شانون براون دانک یا راز تمرین او فاش شد

دانک های شانون براون به اندازه عمودی او چشمگیر است. گارد 24 ساله لس آنجلس لیکرز یکی از بالاترین عمودی های NBA (44.5 اینچ) را دارد! و او فقط 6 فوت و 2 اینچ قد دارد (نه 6’4 اینچ).

البته براون در مسابقه دانک اسلم امسال NBA (فوریه 2010) ناامید کننده بود. او حتی از دور اول هم بالاتر نرفت. اما اکثر کارشناسان معتقدند این آخرین حضور او در این مسابقه نبود. در واقع، براون برای مدت طولانی غوطه ور بوده است:

“به سال اول من در کمپ بسکتبال تیم هارداوی می رفتم. در واقع یک دزدی گرفتم، چه اتفاقی در وقت استراحت به تنهایی و بالا رفتم و آن را غرق کردم. این یک فلاش تمیز نبود، اما به اندازه کافی خوب بود تا جایی که می‌دانستم که می‌توانم آن را انجام دهم. من آن را در کلاس بدنسازی سال هشتم خود قبل از آن اردوی تابستانی امتحان می‌کردم، و برای من مؤثر نبود. سپس بالاخره شانسم را پیدا کردم” (شانون براون).

اگرچه براون در دبیرستان و کالج مقداری وزنه برداری انجام می داد، اما از زمان ورود به NBA اساساً تمرینات وزنه برداری را از برنامه تمرینی خود حذف کرد. در واقع، براون بیشتر به فشارهای فشاری می چسبد و تقریباً پاهای خود را تمرین نمی دهد! بنابراین، برای برخی از قسمت‌ها باید در ژن‌های او باشد: فیبرهای تند انقباض در بهترین حالت خود کار می‌کنند. اما البته این فقط یک روی سکه است. طرف دیگر تمرینی است که از کودکی شروع می شود. با این حال، یک چیز وجود دارد که براون دائماً روی آن کار کرده و هنوز هم انجام می دهد: قدرت هسته. این راز کوچک اوست…

وقتی نوبت به پرش می رسد، قدرت هسته بسیار مهم است. بدون قدرت هسته شما نمی توانید تنش بدن را که در فرآیند پرش ضروری است ایجاد کنید. ماهیچه های مرکزی امکان انتقال حرکات قدرتمند بازوها و پاها را فراهم می کنند. تمریناتی که قدرت مرکزی بدن را بهبود می بخشد عبارتند از:

– فشارهای فشاری

– پرانتزی شکم

– V می نشیند

– کرانچ

– پل های پشتی

– چمباتمه زدن

– پیچش های مورب

– ریه ها

– تمرینات سوپرمن

اما از آنجایی که احتمالاً به اندازه شانون براون استعداد ورزشی ندارید، باید روی عضلات ساق پا، همسترینگ، عضلات چهار سر و باسن خود نیز کار کنید.