شنبلیله – با دیابت، بیماری های قلبی، چاقی مبارزه می کند

اگرچه دانه های شنبلیله به طور گسترده در دستور العمل های غذاهای کشورهای خاورمیانه و خاور دور استفاده می شود، اما در غرب به اندازه بسیاری از ادویه های دیگر شناخته شده نیست.

شنبلیله نه تنها طعم و مزه خاصی به غذا می دهد، بلکه دارای چندین ویژگی بسیار مهم پیشگیری کننده از بیماری است.

در طب سنتی از شنبلیله برای درمان تعدادی از بیماری ها از جمله دیابت، گلودرد و در ضماد برای درمان زخم و آبسه استفاده می شده است. تحقیقات اخیر در مورد خواص دارویی این ادویه حاکی از آن است که این ادویه نه تنها به عنوان یک پیشگیری کننده برای بیماری های مزمن مانند دیابت، بلکه برای تقویت فرآیندهای فیزیولوژیکی طبیعی به ویژه در مورد ورزش اهمیت دارد.

کارایی.

مانند بسیاری از ادویه ها حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی مانند آپیژنین است.

جنیستئین، کامفرول، کوئرستین، روتین، سلنیوم و سوپراکسید دیسموتاز. همچنین حاوی ترکیباتی مانند تریگونلین است که نشان داده شده است از تخریب سلول های عصبی در بیماری های تخریب کننده عصبی جلوگیری می کند.

خواص دارویی شنبلیله

بیماری های قلبی عروقی و چربی خون

شنبلیله یک اثر تعدیل کننده قوی بر روی سطح چربی خون دارد و می تواند خطر ابتلا به تصلب شرایین را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. در بیماران دیابتی که معمولاً از عدم تعادل چربی رنج می برند، توانایی قابل توجهی در کاهش کلسترول، تری گلیسیرید و LDL در حالی که سطح HDL را بالا می برد، نشان داده است. یکی دیگر از خواص شنبلیله کاهش تجمع پلاکتی است که به نوبه خود خطر لخته شدن غیرطبیعی خون مرتبط با حملات قلبی و سکته را به طور چشمگیری کاهش می دهد. مانند بسیاری از ادویه ها، شنبلیله نیز حاوی آنتی اکسیدان های مهم بسیاری است و از دیگر آنتی اکسیدان های رژیمی و تولید داخل در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. این فواید مهمی برای محافظت از قلب دارد و همچنین به تقویت بدن در برابر طیف وسیعی از بیماری های مزمن دیگر کمک می کند.

دیابت

شنبلیله که قدرت ضد دیابتی مشابه دارچین دارد، یکی از ارزشمندترین ادویه ها برای کنترل متابولیسم گلوکز و در نتیجه پیشگیری و درمان دیابت نوع دوم است.

به دلیل خواص فراوانی که دارد از راه های مختلفی به پیشگیری و درمان دیابت کمک می کند.

شنبلیله با عملکردی مشابه با داروی رایج ضد دیابت گلی بن کلامید، مقاومت سلولی به انسولین را کاهش می دهد و هموستاز گلوکز خون را کنترل می کند. نشان داده شده است که سطح گلوکز خون بیماران دیابتی نوع II را تا 46 درصد کاهش می دهد.

همچنین سطوح چندین آنتی اکسیدان مهم را افزایش می دهد و اکسیداسیون مضر لیپیدهای مرتبط با دیابت را کاهش می دهد.

به عنوان یک امتیاز اضافی، دانه های شنبلیله سرشار از نوعی فیبر غذایی هستند که با تاخیر در جذب قند در روده، سطح گلوکز خون را پس از صرف غذا تعدیل می کند. این فیبر موسیلاژینی همچنین جذب چربی و کلسترول را از روده ها کاهش می دهد و در نتیجه محافظت بیشتری در برابر بیماری های قلبی و چاقی ایجاد می کند.

آب مروارید

شنبلیله همچنین در برابر آب مروارید مرتبط با دیابت که معمولا در افراد دیابتی رخ می دهد، موثر است. آنزیم هایی که جذب گلوکز را به عدسی چشم کنترل می کنند در افراد دیابتی به طور طبیعی عمل نمی کنند و در نتیجه گلوکز و متابولیت های آن، فروکتوز و سوربیتول، در بافت های عدسی تجمع می یابند. لنزهای بیماران دیابتی نیز مستعد آسیب توسط آنزیم هایی هستند که به طور معمول در برابر رادیکال های آزاد مخرب محافظت می کنند و ترکیبی از این عوامل منجر به مات شدن تدریجی عدسی می شود که به آب مروارید معروف است. از آنجایی که نشان داده شده است که شنبلیله تا حدی هم تغییرات متابولیک در عدسی را معکوس می کند و هم تراکم آب مروارید را کاهش می دهد، احتمالاً به عنوان یک عامل پیشگیری کننده در برابر تشکیل آب مروارید در دیابتی ها موثرتر است.

آلزایمر و سایر بیماری های عصبی

شنبلیله حاوی ترکیب تریگونلن است که نشان داده است بازسازی سلول های مغز را تحریک می کند. این خاصیت تحقیقات بیشتری را تحریک کرده است تا ببینند آیا می تواند در پیشگیری از بیماری هایی مانند بیماری آلزایمر و پارکینسون کمک کند.

ورزش ها

یکی از بزرگترین مشکلات پیش روی ورزشکارانی که در مسابقات استقامتی شرکت می کنند، حفظ یک منبع انرژی به راحتی در بدن است. برای رسیدن به این هدف، ذخایر کربوهیدرات عضلانی، به شکل گلیکوژن، باید به طور مداوم دوباره پر شوند. در مسابقه ای که بیش از یک ساعت و نیم طول می کشد، ذخایر گلیکوژن تخلیه می شود و ورزشکار در بقیه مدت مسابقه باید به منابع خارجی انرژی، مانند نوشیدنی های پر کربوهیدرات، که از گلیکوژن پایین تر هستند، تکیه کند. به منبع انرژی سنتز مجدد گلیکوژن پس از رویداد نیز بسیار مهم است، و دو ساعت بلافاصله پس از ورزش طولانی مدت زمان حیاتی برای این فرآیند است.

نشان داده شده است که شنبلیله اثر قوی بر روی پر کردن گلیکوژن دارد. افزایش سنتز مجدد پس از رویداد تا بیش از 60 درصد در برخی از ورزشکاران استقامتی. در حالی که اثرات آن بر سنتز مجدد گلیکوژن در طول یک رویداد هنوز مورد آزمایش قرار نگرفته است، شنبلیله احتمالاً اثر مفید مشابهی را در طول ورزش و همچنین پس از آن نشان می دهد.

هورمون ها

شنبلیله یکی از غنی ترین منابع فیتواستروژن است و بنابراین یک ادویه بسیار مفید برای زنانی است که سطح استروژن پایینی دارند. همچنین تصور می‌شود که فیتواستروژن‌ها به محافظت در برابر انواع خاصی از سرطان کمک می‌کنند، و اگر این خاصیت در آینده بررسی شود، شنبلیله ممکن است اثرات ضد تومورزایی داشته باشد.

سلنیوم

شنبلیله یکی از غنی ترین منابع سلنیوم است که یکی از مهم ترین ریزمغذی های آنتی اکسیدانی است. هنگامی که به طور منظم مصرف شود، به نظر می رسد سلنیوم دارای اثر محافظتی در برابر طیف وسیعی از سرطان ها از جمله سرطان روده بزرگ، ریه و پروستات است. شواهد اخیر همچنین نشان می دهد که سلنیوم به جلوگیری از پیشرفت HIV و سایر بیماری های مزمن ویروسی کمک می کند.

در حالی که سایر ادویه‌ها مانند فلفل قرمز و دارچین سرفصل‌های آشپزی و دارویی را به خود اختصاص داده‌اند، تحقیقات در مورد شنبلیله به ما نشان می‌دهد که این ادویه دارای فواید سلامتی همتراز یا حتی برتر از ادویه‌های شناخته شده‌تر است.

با این حال، مهم است که درک کنیم که هم افزایی بین ادویه های مختلف، فراهمی زیستی و کارایی ترکیبات زیست فعال مربوطه را افزایش می دهد. بنابراین، برای به دست آوردن فواید بهینه از شنبلیله، استفاده از آن با سایر ادویه های رایج هم در پیشگیری و هم در درمان بیماری مهم است.