مصرف زیاد نمک باعث چه بیماری هایی می شود؟



خطرات نمک برای سلامتی
خطرات نمک برای سلامتی

نمک یکی از محبوب ترین چاشنی ها در سراسر جهان است. از دیرباز جزو غذاها و سفره های مردم بوده است. و در تثبیت طعم غذاهای مختلف نقش پر رنگی دارد. و ماندگاری را افزایش دهید

متاسفانه کاربردها و فواید نمک خوراکی تنها یک روی سکه است. و آن روی سکه عوارض و خطرات جدی مصرف نمک زیاد برای سلامتی را شرح می دهد: افزایش فشار خوناحتباس آب در بدن سرطان معدهبیماری قلبی، و مرگ زودرس مطالبه.

بیایید با هم آشنا شویم خطرات کوتاه مدت و بلند مدت نمک و نمک را به سرعت از بین ببرید از بدن تا کوکا در ادامه مقاله.

مضرات خوردن نمک

نمک خوراکی که اغلب برای طعم دادن و نگهداری استفاده می شود حاوی دو ماده اصلی: سدیم (تقریباً 40%) و کلرید (تقریباً 60%).

سدیم یک ماده معدنی ضروری برای عملکرد صحیح عضلات و اعصاب است. کلرید همچنین به حفظ تعادل مناسب بین آب و مواد معدنی در بدن کمک می کند.

با این حال، اگرچه مصرف نمک مفید است اما خوردن نمک زیاد هم در کوتاه مدت و هم در درازمدت ممکن است بر سلامت بدن تأثیر منفی بگذارد.

عوارض کوتاه مدت مصرف زیاد نمک

خوردن نمک زیاد در وعده های غذایی یا در طول روز می تواند در کوتاه مدت اثرات نامطلوبی داشته باشد. بعضی از آنها … هستند:

1. احتباس آب

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به دلیل احتباس مایعات در بدن، پس از مصرف زیاد نمک، احساس نفخ یا نفخ کنید.

کلیه ها همیشه سعی می کنند نسبت سدیم به آب را در بدن حفظ کنند. و چون سدیم بیش از حد از طریق مصرف نمک وارد بدن می شود. بنابراین کلیه ها آب اضافی را در بدن ذخیره می کنند تا این نسبت را جبران کنند.

افزایش احتباس آب در بدن می تواند باعث تورم شود. مخصوصا روی دست و پا و باعث افزایش وزن بیش از حد معمول شود

2. افزایش فشار خون

غذاهای غنی از نمک جریان خون را از طریق رگ ها و رگ های خونی افزایش می دهند. و باعث افزایش موقت فشار خون می شود

با این حال به نظر می رسد همه افراد از عوارض مصرف بیش از حد نمک رنج نمی برند، به عنوان مثال افراد مقاوم به نمک ممکن است پس از مصرف نمک افزایش فشار خون را تجربه نکنند.

حساسیت بدن به نمک می تواند تحت تاثیر عواملی مانند ژنتیک و هورمون ها باشد. افزایش سن و چاقی ممکن است اثرات افزایش فشار خون ناشی از استفاده از غذاهای شور را افزایش دهد.

3. بسیار تشنه است

خوردن غذاهای شور می تواند باعث خشکی دهان یا احساس تشنگی شدید در فرد شود. این تشنگی و میل شدید به نوشیدن این آب، واکنش طبیعی بدن به برهم خوردن نسبت سدیم به آب است. و به این ترتیب بدن شما سعی خواهد کرد این نسبت را تنظیم کند.

از یک طرف، افزایش مصرف مایعات به دلیل تشنگی می تواند منجر به تکرر ادرار شود. و بالعکس عدم نوشیدن آب کافی پس از مصرف مقادیر زیاد نمک باعث افزایش سطح سدیم در بدن می شود و می تواند منجر به هایپرناترمی شود.

در هیپر سدیم (هیپرناترمی) برای کاهش غلظت سدیم اضافی در بدن آب از سلول ها و خون در بدن خارج می شود. در صورت عدم درمان، این وضعیت می تواند منجر به گیجی، تشنج، کما و مرگ شود. و علائم دیگر شامل برنامه ریزی، مشکلات تنفسی و خواب و کاهش ادرار است.

اثرات طولانی مدت مصرف بیش از حد نمک

مصرف طولانی مدت نمک می تواند مشکلاتی مانند:

1. افزایش فشار خون

همانطور که قبلا ذکر کردیم غذاهای غنی از نمک در برخی موارد فشار خون را به میزان قابل توجهی افزایش می دهند. و بالعکس کاهش میزان نمک در رژیم غذایی ممکن است تأثیر مفیدی بر کاهش فشار خون داشته باشد. اما هزینه این اثر چقدر است؟

به نظر می رسد کاهش مصرف نمک به میزان 4.4 گرم در روز، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را به ترتیب به میزان 4.18 میلی متر جیوه و 2.06 میلی متر جیوه کاهش می دهد.افرادی که این فشار خون بالا دارند تقریباً دو برابر بیشتر در معرض فشار خون طبیعی بودند.

علاوه بر این، این تأثیر در افراد حساس به نمک بیشتر از افراد کمتر حساس به نمک بود. چاقی و افزایش سن نیز می تواند اثر افزایش فشار خون رژیم های پر نمک را افزایش دهد.

2. سرطان معده

خوردن غذاهای سرشار از نمک ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهد.

گفته می شود کسانی که به طور متوسط ​​3 گرم نمک در روز مصرف می کنند، 68 درصد بیشتر از کسانی که 1 گرم نمک در روز مصرف می کنند، در معرض ابتلا به سرطان معده هستند که دو برابر رژیم کم نمک استفاده می کنند.

علت این مشکل هنوز ناشناخته است. اما متخصصان بر این باورند که رژیم غذایی غنی از نمک ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده را با ایجاد زخم یا التهاب در دیواره معده افزایش دهد.

3. بیماری قلبی و مرگ زودرس

امروزه بحث های زیادی در مورد ارتباط بین رژیم غذایی پر نمک و احتمال بیماری قلبی و مرگ زودرس وجود دارد.

از یک طرف، به نظر می رسد مصرف زیاد نمک باعث افزایش فشار خون و سفت شدن شریان ها و سیاهرگ ها می شود. و این تغییرات خطر بیماری قلبی و مرگ زودرس را افزایش می دهد.

از سوی دیگر، برخی از کارشناسان معتقدند رژیم غذایی پر نمک هیچ تاثیری بر سلامت قلب و طول عمر ندارد. و این یک رژیم غذایی کم نمک است که خطر بیماری قلبی و مرگ زودرس را افزایش می دهد.

این تضاد ممکن است شامل مواردی مانند تفاوت در روش های مورد استفاده در مطالعات، وزن و حساسیت فردی به نمک باشد. و سایر مشکلات سلامتی

آیا می توانیم در مصرف نمک زیاده روی کنیم؟

مصرف بیش از حد نمک تهدید کننده زندگی نادر است زیرا اگر فردی به ازای هر کیلوگرم وزن بدن خود حدود 0.5 تا 1 گرم نمک مصرف کند که 35 تا 70 گرم (2 تا 4 قاشق چایخوری) برای یک فرد است، می تواند رخ دهد. خوردن 70 کیلوگرم وزن) نمک است

افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای مانند نارسایی قلبی، بیماری کبد یا بیماری کلیوی ممکن است عوارض جدی را تجربه کنند. اگر بیش از 10 گرم سدیم در روز (معادل حدود 25 گرم نمک) مصرف می کنید.

به نظر می رسد که امروزه افراد به طور متوسط ​​حدود 9 تا 12 گرم نمک در روز مصرف می کنند که بیشتر آن از غذاهای فرآوری شده تامین می شود. مقامات بهداشتی توصیه می کنند که افراد مصرف سدیم خود را به 1500 تا 2300 میلی گرم در روز (معادل 3.8 تا 5.8 گرم یا 2/3 تا 1 قاشق چای خوری نمک) محدود کنند.

اگر نمک زیاد مصرف می کنید …

اگر به هر دلیلی نمک زیادی مصرف می کنید شما می توانید با در نظر گرفتن نکات زیر تاثیر را کاهش دهید:

  • هیدراته بمانید تا بدن شما بتواند نسبت سدیم و آب را متعادل کند.
  • سعی کنید از غذاهای سرشار از پتاسیم مانند میوه ها، سبزیجات، حبوبات، مغزها، دانه ها و لبنیات استفاده کنید. پتاسیم و سدیم با هم نقش مهمی در حفظ تعادل مایعات رژیم غذایی دارند.غذاهای غنی از سدیم با آن مقابله می کنند، در حالی که کمبود پتاسیم در رژیم غذایی ممکن است خطر حساسیت به نمک را افزایش دهد.
  • سعی کنید میزان نمک مصرفی خود را در سایر وعده های غذایی کاهش دهید.به یاد داشته باشید که 78-80 درصد نمک مصرفی شما از غذاهای فرآوری شده یا رستورانی تامین می شود.

به همین دلیل، بهترین راه برای کاهش نمک یا سدیم اضافی در بدن، تمرکز بر مصرف حداقلی غذاهای تازه و فرآوری شده است.

منبع: Healthline