هورمون کورتیزول چیست؟ آیا قد بلند واقعا شما را چاق می کند؟


رابطه کورتیزول و چاقی
رابطه کورتیزول و چاقی

هورمون کورتیزول چیست؟ | کورتیزول و چاقی | افزایش وزن ناشی از کورتیزول

کورتیزول این یکی از هورمون های ترشح شده در بدن است که به عنوان یک پیام رسان شیمیایی عمل می کند و به هورمون استرس معروف است. زیرا در واکنش بدن به شرایط استرس زا نقش دارد. اما در واقع فقط یکی از عملکردهای کورتیزول است.

هورمون کورتیزول توسط غدد فوق کلیوی ترشح می شود. و افزایش یا کاهش می تواند بدن را تحت تاثیر قرار دهد. از جمله تغییرات وزن بسیاری از مردم فکر می کنند که افزودن کورتیزول می تواند منجر به افزایش وزن شود. اما آیا این حقیقت دارد؟

برای پاسخ به این سوال و کسب اطلاعات بیشتر در مورد کورتیزول، با کوکاکولا همراه باشید.

کورتیزول چیست؟

کورتیزول یک هورمون استروئیدی مهم متعلق به گروه هورمون های گلوکوکورتیکوئیدی است که توسط غدد فوق کلیوی – غده ای واقع در قسمت بالایی کلیه ها – ترشح می شود.

علاوه بر کمک به بدن در واکنش به استرس. این هورمون همچنین نقش های دیگری را ایفا می کند، از جمله:

  • قند خون بالا
  • کاهش التهاب
  • سرکوب سیستم ایمنی
  • به متابولیسم مواد مغذی کمک می کند

لازم به ذکر است که ترشح کورتیزول ارتباط تنگاتنگی با ریتم شبانه روزی دارد، بنابراین 50 تا 60 درصد ترشح در صبح و در عرض 30 تا 40 دقیقه پس از بیدار شدن از خواب ترشح می شود. و سطح در طول روز کاهش می یابد.

تولید و ترشح این هورمون توسط غده هیپوفیز و هیپوتالاموس واقع در مغز کنترل می شود.

غدد فوق کلیوی تحت استرس هورمون های کورتیزول و آدرنالین ترشح می کنند. که باعث افزایش ضربان قلب و سطح انرژی می شود بدن را برای شرایط بالقوه خطرناک آماده می کند. اگرچه این وضعیت یک پاسخ طبیعی بدن است. اما افزایش مداوم سطح کورتیزول در بدن می تواند خطراتی برای سلامتی ایجاد کند.

رابطه کورتیزول و افزایش وزن

تنظیم و تنظیم هورمونی در بدن یکی از مهم ترین عواملی است که می تواند بر وزن بدن تأثیر بگذارد.

اگرچه سطح هورمون هایی مانند کورتیزول معمولاً توسط سیستم غدد درون ریز بدن و در محدوده خاصی کنترل می شود. اما در برخی شرایط این هورمون ها ممکن است بیشتر یا کمتر از حد معمول ترشح شوند.

کورتیزول و پرخوری

افزایش جزئی سطح کورتیزول در پاسخ به استرس کاملا طبیعی است و بعید است که عوارض جانبی ایجاد کند، اما در برخی موارد، سطح کورتیزول می تواند به طور مزمن افزایش یابد و منجر به مشکلاتی شود.

معمولاً ناشی از استرس یا شرایطی مانند سندرم کوشینگ است که باعث سطوح بالای کورتیزول در خون می شود.

افزایش سطح کورتیزول می تواند تعدادی از عوارض جانبی داشته باشد، از جمله:

  • اضافه وزن
  • فشار خون بالا
  • خستگی
  • تغییر خلق و خوی
  • تحریک پذیری
  • صورت سوخته
  • پوست نازک تر
  • مشکل در تمرکز
  • مقاومت به انسولین

زمانی که فرد تحت استرس مزمن است کنترل عادات غذایی و جلوگیری از پرخوری ممکن است دشوار باشد. به نظر می رسد ارتباط مستقیمی بین افزایش سطح کورتیزول و افزایش اشتها وجود دارد. این ممکن است خطر افزایش وزن شما را افزایش دهد.

با این حال، زیرا سطح استرس و کورتیزول همیشه به طور مستقیم با هم مرتبط نیستند. برای شناسایی رابطه بین آنها به اطلاعات بیشتری نیاز است.

کورتیزول و کاهش وزن

سطوح بالای کورتیزول می تواند منجر به افزایش وزن شود. سطوح پایین این هورمون نیز در برخی موارد می تواند منجر به کاهش وزن شود.

شدیدترین نمونه کاهش کورتیزول در بیماری آدیسون است. که در آن بدن بیمار کورتیزول کافی تولید نمی کند

مهمترین نشانه های سطح پایین کورتیزول در بدن عبارتند از:

  • کاهش اشتها و کاهش وزن
  • خستگی
  • قند خون پایین
  • می خواهم نمک بخورم
  • سرگیجه
  • حالت تهوع، استفراغ، درد شکم
  • درد عضلانی یا استخوانی

اگرچه سطوح بالای کورتیزول در بدن شایع تر است، اما مهم است که از علائم و اثرات سطوح پایین کورتیزول آگاه باشید.

جلوگیری و کنترل افزایش وزن ناشی از کورتیزول.

به دلیل استرس های فراوان در زندگی مدرن بنابراین احتمال سطح بالای کورتیزول خون در همه ما زیاد است. این می تواند منجر به خطرات جدی برای سلامتی شود.

خوشبختانه، یک تکنیک ساده وجود دارد. و در کنترل سطح کورتیزول و جلوگیری از افزایش وزن موثر است که مهمترین آنها عبارتند از:

1. ورزش کنید

یکی از راه های اصلی مقابله با افزایش وزن، ورزش منظم است. این به طور مستقیم با کاهش سطح استرس شما و ایجاد احساس آرامش بیشتر در موقعیت های استرس زا مرتبط است.

به نظر می رسد از یک سو بین سطح فعالیت بدنی و شاخص توده بدنی در افراد مبتلا به پرخوری عصبی ارتباط وجود دارد و از سوی دیگر ورزش باعث افزایش ترشح اندورفین در بدن می شود. این ماده شیمیایی به شما احساس خوبی می دهد و می توانید کمک به مدیریت استرس

ورزش منظم با افزایش کالری سوزی ممکن است تاثیر مثبتی بر کاهش وزن یا مدیریت وزن داشته باشد.

2. خوردن آگاهانه را تمرین کنید.

یکی دیگر از راه‌های موثر برای کنترل وزن به دلیل استرس، تمرین خوردن آگاهانه است.

ذهن آگاهی از یک مفهوم بودایی نشات می گیرد که به معنای حضور کامل و آگاهی از کاری که انجام می دهید در همه زمان ها است و غذا خوردن آگاهانه به معنای هوشیاری کامل از خوردن است به طوری که شما آگاه باشید. غذا خوردن خود را به طور کامل تجربه کنید و به علائم خاصی توجه کنید. مانند گرسنگی، سیری، طعم و بافت غذا.

به نظر می رسد که رابطه نزدیکی بین ورزش آگاهانه و رژیم غذایی سبک وجود دارد.

یک راه آسان برای شروع ورزش حواس‌آمیز، از بین بردن عوامل حواس‌پرتی هنگام غذا خوردن است. این به شما امکان می دهد علائم گرسنگی و سیری را بشناسید.

با یک متخصص تغذیه یا روانشناس مشورت کنید.

راه دیگر برای مقابله با اضافه وزن کورتیزول این است که با پزشک، روانشناس یا متخصص تغذیه صحبت کنید.

یک روانشناس می تواند به شما کمک کند تا با روش های رایج کاهش استرس آشنا شوید. این به کنترل بولیمیا کمک می کند. یک متخصص تغذیه نیز می تواند یک برنامه غذایی برای شما ایجاد کند. بنابراین می توانید تصمیمات بهتری در مورد مواد مصرفی خود بگیرید.

تغییر عادات غذایی سالم، همراه با خلق و خوی بهتر، می تواند برای مقابله با افزایش وزن مفید باشد.

4. خواب کافی داشته باشید

خواب کافی چیزی است که اغلب نادیده گرفته می شود و در عین حال تأثیر قابل توجهی بر سطح کورتیزول و افزایش وزن بالقوه دارد. و اختلال در الگوهای خواب چه مزمن چه حاد این ممکن است منجر به افزایش ناسالم سطح کورتیزول شود.

در طول زمان این بیماری بر متابولیسم بدن تأثیر منفی خواهد گذاشت. و باعث افزایش برخی هورمون های مرتبط با گرسنگی و اشتها می شود. منجر به افزایش وزن می شود در حالی که خواب کافی در شب به حفظ سطح کورتیزول سالم کمک می کند.

توصیه کلی این است که هر شب 7 تا 9 ساعت بخوابید. اگرچه این زمان ممکن است بسته به سن و عوامل دیگر متفاوت باشد.

5. مدیتیشن

مدیتیشن تکنیک دیگری است که ممکن است در کنترل سطح کورتیزول مفید باشد. هدف این است که ذهن خود را برای تمرکز و هدایت افکار خود آموزش دهید.

مدیتیشن انواع مختلفی دارد. اما متداول ترین آنها عبارتند از: ذهن آگاهی، معنویت، تمرکز، سینتیک، مانتراها و مراقبه متعالی.

مهم نیست که کدام نوع را انتخاب می کنید مدیتیشن می تواند سطح کورتیزول را در بدن کاهش دهد و کیفیت خواب را بهبود بخشد.

منبع: Healthline