید موسیقی در پس زمینه پخش شود. به جای انتخاب آهنگ هایی با اشعار پیچیده موسیقی دستگاهی را انتخاب کنید که ممکن است شما را بیشتر آزار دهد.

2. موسیقی می تواند به کاهش استرس کمک کند.

از قدیم گفته اند که موسیقی می تواند به کاهش یا مدیریت استرس کمک کند. فرآیند ایجاد شده توسط موسیقی مدیتیشن را برای آرام کردن ذهن و ایجاد آرامش در نظر بگیرید. خوشبختانه، این یکی از روندهایی است که توسط تحقیقات پشتیبانی می شود. گوش دادن به موسیقی روشی موثر برای مقابله با استرس است.

در یک مطالعه در سال 2013، شرکت کنندگان در یکی از سه وضعیت قبل از قرار گرفتن در معرض استرس و تکمیل یک تست استرس روانی اجتماعی شرکت کردند. برخی از شرکت کنندگان به موسیقی آرامش بخش گوش می دادند، برخی دیگر به صدای امواج گوش می دادند و برخی دیگر تحریک شنوایی نداشتند.

نتایج نشان داد که گوش دادن به موسیقی بر پاسخ انسان به استرس تأثیر می گذارد. به خصوص سیستم عصبی خودمختار افرادی که به موسیقی گوش می‌دهند پس از رویدادهای استرس‌زا سریع‌تر بهبود می‌یابند.

3. موسیقی به شما کمک می کند کمتر غذا بخورید.

یکی از شگفت انگیزترین فواید روانی موسیقی این است که می تواند ابزار مفیدی برای کاهش وزن باشد. اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید گوش دادن به موسیقی ملایم و کم کردن نور ممکن است به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند.

یک مطالعه نشان داد که مردمی که در رستوران هایی با نور کم با پخش موسیقی ملایم غذا می خورند. اشتهای آنها 18 درصد کمتر از افرادی بود که در رستوران های دیگر غذا می خوردند.

محققان می گویند موسیقی و نور به ایجاد یک محیط آرام تر کمک می کند. این به این دلیل است که شرکت کنندگان احساس آرامش و راحتی بیشتری می کنند. آنها ممکن است آهسته تر غذا بخورند و تشخیص دهند که چه زمانی احساس سیری بیشتری می کنند.

ممکن است ایده خوبی باشد که این کار را با موسیقی ملایم امتحان کنید. در خانه هنگام صرف شام با ایجاد یک محیط آرامش بخش ممکن است تمایل داشته باشید آهسته غذا بخورید و سریعتر احساس سیری کنید.

4. موسیقی حافظه شما را بهبود می بخشد.

بسیاری از دانش آموزان هنگام مطالعه از گوش دادن به موسیقی لذت می برند. اما آیا باید؟ برخی از افراد احساس می کنند که گوش دادن به موسیقی مورد علاقه آنها در حین مطالعه حافظه آنها را بهبود می بخشد. در حالی که دیگران ادعا می کند که فقط یک حواس پرتی است.

تحقیقات نشان می دهد که ممکن است کمک کند. اما به عوامل متعددی بستگی دارد. از جمله نوع موسیقی لذت شنونده از آهنگ و حتی شنوندگان چقدر تحصیل کرده اند در یک مطالعه دانش آموزان دارای ناتوانی موسیقی هنگام گوش دادن به موسیقی مثبت بهتر یاد می گیرند. این ممکن است به این دلیل باشد که موسیقی بدون ایجاد اختلال در شکل گیری حافظه، احساسات مثبت بیشتری را برمی انگیزد.

با این حال، دانش آموزان آموزش دیده موسیقی در هنگام گوش دادن به موسیقی بی کلام در آزمون های یادگیری عملکرد بهتری داشتند. شاید به این دلیل است که این نوع موسیقی کمتر حواس‌تان را پرت می‌کند و نادیده گرفته می‌شود. بهتر است در سکوت یاد بگیرید یا موسیقی را بدون کلمات در پس زمینه پخش کنید.

مطالعه دیگری نشان داد شرکت‌کنندگانی که زبان جدیدی یاد گرفته‌اند، دانش و توانایی‌های خود را بهبود می‌بخشند.

موزیک درمانی

5. موسیقی می تواند به مدیریت درد کمک کند.

تحقیقات نشان داده است که موسیقی در مدیریت درد بسیار مفید است. یک مطالعه روی بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا نشان داد کسانی که فقط یک ساعت در روز به موسیقی گوش می‌دهند نسبت به گروه کنترل کاهش قابل توجهی در درد داشتند.

در پایان دوره چهار هفته ای مطالعه شرکت‌کنندگانی که روزانه به موسیقی گوش می‌دادند، کاهش قابل توجهی در درد و افسردگی داشتند. این نتایج نشان می دهد که موسیقی درمانی می تواند ابزار مهمی در درمان دردهای مزمن باشد.

یک بررسی در سال 2015 از تحقیقات روی تأثیرات موسیقی بر مدیریت درد نشان داد بیمارانی که قبل، حین یا حتی بعد از عمل به موسیقی گوش می‌دهند نسبت به افرادی که به موسیقی گوش نمی‌دهند، درد و اضطراب کمتری دارند.

محققان خاطرنشان کردند که گوش دادن به موسیقی قبل از جراحی نتایج بهتری به همراه داشت، اگرچه گوش دادن به موسیقی در هر زمان موثر بود. این بررسی داده های بیش از 7000 بیمار را مورد بررسی قرار داد و دریافت که شنوندگان موسیقی برای کنترل درد به داروهای کمتری نیاز دارند. بهبود بیشتر یا کمتر در نتایج مدیریت درد وجود داشت، اگرچه از نظر آماری معنی دار نبودند.

6. موسیقی ممکن است به شما کمک کند بهتر بخوابید.

بی خوابی یک مشکل جدی است که افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار می دهد. اگرچه راه های زیادی برای حل این مشکل وجود دارد. اما تحقیقات نشان داده است که گوش دادن به موسیقی کلاسیک آرامش بخش می تواند یک درمان بی خطر باشد. کارآمد و مقرون به صرفه

در مطالعه ای که با دانشجویان انجام شد شرکت کنندگان به مدت سه هفته قبل از رفتن به رختخواب به موسیقی کلاسیک، کتاب های صوتی و هیچ چیز گوش دادند. محققان کیفیت خواب را قبل و بعد از مداخله ارزیابی کردند.

نتایج نشان داد که شرکت‌کنندگانی که به موسیقی گوش می‌دادند نسبت به کسانی که به کتاب‌های صوتی گوش می‌دادند یا مداخله دریافت نکردند، به طور قابل‌توجهی کیفیت خواب بهتری داشتند.

7. موسیقی می تواند انگیزه را بهبود بخشد.

دلیل خوبی وجود دارد که هنگام گوش دادن به موسیقی ورزش کردن آسان تر است. محققان دریافته‌اند که گوش دادن به موسیقی سریع افراد را تشویق می‌کند تا سخت‌تر ورزش کنند.

آزمایشی که برای بررسی این اثر طراحی شده بود، 12 دانش آموز پسر سالم را با سرعت بالا سوار دوچرخه های ثابت شد. در سه آزمایش مختلف، شرکت کنندگان به مدت 25 دقیقه دوچرخه سواری کردند در حالی که به شش لیست پخش محبوب با سرعت های مختلف گوش دادند.

محققان تفاوت کوچکی در موسیقی ایجاد کردند و عملکرد را اندازه گیری کردند.

افزایش سرعت مسیر باعث افزایش کارایی از نظر مسافت طی شده می شود. سرعت پدال زدن و قدرت استفاده شده از طرف دیگر کاهش سرعت موسیقی همه این متغیرها را کاهش می دهد.

بنابراین اگر سعی می کنید به طور منظم ورزش کنید. یک لیست پخش پر از موسیقی های شاد را بارگذاری کنید که به شما انگیزه می دهد و شما را با برنامه تمرینی خود سرگرم می کند.

8. موسیقی می تواند خلق و خو را بهبود بخشد.

یکی دیگر از مزایای علمی موسیقی این است که ممکن است شما را شادتر کند. برای بررسی اینکه چرا مردم به موسیقی گوش می دهند محققان دریافته اند که موسیقی نقش کلیدی در ارتباط بین هوشیاری و خلق و خو ایفا می کند. شرکت کنندگان توانایی موسیقی برای کمک به آنها در داشتن خلق و خوی بهتر و خودآگاهی بیشتر را به عنوان دو کارکرد مهم موسیقی ارزیابی کردند.

مطالعه دیگری نشان داد که تلاش برای تقویت خلق و خو با گوش دادن عمدی به موسیقی مثبت می تواند در عرض دو هفته موثر باشد. به شرکت کنندگان آموزش داده شد که با گوش دادن روزانه به موسیقی مثبت به مدت دو هفته، عمداً خلق و خوی خود را بهبود بخشند.

سایر شرکت‌کنندگان به موسیقی گوش می‌دادند، اما قصد شادی نداشتند. زمانی که از شرکت کنندگان خواسته شد بعداً سطح شادی خود را توصیف کنند کسانی که به عمد سعی در بهبود خلق و خوی خود داشتند، گزارش کردند که تنها پس از دو هفته احساس شادی بیشتری داشتند.

افسردگی

9. موسیقی ممکن است افسردگی را کاهش دهد

محققان همچنین دریافته اند که موسیقی درمانی می تواند انواع اختلالات را درمان کند. ایمن و کارآمد از جمله افسردگی مطالعات نشان داده است که موسیقی درمانی راهی ایمن و کم خطر برای کاهش افسردگی و اضطراب در افراد مبتلا به بیماری های عصبی مانند زوال عقل، سکته مغزی و سکته مغزی است. و بیماری پارکینسون

اگرچه موسیقی قطعا می تواند بر روحیه تأثیر بگذارد. اما نوع موسیقی هم مهم است. موسیقی کلاسیک و مدیتیشن بیشترین فواید را برای تقویت خلق و خوی ارائه می دهد. در حالی که موسیقی هوی متال و تکنو بی تاثیر و حتی خطرناک است.

10. موسیقی می تواند استقامت و عملکرد را بهبود بخشد.

یکی دیگر از مزایای روانشناختی مهم موسیقی، توانایی آن در تقویت آن است. در حالی که افراد هنگام راه رفتن و دویدن فرکانس گام های مطلوبی دارند. دانشمندان کشف کرده اند که افزودن یک ضرب آهنگ قوی و ریتمیک، مانند آهنگ تند، می تواند مردم را ترغیب کند که سرعت خود را افزایش دهند.

نه تنها دوندگان می توانند هنگام گوش دادن به موسیقی سریعتر بدود. آنها همچنین انگیزه دارند که به آن پایبند باشند و پشتکار بیشتری نشان دهند. سرعت ایده آل برای تمرین موسیقی بین 125 تا 140 ضربه در دقیقه است.

همانطور که تحقیقات نشان داده است، همگام سازی حرکات بدن با موسیقی می تواند منجر به عملکرد بهتر و افزایش استقامت شود. این تاثیر در تمرینات با شدت کم تا متوسط ​​بیشتر قابل توجه است. به عبارت دیگر مردم از گوش دادن به موسیقی بیشتر از ورزشکاران حرفه ای سود می برند.

چرا موسیقی عملکرد ورزشی را بهبود می بخشد؟ گوش دادن به موسیقی در حین ورزش، درک فرد از تلاش را کاهش می دهد. شما سخت تر کار می کنید اما به نظر می رسد که شما بیشتر از این تلاش نکرده اید. چون حواس تان به موسیقی پرت می شود بنابراین کمتر متوجه علائم واضح فعالیت مانند افزایش تنفس، تعریق و درد عضلانی می شوید.

آخرین کلمه

موسیقی می تواند الهام بخش و سرگرم کننده باشد. اما اثرات روانی قدرتمندی دارد که می تواند سلامت و رفاه شما را بهبود بخشد. به جای اینکه به موسیقی به عنوان یک سرگرمی خالص فکر کنید. برخی از مزایای کلیدی گنجاندن موسیقی در زندگی روزمره خود را در نظر بگیرید. در نتیجه، ممکن است از خود الهام بگیرید. شادتر و آرام تر

منبع:

خیلی خوب

تقویم اندروید فارسی