چرا من همیشه اینقدر خسته ام؟

به گفته Bonnie Taub-Dix، RD، سخنگوی انجمن رژیم غذایی آمریکا، “غذایی که می خورید مانند گازی است که برای سوخت ماشین خود استفاده می کنید. بدون مقدار کافی – یا نوع مناسب – انرژی شما تضعیف می‌شود.» بنابراین، دقیقاً چه غذاهایی باید بخورید تا در طول روز متمرکز و پرانرژی بمانید؟ پاسخ این سوال را سبک زندگی شما تعیین می کند.

آیا زندگی شما پر استرس است؟

صرف نظر از اینکه استرس از کجا می آید، وقتی بدن شما تحت تنش است، به طور خودکار باعث افزایش هورمون هایی مانند کورتیزول و آدرنالین می شود. این هورمون ها نه تنها می توانند منجر به خستگی شوند ولی علائم مرتبط با خستگی مانند سردرد و کمردرد.

برای حفظ سطح انرژی خود در موقعیت های استرس زا، باید از غذاهای پر کربوهیدرات مانند مافین انگلیسی گندم کامل با اسپری تمام میوه استفاده کنید. این میان وعده سطح سروتونین شما را افزایش می دهد که اثر آرام بخشی دارد. علاوه بر این، خوردن یک اونس شکلات تلخ می تواند به خوبی کار کند، زیرا شکلات تلخ (70٪) دارای کافئین (برای افزایش انرژی شما) و تئوبرومین (یک آرام بخش طبیعی) است. یک فنجان چای داغ خوب با میان وعده شکلاتی هماهنگ می شود تا هوشیاری شما را افزایش دهد.

رژیم داری

همه می دانند که کالری واحدهای انرژی است. و هر کسی که تا به حال رژیم گرفته است، می داند که وقتی شروع به محدود کردن غذای خود می کنید، احساس خستگی می کنید. بنابراین، برای اینکه احساس ضعف و سبکی نکنید، باید مراقب تنقلات خود باشید.

اگر می توانید هر 3 تا 4 ساعت یکبار وعده های غذایی و میان وعده های کوچکتر اما منظم بخورید، باید بتوانید سطح انرژی خود را حفظ کنید. روی غذاهای پر فیبر تمرکز کنید. آنها نه تنها شما را سیر می کنند، بلکه دیرتر هضم می شوند و سطح انرژی شما را ثابت نگه می دارند. انتخاب های خوب موز و غلات کامل هستند. باز هم، هیدراته ماندن مهم است. اگر آب نمی نوشید، چای یا آب گازدار را امتحان کنید.

آیا مشکل خوابیدن داری؟

خستگی باعث می شود برخی از افراد بیشتر از حد معمول احساس گرسنگی کنند، زیرا کمبود خواب هورمون هایی را که نشان دهنده نیاز شما به غذا هستند، مختل می کند. برای داشتن خوابی راحت می توانید از مکمل های حاوی ویتامین B6، B12، کلسیم، آهن و منیزیم استفاده کنید. ترکیب این مکمل ها برای کمک به حفظ الگوی خواب سالم با هم کار می کنند.

درست قبل از خواب، سعی کنید یک کاسه کوچک بلغور جو دوسر یا شاید یک مشت کراکر گندم کامل بخورید. یک میان وعده تمام کربوهیدرات سطح سروتونین شما را افزایش می دهد که می تواند خواب را تقویت کند.

امیدوارم برخی از این اطلاعات مفید بوده باشد. بدبختی است وقتی آنقدر خسته هستید که احساس می کنید قرار است از روی صندلی بیفتید. بنابراین درست غذا خوردن مهم است، اما مواقعی وجود دارد که فقط به چرت زدن نیاز دارید!