هیپوناترمی – خطرات، علائم و توصیه ها

هیپوناترمی در تعریف به معنای سدیم کم در خون است. هیپوناترمی خفیف ناشی از غلظت سدیم سرم زیر 135 میلی مول در لیتر است، در حالی که غلظت سدیم سرم زیر 125 میلی مول در لیتر باعث هیپوناترمی شدید می شود.

با کاهش غلظت سدیم سرم، مایع با اسمز از جریان خون خارج می شود و در بافت ها تجمع می یابد و باعث تورم می شود. اگر سلول های عصبی بیش از حد متورم شوند، عملکرد صحیح خود را از دست می دهند. اگرچه ادم سلولی توسط بسیاری از بافت های بدن به خوبی تحمل می شود، اما مغز آن را به خوبی تحمل نمی کند. علائم خفیف هیپوناترمی ممکن است شامل موارد زیر باشد: سردرد، گیجی، حالت تهوع و گرفتگی. از طریق علائم شدید که ممکن است منجر به تشنج، کما، ادم ریوی، ایست قلبی و مرگ شود.

تعدادی از دلایل احتمالی هیپوناترمی در ورزشکاران وجود دارد. یکی از آنها به عنوان سندرم پاسخ نامناسب هورمون ضد ادراری (SIADH) شناخته می شود که باعث کاهش تولید ادرار و افزایش احتباس مایع در هنگام اضافه بار مایعات می شود. اما تا حد زیادی شایع ترین عامل در هیپوناترمی نوشیدن بیش از حد الکل است.

نرخ وقوع از 0-0.4٪ تمام کننده ها در انتشارات مبتنی بر مورد، تا 1.3٪ از تمام کنندگان در جمعیت های مطالعه کوهورت متفاوت است. میزان بروز هیپوناترمی گزارش شده در حوادث فوق استقامتی که بیش از 6 ساعت طول می کشد بین 0.3-27٪ است.

ارتباط با تغذیه ورزشی

درک هیپوناترمی برای ورزشکاران و سایر افراد درگیر در ورزش مهم است زیرا بسیاری از علائم ممکن است غیراختصاصی و مشابه علائم کم آبی بدن و سایر بیماری های مرتبط با ورزش باشد که ممکن است منجر به درمان نامناسب شود. نزدیک به مرگ ناشی از هیپوناترمی در طول ماراتن اولترا رفقا در سال 1985 باعث ایجاد آزمایشگاه های صحرایی بعدی در چادرهای پزشکی برخی از رویدادهای فوق استقامت شد.

در شرایط عادی، ابتلا به هیپوناترمی از طریق نوشیدن بیش از حد الکل برای یک فرد سالم بسیار دشوار است و این امر به ندرت خارج از حوزه بیماری روانی رخ می دهد. این به دلیل توانایی کلیه ها در پردازش و دفع آب اضافی و همچنین حفظ سدیم است. با این حال، در طول ورزش، تولید ادرار بین 20 تا 60 درصد کاهش می یابد که دلیل آن کاهش جریان خون کلیه است که منجر به کاهش ظرفیت هموستاز مایعات می شود و بنابراین خطر ابتلا به هیپوناترمی در صورت ترکیب با مصرف بیش از حد مایعات افزایش می یابد.

صرف نظر از میزان بروز «واقعی»، این واقعیت باقی می‌ماند که هیپوناترمی یک اتفاق نسبتاً رایج در حوزه مسابقات ورزشی فوق‌استقامتی است و بنابراین سزاوار بررسی دقیق‌تر در مورد اینکه چگونه ممکن است این بروز کاهش یابد، آسان‌تر تشخیص داده شود و به طور مؤثرتری درمان شود، است.

عوامل خطر برای هیپوناترمی

1) ورزش طولانی مدت در آب و هوا/آب و هوای گرم.

مطالعات متعدد نشان داده اند که استرس گرمایی بالاتر ناشی از شرایط آب و هوایی یک عامل خطر است، به ویژه در طول فعالیت بدنی طولانی مدت بیش از چهار ساعت.

2) افراد دارای شرایط ضعیف یا سازگاری که از دست دادن بیش از حد عرق با غلظت بالای سدیم را تجربه می کنند.

ورزشکارانی که به خوبی با محیط خود سازگار شده اند، معمولاً به دلیل افزایش ظرفیت غدد عرق در حفظ سدیم، سدیم کمتری را در عرق خود دفع می کنند.

3) مصرف مکرر مقادیر زیاد مایعات بدون سدیم در طول ورزش طولانی مدت.

مطالعات و نشریات متعدد به این نتیجه رسیده اند که بین اضافه بار مایعات و هیپوناترمی ارتباط ثابتی وجود دارد. مطالعات بیشتر همچنین بیان کرده اند که توصیه های خاصی برای ورزشکاران برای جایگزینی مایعات از دست رفته در طول مسابقات منجر به مصرف بیش از حد مایعات خورده شده و متعاقب آن بروز هیپوناترمی شده است.

4) استفاده از داروهای ادرارآور.

داروهایی مانند آسپرین یا ایبوپروفن، یا هر ماده دیگری که باعث اثر ادرارآور می شود، مانند برخی از داروهای فشار خون، ممکن است عملکرد کلیه را به گونه ای تغییر دهد که خطر هیپوناترمی را در طول رویدادهای طولانی مدت افزایش دهد.

5) جنسیت مؤنث.

مطالعات متعدد نشان داده و پیشنهاد کرده اند که جنسیت زن یک عامل خطر احتمالی در ارتباط با ورزش استقامتی است. به طور کلی ورزشکاران زن به دلیل کوچکتر بودن توده بدن در معرض خطر بیشتری برای هیپوناترمی هستند.

عوامل خطر اضافی:

6) کاهش توده بدن

این به این دلیل است که کسانی که توده بدنی کمتری دارند، نیاز مطلق به مایعات کمتری خواهند داشت و برای رقیق کردن مایع اضافی سلولی، مایعات کمتری لازم است.

7) زمان اتمام کندتر.

این عامل خطر با 1) و 3 مرتبط است، زیرا پایان دهندگان کندتر برای مدت طولانی تری با هم رقابت می کنند، زمان بیشتری برای مصرف مایعات بیشتر دارند.

8.) بی تجربگی در مسابقه.

این عامل خطر احتمالاً با 7 مرتبط است، زیرا پایان‌دهنده‌های کندتر احتمالاً بی‌تجربه هستند و همچنین ممکن است دانش کمتری در مورد شیوه‌های مصرف ایمن مایعات داشته باشند.

توصیه ها

ورزشکارانی که در مسابقات استقامتی بیش از چهار ساعت شرکت می‌کنند، در صورت امکان باید در مسابقاتی که در شرایط آب و هوایی خنک برگزار می‌شوند، شرکت کنند و در صورت انجام در شرایط گرم، تمرینات سازگاری مفید خواهد بود. در موارد بیش از چهار ساعت، نوشیدنی ورزشی حاوی سدیم مفید خواهد بود. اگر از تشنگی به عنوان شاخصی برای مصرف مایعات استفاده شود، ممکن است به طور بالقوه باعث کاهش عملکرد به دلیل کم آبی بیش از حد شود. به نظر نویسندگان، ایجاد یک برنامه مصرف مایعات بر اساس استراتژی های آزمایش شده در تمرینات مبتنی بر حفظ تعادل وزنی نزدیک به وزن قبل و بعد از تمرین و استفاده از مقادیری که ورزشکار بتواند بدون عوارض جانبی منفی مانند گوارش تحمل کند، بسیار سودمندتر خواهد بود. – استرس و ناراحتی روده

ورزشکاران باید قبل از تمرین در تمرین آزمایش کنند تا میزان مایعات مصرفی مناسب خود را تعیین کنند و شدت ورزش و آب و هوا/محیط مختلف را در تلاش برای مطابقت با شرایط مسابقه در نظر بگیرند و آزمایش کنند. با این حال، تحت هیچ شرایطی نباید مایعی بیش از آنچه که از دست می رود جایگزین کنند. اگر قرار است نوشیدنی‌های ورزشی هیپوتونیک حاوی سدیم در طول مسابقه مصرف شود، این امر باید با درک این نکته انجام شود که چنین نوشیدنی‌هایی در برابر هیپوناترمی محافظت نمی‌کنند، اما ممکن است در صورت مصرف به مقدار کافی، این اتفاق را به تاخیر بیندازند یا از آن جلوگیری کنند.

هر ورزشکاری که از داروهایی استفاده می کند که ممکن است عملکرد کلیه را تغییر دهد، مانند NSAID ها یا دیورتیک ها، باید قبل از انجام هر مسابقه فوق استقامتی با پزشک خود مشورت کند. افرادی که کندتر کار می کنند، خانم ها و آنهایی که توده بدنی پایینی دارند باید بدانند که ممکن است در معرض خطر هیپوناترمی باشند.

با معاینه یک ورزشکار مبتلا به هیپوناترمی، فشار خون و همچنین ضربان قلب ثابت خواهد بود. درجاتی از گیجی یا تغییر هوشیاری و همچنین پف کردگی زمانی که هیپوناترمی متوسط ​​تا شدید باشد ممکن است مشاهده شود. بنابراین، هر کسی که در ارزیابی ورزشکاران از هم پاشیده در مسابقات استقامتی نقش دارد، در صورتی که ورزشکار علائم تغییر هوشیاری را نشان می‌دهد، باید هیپوناترمی را فرض کند، اما سایر عوامل مانند ضربان قلب، فشار خون و دما طبیعی هستند.