روانشناسی ورزش: ذات رویکردی شبیه به کسب و کار

چگونه افراد حرفه ای تحت فشار اینقدر خونسرد می مانند؟ راز آنها برای نزدیک شدن به رقابت شدید و تمرین هفته به هفته، سال به سال چیست؟ بدون شک بازیکنان تفریحی چیزهای زیادی برای یادگیری از ورزشکاران حرفه‌ای دارند، اما بسیاری از این درس‌های خانگی ظریف‌تر هستند و به نحوه برخورد روان‌شناختی حرفه‌ای‌ها با رقابت مربوط می‌شوند. نویسنده با داشتن مدرک دکترا در علوم ورزشی و سابقه مربیگری تنیس در تمام سطوح ورزشکاران، دارای اعتبار منحصر به فردی برای کمک به پاسخ به این سؤالات است.

به راحتی می توان دریافت که بازیکنان تفریحی ورزش های انفرادی معمولاً افرادی پرشور و مستقل هستند. گاهی خیلی پرشور! کسانی که به یک ورزش انفرادی مانند تنیس، تنیس روی میز یا راکت بال نزدیک می شوند، اغلب به نتیجه نقاط مجزا واکنش بسیار “سیاه/سفید” نشان می دهند. آنها قبل از پایان رقابت، شادی و ناامیدی بیش از حد نشان می دهند. بالا آمدن پس از یک ضربه خوب یا موقعیت کلیدی خوب است، اما اغلب در بازی های تفریحی بیش از حد از آن استفاده می شود.

تنها نکته ای که در ورزش انفرادی حیاتی است، آخرین نکته است. تا آن زمان، باید به نکات دیگری به عنوان بخشی از فرآیند “مذاکره” مسابقه پرداخت. یافتن هزاران سایه خاکستری بین “سیاه و سفید”، دیدگاه خوب و بد در عملکرد، در واقع در ذن رقابت و رویکرد “Business Like” حرفه ای ها تمرین می شود.

در پوکر، زمانی که بازیکنی زبان بدن یا حالت بدن خود را نشان می‌دهد که می‌گوید «دیگر فکر نمی‌کنم بتوانم برنده شوم»، به آن «بگو» می‌گویند. در یک میز پوکر، می گوید تبدیل به پول. در ورزش‌های انفرادی، برنامه‌ها به تنظیم استراتژی دقیق بازیکنان از نقطه‌ای به نقطه دیگر کمک می‌کنند، شاید در بقیه بازی‌ها. به عنوان مثال، اگر احساس می کنید که دیدگاه بازنده شما نسبت به مسابقه در حال تزلزل یا منفی شدن است، اشتباهات غیراجباری از طرف شما ممکن است این روند را معکوس کند. یک بازیکن پوکر حرفه ای نمونه ای عالی از رویکرد مناسب به رقابت یک به یک است. بیایید به نحوه پیشرفت الگوهای فکری معمولاً در طول مسابقه نگاه کنیم.

اول، متوجه شوید که تقریباً هر بازیکنی به این فکر می کند که در آن روز برنده خواهد شد، وارد زمین می شود. به طور کلی، بازیکنان توانایی‌های فیزیکی مشابهی دارند، اما در آن روز، یکی دیگری را متقاعد می‌کند که در مرحله‌ای از مسابقه برنده نخواهند شد. به خاطر داشته باشید، روانشناسان ورزشی می گویند “فقط آن روز” زیرا آمار نشان می دهد که به ندرت پیش می آید که یک بازیکن در برد و باخت در طول دوران حرفه ای خود بر دیگری مسلط شود.

اگر در حال حاضر از طریق ورزش امرار معاش نمی کنید، یک بازیکن تفریحی هستید و این “تجمل” را دارید که فکر کنید هیچ شانسی در برابر یک شخص خاص ندارید. یک حرفه ای نمی تواند اینطور فکر کند زیرا بیشتر آنها برای صرف غذا و هزینه بازی می کنند. برخی از ورزشکاران حرفه ای ممکن است شروع به برخورد با رقابت مانند یک تجارت نکنند، اما آنها به سرعت یاد می گیرند یا برای انجام این تنظیم مشاوره دریافت می کنند.

رویکرد «مثل کسب و کار» همچنین شامل احترام به توانایی همه حریفان از طرق مختلف است. اول، برتری یا تلاش حریف شما مسئول پیشرفت شماست. هر چه آنها بهتر بازی کنند، شما باید بهتر برنده شوید. این یک واقعیت در روانشناسی انسان است که باخت ها بیشتر انگیزه دهنده تلاش شما برای تمرین و در نتیجه بهبود هستند تا برد.

دوم، در یک رویکرد «مثل تجاری» مقاومت در برابر وسوسه یافتن بهانه برای از دست دادن خود بسیار مهم است. به یاد داشته باشید که تقریباً همه به شکلی از نظر جسمی “جذاب” به مسابقات می آیند. به ندرت بازیکنان احساس کاملی می کنند. بنابراین پذیرفتن شکست از حریف ناقص اما شایسته دیگری بدون پنهان شدن در پشت بهانه، قدرت شخصیت را نشان می دهد. این همان ذن پذیرش ماهیت رقابت است. این نیاز به تمرین ذهنی دارد تا خود را در حال خارج شدن از مسیر قرار دهید.

مجدداً، اگر حتی یک امتیاز از دست دادید، تمرین کنید که همیشه به حریف خود برای ایفای نقش در آن امتیاز اعتبار دهید. اغلب دانش آموزان تنیس می پرسند، “اما تقصیر مضاعف من مسئولیت آنها نیست؟” پاسخ در واقع این است که همینطور است. وجود آنها فشار رقابتی را بر سرویس شما وارد می کند. در فوتبال الان چیزی را می شمارند که به آن «فشار» می گویند. این تصور است که کوارتربک احساس می‌کند یک تکل‌گر نزدیک می‌شود که باعث شد او اشتباه کند. در ورزش های انفرادی هم همینطور است.

احترام نهایی برای حریف، مستأجر اصلی هنرهای رزمی است که نمونه آن آموزش راهبان معبد شائولین است. هزاران سال است که مراسم و افتخار بزرگی به حریف داده می شود که نماینده مبارزه درونی خود ماست. این همان ذن نبرد است.

حرفه ای ها همچنین می دانند که دادن اعتبار به حریف فشار را بر عملکرد شما کم می کند. تحقیر خود، نمایش عصبانیت از عملکرد خود، اساساً رقابت را دو بازیکن در برابر هیچ کدام می کند! رویکرد کسب و کار این است که حریف خود را وادار کنید تا هر چند وقت یکبار برای برنده شدن عالی بازی کند. اگر آنها بتوانند این کار را انجام دهند، شایسته پیروزی هستند.

همچنین تمرین ذهنی با حریف خود به عنوان شاهد دیگری که تماشا می کند تا ببیند این درام فقط در این مسابقه چگونه خواهد بود، “مثل کاری” است. به عبارت دیگر، یک “حافظه کوتاه” به شما امکان می دهد نتایج گذشته را در جایی که به آنها تعلق دارد رها کنید تا روی رویدادهای آینده تأثیری نداشته باشند. آیا می توانید این کار را برای نقطه بعدی و بعدی انجام دهید؟

بین نقاط، زمان برنامه ریزی استراتژی، ارزیابی نحوه بازی/احساس حریف، چه تمایلاتی آشکار می شود، و چگونه نقطه بعدی را می سازید، نیاز به تمرین دارد تا از تعمیم در مورد نحوه بازی در آن روز یا نحوه بازی خودداری کنید. اغلب حریف شما را شکست داده است. ذن این است که صرفاً این افکار منفی را مشاهده کنید و اجازه دهید آنها بگذرند. همانطور که مدیتیشن ماهرتر می شود، با تمرین، افکار مزاحم کاهش می یابند.

حقیقت این است که عملکرد انسانی بین دو استعداد نزدیک به هم در یک ورزش پیچیده در واقع مانند یک هنرمند مدرن که رنگ را به سمت بوم پرتاب می کند، «پاشیده می شود». هر روز مانند یک کالیدوسکوپ متفاوت است و فقط تمایل به پیش بینی دارد. این دیدگاه به شما کمک می‌کند تا کمتر در مورد عملکرد خود قضاوت کنید، رقیب بهتری شوید و از شانس خوب خود برای داشتن چنین تفریحاتی بیشتر قدردان باشید. قدردانی از فرصت شگفت انگیز “بازی” نیز ذن است.