فواید تغذیه برای برنامه تناسب اندام شما

هنگامی که در حال آماده شدن برای انجام یک رژیم تناسب اندام جدید و قوی تر و سالم تر شدن هستید، داشتن درک کامل از نقش تغذیه و رژیم غذایی ممکن است به شما کمک کند خیلی سریعتر به اهداف خود برسید. یک رژیم غذایی سالم که حاوی مقادیر کافی پروتئین، کربوهیدرات و چربی باشد باعث رشد و توسعه ماهیچه ها می شود و همچنین انرژی لازم برای دریافت تمرینات را در اختیار شما قرار می دهد.

Asker E. Jeukendrup و Michael Gleeson در کتاب “تغذیه ورزشی: مقدمه ای بر تولید و عملکرد انرژی” تاکید کردند که دانستن شش دسته از مواد مغذی چقدر مهم است. این کتاب همچنین بر مزایای آگاهی کامل در مورد نقشی که آب، ویتامین‌ها و مواد معدنی برای عملکرد بدن در سطح مطلوب ایفا می‌کنند، تأکید می‌کند.

مواد مغذی به دست آمده از غذا به تامین انرژی، تنظیم متابولیسم و ​​رشد سالم و رشد بافت های عضلانی و تمام سلول های بدن کمک می کند. بدون برنامه تغذیه مناسب، ممکن است سلامت و سطح عملکرد خود را به خطر بیندازید. شش دسته مختلف مواد مغذی به این صورت تعریف می شوند: کربوهیدرات ها، چربی ها، پروتئین ها، ویتامین ها، مواد معدنی و آب. همه اینها برای تأمین انرژی کافی برای اندام ها و ماهیچه ها برای انجام عملکردهای متابولیک اساسی مانند ترمیم سلول های آسیب دیده، محافظت از اندام ها و حفظ گردش خون سالم ضروری هستند.

یکی از مهم ترین چیزهایی که در رژیم غذایی ورزشکاران باید داشته باشد، پروتئین است. این ماده عمدتاً در رشد ساختار سلولی بدن عمل می کند زیرا سلول ها و بافت های آسیب دیده را پس از یک تمرین شدید التیام و ترمیم می کند. کمبود پروتئین در بدن ممکن است منجر به آسیب به بافت ماهیچه ای ارزشمند شود که به نوبه خود ممکن است بر عملکرد کلی بدن تأثیر بگذارد. افرادی که روتین های سنگینی مانند وزنه برداری و بسیاری از تمرینات مقاومتی دیگر انجام می دهند باید مطمئن شوند که مقدار مناسبی پروتئین در رژیم غذایی خود دارند تا انرژی کافی تولید کنند و بدنشان با سرعت بیشتری بهبود یابد.

یکی دیگر از موارد ضروری برای یک ورزشکار یا علاقه مندان به تناسب اندام، آب است. بدن انسان از 60 درصد آب، ماهیچه ها تقریباً 75 درصد آب و بافت چربی یا چربی از 5 درصد آب تشکیل شده است. ورزش به راحتی آب بدن فرد را کم می کند، بنابراین لازم است هر بار بعد از تمرینات شدید آب فراوان بنوشید. هنگامی که بدن آب کافی نداشته باشد، کم آبی رخ می دهد که ممکن است منجر به خستگی عضلانی، سردرگمی، بی نظمی و افسردگی شود.

مکمل های غذایی حاوی ویتامین ها و مواد معدنی در رشد سلول های سالم در بدن نقش دارند. این مواد مغذی معمولاً در گروه های غذایی مختلف یافت می شوند. با این حال، مردم نمی توانند غذاهایی با تمام این مواد مغذی در سبزیجات تازه، میوه ها، غلات کامل و پروتئین را به طور همزمان مصرف کنند. حفظ بدن سالم مستلزم دریافت تمام این مواد مغذی است و بهترین راه برای انجام این کار از طریق مکمل های غذایی است.

در نهایت، نگاهی دقیق به برچسب های مواد غذایی و نگه داشتن گزارش غذا می تواند راه خوبی برای تقویت برنامه های تغذیه و تناسب اندام شما باشد. انرژی به خوبی حفظ می شود و اگر از یک رژیم غذایی سالم حاوی تمام شش ماده مغذی ضروری اطمینان حاصل کنید، ممکن است عملکرد شما به اوج خود برسد. علاوه بر این، بدن می تواند سوخت کافی برای التیام خود پس از تمرینات ورزشی سفت و سخت داشته باشد.