چرا بعضی ها خودشان را نابود می کنند؟


اگرچه این ممکن است تعجب آور به نظر برسد، اما برخی نیت خوب و اهداف بلند مدت آنها را تضعیف می کنند. خود تخریبی زمانی اتفاق می افتد که افراد مانع موفقیت آنها شوند.

وقتی مردم این گام های مخرب را برمی دارند رفتار مخرب آنها می تواند تقریباً بر تمام جنبه های زندگی آنها تأثیر مخربی بگذارد. از جمله روابط و مشاغل آنها.

خود تخریبی

چرا مردم خودشان را نابود می کنند؟

افراد به دلایل مختلف مانع پیشرفت آنها می شوند. ممکن است دانسته یا ندانسته خرابکاری کنند. علل از مشکلات دوران کودکی گرفته تا تأثیرات رابطه قبلی متغیر است. سایر علل این نوع رفتار مخرب از اعتماد به نفس پایین متغیر است. مقابله با مشکلات به مشکل ناسازگاری فکری که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

خودآگاه و ناخودآگاه خود ویرانگر

افراد خود ویرانگر ممکن است از اعمال خود آگاه باشند، برای مثال، فردی که اضافه وزن دارد و در آستانه کاهش وزن است، ممکن است عمدا با خوردن یک جعبه بستنی، تلاش خوب خود را خراب کند.

یا ممکن است ناخودآگاه عمل کند یکی ضرب الاجل را از دست داد.در ظاهر، به نظر می رسید که کند است. اما حقیقت این است او از شکست می ترسد او با از دست دادن موعد مقرر نابود شد. بنابراین، او هدف ارتقاء در شرکت را خنثی کرد.

کودکی سخت

بزرگ شدن در یک خانواده ناکارآمد می تواند به شما کمک کند. اگر قالب پیوست ایمن وجود نداشته باشد ممکن است یک قالب پیوست مبهم یا قابل اجتناب داشته باشید. اولین تعامل ما با مراقبین بر روابط ما با دیگران تأثیر می گذارد.

اگر پدر و مادرت وقتی بزرگ می شدی به تو می گفتند که هیچ وقت برایت مهم نبودی. نشان می دهد که ممکن است تا زمانی که هوشیاری خود را از دست ندهید از کار افتاده باشید.

مشکلات در روابط

اگر همسر سابقتان همیشه به شما توهین می کند ممکن است هنوز احساس ضعف کنید. شاید آنها گفته اند که وقت خود را تلف کرده اند تا با کسی مثل شما حرکت کنند.

الان رابطه خوبی داری اما شما به شریک زندگی خود خیانت می کنید. یا بی دلیل از هم جدا شدی شما به اندازه کافی احساس خوبی ندارید یا می ترسید دوباره آسیب ببینید.

در یک مطالعه اخیر در مورد خود تخریبی، 15 روانشناس متخصص در روابط عاشقانه در استرالیا مشکل اصلی شیوع خود تخریبی در روابط عاشقانه را شناسایی کردند.

دلایل شامل سبک های دلبستگی ناایمن است. عزت نفس پایین ترس از آسیب ترس از تعهد اعتقاد به روابط ناسالم و کنار آمدن با مشکلات عاطفی

عزت نفس پایین

افرادی که تصور منفی از خود دارند و عزت نفس پایینی دارند بیشتر در معرض خطر خود تخریبی هستند. آنها به گونه ای رفتار می کنند که باورهای منفی آنها را در مورد خودشان تأیید می کند. بنابراین، آنها فقط از این به عنوان آخرین راه حل استفاده خواهند کرد.

تمام عمر به آنها گفته شده که شکست خواهند خورد. یا گاهی تمام عمر به خود می گویند که شکست خواهند خورد.

اختلال شناختی

افرادی که این رفتار را از خود نشان می دهند با ناهماهنگی شناختی یا پریشانی روانی که ممکن است در داشتن دو فکر متضاد همزمان داشته باشید، دست و پنجه نرم می کنند. انسان ها دوست دارند باورها و اعمال خود را با هم هماهنگ کنند.

به عنوان مثال، شما با یک فرد مهم ازدواج کرده اید. اما شما از یک خانواده شکست خورده آمده اید. پدرت تو را ترک کرد و مادرت از یک رابطه بد به رابطه دیگر رفت. بنابراین شما به یک ازدواج ماندگار و عاشقانه اعتقاد ندارید.

در اینجا یک مثال مرتبط با شغل آورده شده است: شما در شرف پیدا کردن مشتریان عالی و کسب درآمد بیشتر از همیشه هستید. به جای تلاش برای بهبودی آنها بیشتر درگیر غم و اندوه می شوند و شکست را تجربه می کنند.

بنابراین شب قبل از ملاقات با مشتری از خواب بیدار می شوید. و فردا به کلی دلتنگ خواهی شد. به جای تلاش برای بهبودی آنها بیشتر درگیر غم و اندوه می شوند و شکست را تجربه می کنند.

خود تخریبی می تواند منجر به درگیری های مزمن با غذا، الکل، مواد مخدر، قمار و آسیب به خود شود. این رفتار مخرب همچنین می تواند افراد را دلسرد و آنها را مضطرب کند.

روش های رایج مردم برای خود تخریبی

شاغلین سلامت روان سه روش متداول خود تخریبی را شناسایی کرده اند که سه روش ساده شناسایی عبارتند از اهمال کاری. کمال و خود درمانی

به تعویق انداختن

افراد خود ویرانگر تمایل به به تعویق انداختن کارها دارند. اهمال کاری راهی برای نشان دادن آمادگی خود به مردم و به تعویق انداختن نتایج مثبت است. این به این دلیل است که مردم از ناامیدی دیگران، شکست یا موفقیت می ترسند.

کمال

رعایت استانداردهای غیرممکن منجر به تاخیر و شکست می شود. اگرچه به نظر می رسد یک استراتژی مثبت است که همه چیز طبق برنامه پیش می رود. اما آرمان گرایی مانع موفقیت آن شد.

وقتی چیزی اشتباه می شود آنها در نهایت احساس شرم کردند. آنها مستعد افسردگی هستند از همه ناامید شدند.

خود را معالجه کن

برای مقابله با نبرد دائمی بین میل به موفقیت و آنچه در مغز می گذرد و گفتن به آنها که نیستند. بسیاری از افراد با مواد مخدر، الکل و خودآزاری خود را آرام می کنند.

چگونه جلوی خودتخریبی را بگیریم

بهتر است با یک درمانگر یا مشاور مشورت کنید. اگر به نکاتی برای جلوگیری از رفتار منفی نیاز دارید در اینجا مواردی وجود دارد که باید به دنبال آن باشید تا از آسیب بیشتر جلوگیری کنید.

علت را پیدا کنید

سبک زندگی خود را دنبال کنید آیا تمایل دارید تلاش های خوب خود را بارها و بارها قطع کنید؟ آیا این اقدامات مقدم بر موفقیت شما بوده است یا زمانی که به خواسته های شخصی خود نزدیک می شوید؟

همانطور که در بالا ذکر شد، این رفتار ممکن است از دوران کودکی باشد. برخی از والدین که نمی دانند چه چیزی بهتر است یا می ترسند فرزندانشان ناامید شوند، به فرزندان خود می گویند که زیاد فکر نکنند. شاید بگویند “تو کی هستی که باور کنی می توانی به دانشگاه بروی؟” “شما باید مثل بقیه کار کنید.”

تعلل را متوقف کنید

رفتار متداول خود ویرانگرها تعلل است. ممکن است به تعویق انداختن آنچه برای شما مهم است آسان تر از رسیدن به هدفی باشد که گفته شده نمی توانید انجام دهید.

عدم تطابق بین جایی که هستید با چیزهایی که سال‌ها در ذهن شما بوده است، می‌تواند شما را به طرز باورنکردنی ناراحت کند. پس داری خودتو نابود میکنی

اخیراً مطالعه‌ای در مورد بی‌توجهی به دانشجویان در محوطه دانشگاه انجام شده است. دانشمندان یکی از دلایل رایج اهمال کاری ناشی از عدم کنترل خود را شناسایی کرده اند. این به دلیل آزادی، وسوسه، حواس پرتی است. و مهلت های طولانی برای دانش آموزان

تأثیر همسالان یا عوامل اجتماعی نیز بر اهمال کاری تأثیر می گذارد.

فقط به تصویر بزرگ نگاه نکنید.

وقتی برای چیز بزرگی برنامه ریزی می کنید، مثلاً فروشنده برتری باشید که برای آن کار می کنید، اهداف بزرگ می توانند دلهره آور به نظر برسند.

برای جلوگیری از اقدامات مخرب خود، کارهای کوچک را به تعویق نیندازید. افراد خود ویرانگر زمان زیادی را صرف کوچکترین جزئیات می کنند.

مثال دیگر: اگر می خواهید سالم باشید. تصمیم همه یا هیچ را بگیرید. اگر برای یک هفته باشگاه را از دست دادید، حوله را بیرون نیندازید. مرحله بعدی را دوباره شروع کنید.

تغییرات را با افزایش های کوچک انجام دهید و به آرامی حرکت کنید. به این ترتیب ممکن است بتوانید از شکستن ترمز توسط خرابکاران جلوگیری کنید. گام های کوچکی بردارید تا در مسیرتان قرار نگیرید.

ایده کمال گرایی را متوقف کنید.

افراد خود ویرانگر کمال گرا هستند. شاید بیش از حد به همه جزئیات فکر کنید و همه چیز باید درست باشد.

به دنبال تعالی باشید نه کمال. پیشرفت های کوچک داشته باشید و پیشرفت را در جهت اهداف خود ذخیره کنید.

برای خود تخریبی چه باید کرد

این رفتار منفی زمان بر است و نیاز به کار زیادی دارد. تحقیقات اخیر نشان می دهد که معلولیت نیاز به منابع دارد.

مطالعه محققان دانشگاه ایندیانا در مجله Experimental Social Psychology نتایج نادرستی را گزارش کرد. اکثر جغدهای سحر در صبح و بیشتر جغدها در شب به خود خرابکاری می کنند.

این بدان معنی است که آنها بهره وری را کاهش می دهند، نه در هنگام خستگی. اما وقتی بیشترین منابع فکری را داشته باشند، ادامه این رفتار انرژی زیادی می گیرد. و منجر به نتایج ناسازگار شود.

سوالی که باید از خود بپرسید

اگر فکر می کنید خود را نابود می کنید از خودت بپرس:

  • آیا رفتار شما با اهداف شما سازگار است؟
  • اگر نه، چه چیزی شما را از رسیدن به رویاهایتان باز می دارد؟
  • آیا رفتار شما با ارزش هایی که در حال حاضر به آن اعتقاد دارید مطابقت دارد؟
  • اگر نه پس چه چیزی شما را از اقدامی که با این ارزش ها همسو باشد باز می دارد؟
  • آیا با پیشرفت خود احساس ناراحتی یا ناراحتی می کنید؟ اگر بله، عمیق تر حفاری کنید:
  • آیا این ناراحتی بر اساس آنچه دیگران به شما می گویند است که نیازهای شما را محدود می کند؟
  • آیا این رنج ناشی از ترس از شکست و ترس از احمق به نظر رسیدن است؟
  • آیا این ناراحتی ناشی از ترس از موفقیت است؟
  • آیا بیش از آنچه فکر می کنید نگران دستیابی به نتایج هستید؟
  • اگر می توانید بهتر عمل کنید یا بیشتر به دست آورید. آیا باور دارید که موفقیت بیش از آن چیزی است که لیاقت آن را دارید؟

درمان خود تخریبی

افراد خود ویرانگر ممکن است در کنترل احساسات و رفتار خود دچار مشکل شوند. اختلالات رفتاری و اختلالات خلقی اغلب در اثر ضربه یا بی توجهی در دوران کودکی ایجاد می شود. این نقص می تواند واکنش های خطرناکی ایجاد کند.

افراد خود ویرانگر می توانند برای مشکلاتی مانند سوء مصرف الکل و مواد مخدر کمک بگیرند. پرخوری انفجار خشم و خودآزاری

درمان های زیر نیز می تواند به افرادی که خود ویرانگر هستند کمک کند:

  • درمان شناختی و رفتاری (CBT) از تکنیک های موثر برای کاهش تحریف های شناختی استفاده کنید. استفاده از این تکنیک ها به جایگزینی الگوهای افکار منفی و بهبود سلامت کلی شما کمک می کند.
  • رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) با مشکلات مربوط به احساسات شدید به خوبی کار می کند. این می تواند شامل رفتار تکانشی باشد. مشکلات کنترل تکانه و مشکلات در برخورد با دیگران از این طریق یاد خواهید گرفت که احساسات خود را بهتر کنترل کنید.

منبع:

خیلی خوب

تقویم فارسی اندروید