کدام مکمل های ورزشی مصرف کنیم؟

مکمل های ورزشی را می توان به انواع مختلفی طبقه بندی کرد. آنها بسته به نوع سودی که می توانند ارائه دهند یا نوع شکلی که دارند متفاوت هستند. برخی از انواع عمده مکمل‌های ورزشی را می‌توان به 9 نوع تقسیم کرد. این شامل: شیک/پودرهای پروتئینی، کراتین، پودرهای افزایش وزن، پودرهای جایگزین غذا، ZMA، HMB، گلوتامین، ترموژنیک و آنتی اکسیدان ها می باشد.

تکان دهنده/پودر پروتئین

ورزش می تواند میزان پروتئین ذخیره شده در بدن را کاهش دهد. این به این دلیل است که بدن ما از منابع پروتئینی ما برای انرژی استفاده می کند. مصرف مقدار کافی پروتئین می تواند این پدیده را مختل کند و به جای از دست دادن آن، از ساختن ماهیچه ها پشتیبانی کند.

پروتئین همچنین می تواند میزان متابولیسم را در برخی افراد افزایش دهد. پروتئین در مقایسه با کربوهیدرات ها و چربی ها از نظر متابولیکی فعال تر است. این باعث می شود که هضم پروتئین حدود 30 درصد کالری بیشتری نسبت به چربی یا کربوهیدرات نیاز داشته باشد.

امروزه، به دلیل نیازهای زندگی سریع، مصرف پروتئین با کیفیت کافی در طول یک روز دشوار است. سپس مصرف پروتئین می تواند به نتیجه برسد. مخلوط کردن پودرهای پروتئین در انواع مختلف نوشیدنی ها به راحتی می تواند کل پروتئین مصرفی را در روز افزایش دهد. این می تواند توده بدون چربی را به دلیل تعادل نیتروژن پروتئین افزایش دهد.

پودرهای پروتئین کربوهیدرات کمی دارند. آنها می توانند از منابع مختلفی بیایند. آنها می توانند از شیر، سویا یا تخم مرغ به دست آیند اما امروزه موثرترین آنها از آب پنیر به دست می آیند.

کراتین

ترکیبی به نام آدنوزین تری فسفات یا ATP می تواند برای ایجاد انرژی برای عضلات استفاده شود. این ترکیب مولکول های فسفات را آزاد می کند تا به تشکیل آدنوزین دی فسفات یا ADP کمک کند که انرژی آزاد می کند. از آنجایی که بدن انسان مقادیر کمی ADP دارد، ADP باید دوباره به ATP تبدیل شود تا فرآیند تولید انرژی تکرار شود.

کراتین با افزایش سرعت اصلاح ATP از طریق سرعت بخشیدن به روند دفع مولکول های فسفات مورد نیاز عمل می کند. سپس ATP آماده تولید مجدد انرژی خواهد بود. سطح کراتین بیشتر در بدن به ما اجازه می دهد طولانی تر، سخت تر و بهتر کار کنیم. در نهایت، افزایش قدرت و اندازه عضلات می تواند نتیجه مرتبط باشد.

کراتین در بدن ما وجود دارد و از طریق غذاهایی مانند گوشت یا ماهی یافت می شود. با این حال، ما باید مقدار زیادی از این غذا را بخوریم تا بدن ما بتواند مقدار مورد نیاز کراتین را برای عملکرد بهینه جذب کند. مکمل روش آسان تری است. کراتین می تواند به صورت کپسول، قرص، پودر و مایع باشد. مخلوط نوشیدنی حاوی کراتین نیز قابل خرید است.

پودرهای افزایش وزن

برای افزایش وزن باید کالری دریافتی خود را افزایش دهیم. این کار آسانی نیست زیرا اگر به مصرف مقدار معینی غذا عادت داشته باشید، مجبور خواهید شد غذای بیشتری مصرف کنید که ممکن است نتوانید از عهده آن برآیید. به همین دلیل، افراد به مکمل های افزایش وزن روی می آورند.

افزایش وزن برای بسیاری انتخاب بهتری است، نه تنها به این دلیل که باعث می‌شود آن‌ها را از لاغری خلاص کنند، بلکه پروتئین و سایر مواد مغذی را نیز برای کمک به رشد ماهیچه‌ها در داخل بدن به جای چربی‌ها فراهم می‌کند. این مکمل می تواند 500-2000 کالری بیشتر برای هر وعده تامین کند. مخلوط کردن آن با شیر، آب میوه یا انواع دیگر نوشیدنی ها می تواند کالری را افزایش دهد. مقادیر بالای پروتئین و کربوهیدرات های مورد نیاز می تواند رشد طبیعی و سالم را تضمین کند.

پودرهای جایگزین غذا

از آنجایی که برای افرادی که همیشه در حال حرکت هستند، مصرف 4 تا 6 وعده غذایی کوتاه در روز غیرممکن است، پودرهای جایگزین غذا یا MRP ساخته شدند. اسنک هایی مانند چیپس سیب زمینی یا تکه های شکلات راحت هستند اما سالم نیستند. MRP ها راه آسان تری برای مصرف مکرر غذا در اختیار ما قرار می دهند در حالی که نگران مواد مغذی موجود در آن نباشیم.

MRP ها حاوی ترکیبی از درشت مغذی ها هستند که به طور کلی بدن را در حالت آنابولیک قرار می دهد. MRP ها دارای پروتئین بالا، کربوهیدرات متوسط ​​و چربی کم هستند. علاوه بر این، آنها همچنین حاوی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری هستند.

ZMA

ZMA برای بهینه سازی استفاده از منیزیم و روی طراحی شده است. ZMA با کنترل سطح هورمون آنابولیک بدن عمل می کند و از آن برای افزایش تستوسترون استفاده می کند که اعتقاد بر این است که قدرت و رشد عضلات را افزایش می دهد.

HMB

HMB اساساً به ورزشکاران یا تقریباً هر شخصی اجازه می دهد تا سخت تر یا بیشتر تمرین کنند بدون اینکه نگران از دست دادن عضله ای باشند که می تواند ناشی از ساعت های طولانی ورزش باشد. HMB را می توان در غذا نیز یافت. با این حال، این نیاز به مقادیر دیوانه کننده ای دارد، بنابراین مکمل ها همچنان انتخاب بهتری هستند.

گلوتامین

گلوتامین اسیدهای آمینه ضروری بدن را فراهم می کند تا از تجزیه عضلات جلوگیری کند و در عین حال فرصت بیشتری برای رشد عضلات ایجاد کند. گلوتامین اغلب نادیده گرفته می شود، اما اگر فردی بخواهد محیطی بهینه برای رشد عضلات داشته باشد، مهم است.

ترموژنیک

ترموژنیک ها اساساً چربی سوزهایی هستند که در حین تمرین به بدن کمک می کنند. این مکمل اگر با تمرینات مناسب انجام شود می تواند موثر باشد. همراه با یک برنامه ورزشی و یک رژیم غذایی حساس، ترموژنیک ها می توانند کاهش چربی بدن را تسریع کنند.

آنتی اکسیدان

یک آنتی اکسیدان خوب برای بدن ضروری است. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد غیر ضروری را حذف می کنند. این رادیکال های آزاد برای حمله به سلول ها و ایجاد خستگی در فرد شناخته شده اند. با کاهش علل خستگی، می توانیم به طور موثرتری ورزش کنیم.