کل حقیقت درباره سوپر غذاها

کاهو یا هلو مثل قبل نیست. این موضوعی است که در بسیاری از میزها بحث می شود و واقعیتی است که نسل جدیدی از رژیم های غذایی را هدایت کرده است: به اصطلاح غذاهای فوق العاده.

با توجه به کاهش کیفیت محصولاتی که امروزه مصرف می کنیم و گاهی اوقات در مواجهه با یک رژیم غذایی نامتعادل، ورود آن محصولات جدید با خواص اضافی بسیار خوشایند است: آنها دارای آنتی اکسیدان های بالایی هستند (مانند ویتامین های A، C). و E) و فیتونوترینت ها (مواد شیمیایی موجود در گیاهان که رنگ و طعم و همچنین محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش و عفونت ها را فراهم می کنند)، سموم را از بین می برند، به کاهش خطر بیماری قلبی یا سرطان کمک می کنند و با پیری مبارزه می کنند.

شنیدن در مورد برتری محصولات سنتی در رژیم غذایی مدیترانه ای، مانند روغن زیتون، رایج است.

افسانه یا واقعیت

آیا با داروهایی روبه‌رو هستیم که قادر به درمان و محافظت در برابر بیماری‌های احتمالی هستند یا این یک گرایش موقت و بی‌اساس، محصول علاقه عمومی کشورهای پیشرفته به رژیم غذایی و سلامتی است؟

یک جستجوی ساده در گوگل در مورد عبارت “فوق العاده غذا” نشان می دهد که هر 0.13 ثانیه یک نفر این عبارت را در اینترنت دنبال می کند.

علاوه بر این، حدود 700000 نتیجه را برمی گرداند.

با این حال، با وجود همه جانبه بودن آن، حتی یک تعریف رسمی وجود ندارد.

آیا این یک روند یا مد است. چیز جدیدی نیست. سال‌ها پیش، جامعه‌ی علمی، ترکیبات کاربردی را به عنوان مواد مغذی نام برد که بدون افزودن کالری، سلامت را حفظ می‌کنند، مانند روغن زیتون، آجیل یا ماهی آبی. از این رو نام غذای فوق العاده می آید، اما این از شواهد علمی لذت نمی برد. درست است که آنها محصولات بسیار سالمی هستند.

مانوئل مونینو، متخصص تغذیه مرکز تحقیقات بیومدیکال موسسه کارلوس سوم، با این گفته موافق است: “هیچ غذای فوق العاده ای وجود ندارد. در عوض، به جای محصولات خاص، درباره الگوهای فوق العاده غذایی صحبت کنید: شواهد کافی برای ادعای آنها وجود ندارد. خواص، در واقع، اکثر مطالعات آزمایش‌های آزمایشگاهی روی حیوانات انجام داده‌اند و از دوزهای بسیار بالایی از مواد استفاده می‌کنند که با مصرف معمولی غذایی که حاوی آنها است، دستیابی به آنها غیرممکن است.

با این حال، درست است که برخی از مواد فعال زیستی یا فیتوکمیکال‌هایی که در کانون تحقیقات هستند، مانند فلاونوئیدها، کاروتن‌ها، ترکیبات فنلی… غنی هستند.

“آنها محصولات سالمی هستند، اما آنها را درمان نمی کند، آنها فقط سلامتی را در بهترین حالت حفظ می کنند.” به ایرن برتون هشدار می دهد.

از نظر این متخصص، بهترین راه برای تامین هر چیزی که بدن نیاز دارید، از طریق یک رژیم غذایی متنوع و سرشار از حبوبات، میوه ها، سبزیجات، آجیل و غلات کامل است، اما بدون مصرف انحصاری یک محصول خاص یا حذف محصولات دیگر مانند تخم مرغ یا لبنیات. “چه چیزی به سلامتی کمک می کند یا الگوهای غذایی را از بین می برد و چیزی را جدا نمی خورند. برخی از آنها برای انجام تجارت بزرگ تلاش می کنند، از کسانی که سبوس جو دوسر، آب میوه های عجیب و غریب یا توت های گوجی را به بازار عرضه می کنند، می خواهند که توسط بسیاری از آنها یک غذای فوق العاده در نظر گرفته می شود. آنها با افزایش های ما تفاوتی ندارند.

در اسپانیا، ما بیش از 2000 میلیون یورو برای محصولات معجزه آسا خرج می کنیم که گاهی شامل عصاره های غذاهای به ظاهر شگفت انگیز می شود. به گفته Nieves Palacios، متخصص غدد درون ریز و پزشکی ورزشی، هنگام تهیه منو نمی توان میوه، آجیل و سبزیجات را هر روز و سبزیجات و ماهی را دو یا سه بار در هفته فراموش کرد.

در سال 2013 مجله پزشکی نیوانگلند نتایج یک مطالعه توسط موسسه کارلوس سوم مادرید را بر روی بیماران مبتلا به خطر قلبی عروقی منتشر کرد که ثابت کرد رژیم غذایی غنی از چنین مواد غذایی و کم نوشیدنی‌های گازدار، گوشت‌های چرب و شیرینی‌ها تا 30 درصد کاهش می‌یابد. احتمال حملات قلبی او می افزاید: «مفهوم «فوق العاده» در رسانه ها رایج شده است، نه در میان دانشمندان.

عجیب و غریب و سنتی

آنچه واضح به نظر می رسد این است که ترکیب این غذاها در یک رژیم غذایی متعادل هم از نظر جسمی و هم از نظر احساسی مفید است. Itxasne Tome، روانشناس در کلینیک راونا می‌گوید: «با آگاهی از اینکه ما از بدن خود مراقبت می‌کنیم، بهزیستی عاطفی ایجاد می‌کند و عزت نفس را افزایش می‌دهد.

اما چی بخریم؟

تحسین شده همه زندگی یا نام های ولخرجی که توسط روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان مطرح شده است؟ پائولا روسو، متخصص تغذیه در مرکز پزشکی لاجو پلازا، روی هر دو گزینه شرط بندی نکنید.

برخی از سنت ها زمانی که مواد فعال خود را به صورت علمی کشف می کنند باز می گردند: به عنوان مثال اسیدهای امگا 3 و فیبر چیا، محافظ سیستم قلبی عروقی، یا گوجی بری، آنتی اکسیدان عالی، اگرچه کشف شده است که برخی از ارائه های تجاری دارای دوزهای بالایی از فلزات سنگین هستند. ، از این رو آنها کمتر می فروشند.

در هر صورت، غذاهای مدیترانه‌ای نیز منبع ویتامین‌ها و اساس رژیم غذایی ما هستند.» این متخصص تغذیه می‌افزاید.

دکتر دکتر می گوید: این نوع غذا باید به صورت خام یا با کمترین پخت ممکن مصرف شود و بسیار تازه مصرف شود تا خواص خود را دست نخورده نگه دارد و جذب آن را برای بدن آسان کند. روسو و چیزی نیست که یکی را از بین ببرد و بقیه را به حاشیه راند.

شواهدی وجود دارد که میوه‌ها و سبزیجات با سرطان مبارزه می‌کنند، اما در قالب مکمل‌ها – یعنی جداسازی مواد مغذی‌شان در خارج – آنها اثرات یکسانی ندارند. شامل دوزهای زیاد از یک غذای جدید گاهی اوقات می‌تواند به معنای جایگزین کردن مواد غذایی با ارزش غذایی بیشتر باشد. مانوئل مونینو می گوید و بنابراین به عدم تعادل کمک می کند.