چرا تغذیه تناسب اندام برای ورزشکاران بسیار مهم است؟

تغذیه تناسب اندام عملکرد شما را تقویت می کند و تعادل مناسبی را که بدن شما برای حفظ فرم نیاز دارد حفظ می کند. اگر در ورزش شرکت می‌کنید، به غذاها و مکمل‌های خاصی نیاز دارید، زیرا تأمین سوخت بدن با کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی و آب ضروری است. کربوهیدرات ها برای ورزشکاران اهمیت حیاتی دارند زیرا انرژی تولید گلوکز بدن را تامین می کنند. ذخایر انرژی شما در ماهیچه ها و کبد ذخیره می شود که به گلیکوژن معروف است.

چربی ها همچنین منبع انرژی هستند و ورزشکاران مخصوصاً برای افزایش عملکرد خود به چربی رژیم غذایی نیاز دارند، به ویژه آنهایی که مسافت طولانی را می دوند. پروتئین برای ساخت و ترمیم عضله مورد نیاز است. ویتامین ها و مواد معدنی برای حفظ عملکرد بدن مورد نیاز هستند و مواد معدنی مانند کلسیم، سدیم و پتاسیم جایگزین الکترولیت های بدن در طول ورزش های شدید می شوند. همه این مکمل های غذایی ضروری برای تناسب اندام از تغذیه سالم به دست می آیند.

ورزشکاران باید مقدار زیادی آب بنوشند، زیرا آب بدن را هیدراته نگه می دارد و هنگامی که دچار کم آبی می شوید، گرفتگی عضلات خیلی سریع ایجاد می شود. اگر در یک رویداد شرکت می کنید و دچار گرفتگی می شوید، نمی توانید به شرکت در رویداد ادامه دهید. شما باید اطمینان حاصل کنید که انواع غذاهای مغذی مختلف می خورید که در نهایت تضمین می کند که همیشه در اوج شرایط هستید.

در بیشتر موارد، مربی ورزشکار مطمئن می شود که فرد به درستی غذا می خورد و همیشه یک پروتکل تغذیه تناسب اندام سختی وجود دارد که یک ورزشکار باید از آن پیروی کند. حدود 2 ساعت قبل از اجرای ورزشکاران، یک وعده غذایی مملو از کربوهیدرات می خورند که معمولاً ماکارونی با سالاد و سس ماکارونی بدون گوشت دارد. درست قبل از اجرا باید آب بنوشند و در حین اجرای یک نوشیدنی کربوهیدراتی به آنها داده می شود و به محض اتمام فعالیت به آنها آب می نوشند و یک ساعت بعد یک وعده غذایی دیگر به آنها می دهند.

از مصرف انواع نوشابه ها و همچنین قهوه که حاوی کافئین بالایی هستند باید خودداری کرد زیرا این نوع نوشیدنی ها باعث کم آبی بدن می شوند. به ورزشکاران نوشیدنی هایی مانند پاور ایدز یا یکی از مارک های دیگر حاوی کربوهیدرات و الکترولیت داده می شود.

ورزشکاران باید از خوردن غذاهایی مانند لوبیا، سبوس، کلم، کلم بروکلی پرهیز کنند زیرا این غذاها باعث ایجاد گاز و گاهی گرفتگی معده در حین ورزش می شوند. زمانی که ورزشکاران در مسابقات شرکت نمی کنند برنامه رژیم غذایی آنها شامل غذاهای بسیار مغذی بر اساس تغذیه تناسب اندام است و حدود 6 تا 8 وعده غذایی کوچک در روز همراه با مایعات فراوان می خورند.