قبل از بررسی ویتامین B1 و فواید آن || چه غذاهایی حاوی ویتامین B1 هستند؟


قبل از تحقیق در مورد ویتامین B1 و فواید آن ، باید آن ویتامین را بدانیم B1 یا تیامین به بدن اجازه می دهد از کربوهیدرات ها به عنوان انرژی استفاده کند. این ماده برای متابولیسم گلوکز ضروری است و نقش کلیدی در عملکرد اعصاب ، ماهیچه ها و قلب دارد. بنابراین ، بهتر است ویتامین B1 ، غذا ، فواید و علائم آن را بهتر بشناسید. ویتامین B1مانند همه ویتامین های پیچیده باین ویتامین محلول در آب است. ویتامین ها آنها بر اساس موادی که در آنها حل شده اند طبقه بندی می شوند. برخی در آب و برخی دیگر در چربی حل می شوند. ویتامین های محلول در آب از طریق جریان خون منتقل می شوند و هر چیزی که توسط بدن استفاده نشود از طریق ادرار دفع می شود.

غذاها و غذاهای حاوی ویتامین B1

گوشت ، ماهی و غلات منابع خوبی از ویتامین ها هستند B1 یا تیامین آن ها هستند. مرحله محتوای بالای ویتامین B1 در لایه های بیرونی و جوانه غلات و همچنین در مخمر ، گوشت گاو ، آجیل ، غلات کامل و حبوبات یافت می شود. میوه الف سبزیجات ویتامین ها شامل گل کلم ، جگر ، پرتقال ، تخم مرغ ، سیب زمینی ، مارچوبه و کلم پیچ است. غلات صبحانه و محصولات حاوی آرد سفید یا برنج سفید ممکن است حاوی ویتامین باشند ب غنی شود.

تقریبا نیمی از مردم ویتامین مصرف می کنند B1 آنها در غذاهایی که به طور طبیعی حاوی تیامین هستند استفاده می شوند ، بقیه آنها توسط غذاهایی که با این ویتامین غنی شده اند تأمین می شود.

همین حالا با مشاوران پزشک خود به صورت آنلاین مشورت کنید

گرم کردن ، پختن و پختن غذا در آب باعث از بین رفتن تیامین می شود. زیرا ویتامین ها B1 محلول در آب ، محلول در آب آشپزی. برنج سفید فرآوری نشده تنها حاوی یک دهم تیامین موجود در برنج قهوه ای است.

دفتر مکمل های غذایی موسسه ملی بهداشت (NIHوی توصیه می کند غلات صبحانه غنی شده با 1.5 میلی گرم تیامین حاوی بیش از 100 of از مقدار مجاز توصیه شده روزانه باشد. یک تکه نان گندم کامل حاوی 0.1 میلی گرم یا 7 درصد از نیاز روزانه است. پنیر ، مرغ و سیب فاقد تیامین هستند. مردم منبع ثابت ویتامین ها هستند B1 این امر ضروری است زیرا این ویتامین در بدن ذخیره نمی شود. بنابراین باید بخشی از رژیم غذایی روزانه شما باشد.

فواید ویتامین ها B1

ویتامین B1 و فواید آن دکتر

ویتامین B1 یا تیامین به جلوگیری از عوارض در سیستم عصبی ، مغز ، ماهیچه ها ، قلب ، معده و روده کمک می کند. همچنین در جریان الکترولیت ها به و از سلول های ماهیچه ای و عصبی نقش دارد. این ویتامین همچنین از بیماری هایی مانند باربی بارآنچه شامل اختلالات قلب ، اعصاب و دستگاه گوارش است کمک می کند.

استفاده از ویتامین ها B1 در پزشکی

بیماران برای درمان ، سطوح پایین یا کمبود ویتامین B1 شامل بیماران مبتلا به نوریت محیطی باشد. این التهاب اعصاب خارج از مغز یا پلاگر است. برخی ورزشکاران از مکمل های تیامین برای افزایش عملکرد خود استفاده می کنند.

افراد با کولیت زخمیاسهال مداوم و اشتهای ضعیف نیز می تواند باعث ایجاد تیامین شود. تزریق تیامین را می توان برای افرادی که در کما هستند انجام داد.

سایر شرایطی که مکمل های تیامین می توانند به آنها کمک کنند عبارتند از:

  • ایدز
  • فشار
  • درد دیابت
  • بیماری قلبی
  • آب مروارید
  • زخم های پوستی
  • سرطان دهانه رحم
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • گلوکوم و سایر مشکلات بینایی
  • سندرم مخچه نوعی آسیب مغزی است.
  • بیماری کلیوی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2

علائم کمبود ویتامین B1

ویتامین B1 و فواید آن دکتر

کمبود ویتامین B1 معمولاً منجر به بری بری می شود ، وضعیتی که نشان دهنده نوروپاتی و ضعف محیطی است. کاهش وزن و بی اشتهایی می تواند منجر به مشکلات روانی شود ، از جمله گیجی و از دست دادن حافظه کوتاه مدت. ماهیچه ها ممکن است ضعیف شده و علائم قلبی عروقی مانند بزرگ شدن قلب ایجاد شود.

چند ویتامین در روز B1 نیاز داریم؟

دوز توصیه شده برای تیامین در مردان 1.2 میلی گرم و در زنان بالای 18 سال 1.1 میلی گرم است. زنان در هر سنی باید روزانه 1.4 میلی گرم در دوران بارداری یا شیردهی مصرف کنند.

چه کسانی در معرض کمبود هستند B1 آن ها هستند؟

افرادی که رژیم غذایی نامناسب و سرطان دارند ، حالت تهوع اولیه در دوران بارداری ، جراحی چاقی و همودیالیز آنها مستعد کمبود تیامین هستند. افرادی که به طور منظم الکل مصرف می کنند ممکن است دچار کمبود این ویتامین شوند زیرا ممکن است تیامین را از رژیم غذایی خود جذب نکنند.

سندرم ورنیک-کورساکوف یک اختلال است که افراد مبتلا به الکل مزمن را تحت تاثیر قرار می دهد. این سندرم با کمبود تیامین همراه است و در صورت عدم درمان می تواند کشنده باشد. افراد مبتلا به سندرم ورنیک-کورساکف و کسانی که نوشیدن الکل را متوقف می کنند می توانند تزریق تیامین را برای کمک به بهبودی دریافت کنند. بیماریهای دیگر مانند اچآیوی جذب مواد مغذی را کاهش دهید و این می تواند منجر به کمبود ویتامین شود B1 هر کدام

عملکرد ویتامین های گروه ب

همه گروه ویتامین ها ب آنها در آب محلول هستند. آنها به تبدیل کربوهیدرات ها ، چربی ها و پروتئین ها به انرژی یا گلوکز کمک می کنند. ویتامین ب برای سلامت کبد ، پوست ، مو و چشم ضروری است. آنها همچنین در سیستم عصبی نقش دارند و برای عملکرد مناسب مغز مورد نیاز هستند. ویتامین های گروهی ب گاهی به آنها ویتامین های ضد استرس نیز می گویند ، زیرا در دوران استرس سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند.

عوارض جانبی ویتامین ها ب

اثبات این که ویتامین ها مضر نیستند B1 تأیید نشده است ، اما سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) در برابر استفاده از لوازم جانبی هشدار می دهد. مردم باید قبل از استفاده از مکمل های غذایی یا جایگزین ها با پزشک خود مشورت کرده و از مردم سوال کنند پزشک عمومی یا متخصص تغذیه در مورد چگونگی بهبود سلامت خود مشاوره بگیرید.

تداخل دارویی تیامین

ویتامین B1 و فواید آن دکتر

چای و قهوه حاوی تانن هستند ، مواد شیمیایی که می توانند با تیامین تداخل داشته باشند و جذب آن را دشوار کند. برخی از مواد شیمیایی موجود در صدف و ماهی خام می توانند تیامین را از بین ببرند ، که در صورت مصرف زیاد می تواند منجر به کمبود ویتامین شود. گاهی اوقات برای درمان کودکان مبتلا به بیماریهای نادر شربت افرا و اسیدوز لاکتیک استفاده می شود. متخصصان پزشکی مربوطه تجویز شده است.

شما می توانید تیامین را با نسخه دریافت کنید. این محصول به صورت قرص با نسخه استاندارد و سرعت کم ارائه می شود. در صورت کمبود شدید ویتامین ب با تزریق تجویز می شود. مکمل های تیامین را می توانید در داروخانه ها خریداری کنید. اینها شامل قرص های ویتامین B کمپلکس و قرص های مولتی ویتامین است.

اگر کمبود ویتامین دارید B1 دوره خفیفی دارید ، معمولاً یک بار در روز تیامین مصرف کنید. می توانید با غذا یا بدون غذا از آن استفاده کنید. برخی از افراد ممکن است هنگام مصرف تیامین احساس بیماری کنند یا دچار شکم شوند ، اما این عوارض جانبی معمولاً خفیف هستند.

چه کسی باید تیامین مصرف کند؟

اکثر بزرگسالان و کودکان 12 سال به بالا می توانند تیامین مصرف کنند. در صورت توصیه متخصص می توان تیامین را به کودک زیر 12 سال داد. تیامین ممکن است برای برخی افراد مناسب نباشد. برای اطمینان از بی خطر بودن آن ، قبل از شروع به پزشک خود اطلاع دهید:

  • در گذشته نسبت به تیامین یا داروی دیگر واکنش آلرژیک داشته اید.
  • اگر قصد آزمایش خون دارید. زیرا این می تواند بر نتایج برخی آزمایش ها تأثیر بگذارد.

نحوه و زمان مصرف تیامین

اگر پزشک شما تیامین را تجویز کرد ، از دستورات پزشک خود پیروی کنید. اگر تیامین را در داروخانه یا فروشگاه خریداری کرده اید ، دستورالعمل های همراه بسته را دنبال کنید. دوز بسته به نیاز شما به تیامین و اینکه آیا توسط پزشک تجویز شده است متفاوت خواهد بود. در موارد کمبود خفیف تیامین ، دوز معمول برای بزرگسالان بین 25 تا 100 میلی گرم است که یک بار در روز تجویز می شود. با این حال ، در موارد کمبود شدید تیامین ، دوز معمول برای بزرگسالان 100 میلی گرم است که 2 یا 3 بار در روز مصرف می شود.

در صورت تجویز تیامین به کودک ، پزشک وزن کودک را تعیین و دوز مناسب را تعیین می کند.

چگونه ویتامین دریافت کنیم B1عرضه؟

ویتامین B1 و فواید آن دکتر

تیامین را می توان با غذا یا مکمل ها مصرف کرد. قرص را به طور کامل با آب قورت دهید. اگر مصرف قرص برای شما دشوار است ، قرص را با استفاده از خط وسط به نصف تقسیم کنید. هر دو نیمه را جداگانه استفاده کنید. برای درمان کمبود ویتامین B1دوز معمولاً ثابت می ماند تا سطح به حالت عادی برگردد و علائم بهبود یابد. هنگامی که سطح ویتامین شما به حالت عادی برمی گردد ، پزشک احتمالاً دوز شما را کاهش می دهد تا مطمئن شود که دوباره دچار کمبود نیستید.

از دست دادن 1 یا 2 دوز به اشتباه احتمالاً چندان مهم نخواهد بود. با این حال ، اگر کمبود ویتامین دارید و مدام مصرف تیامین را فراموش می کنید ، با پزشک مشورت کنید.

اگر مصرف تیامین را فراموش کردید ، به محض یادآوری ، دوز فراموش شده را مصرف کنید ، زیرا دوز بعدی در حال نزدیک شدن است. در این حالت ، دوز فراموش شده را کنار گذاشته و فقط دوز بعدی را به صورت عادی مصرف کنید. برای جبران دوز فراموش شده 2 دوز مصرف نکنید.

اگر اغلب دوزها را فراموش می کنید ، یک زنگ هشدار می تواند به عنوان یک یادآوری تنظیم شود. همچنین می توانید از داروساز خود چندین روش دیگر بخواهید تا به شما در یادآوری مصرف دارو کمک کند. در صورت تجویز تیامین و تمایل به قطع آن به هر دلیلی ، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی مصرف زیاد ویتامین B1

تیامین به طور کلی یک داروی بسیار بی خطر است. بعید است که مصرف بیش از حد مضر باشد. اگر نگران یکی هستید داروساز یا با پزشک مشورت کنید. مانند سایر داروها ، تیامین می تواند عوارض جانبی ایجاد کند ، اگرچه در همه افراد مشاهده نمی شود. با این حال ، اکثر افراد عوارض جانبی ندارند یا فقط عوارض جانبی جزئی دارند. اگر این عوارض جانبی شما را آزار می دهد یا از بین نمی رود ، با داروساز یا پزشک خود صحبت کنید:

  • اسهال
  • معده درد
  • احساس بیماری (حالت تهوع)

منابع:

https://www.nhs.uk/medicines/thiamine-vitamin-b1/

https://www.medicalnewstoday.com/articles/219545

https://www.medicalnewstoday.com/articles/219545

دیدگاهتان را بنویسید