رفتار نامناسب یا رفتار اجتنابی چیست؟


رفتار ناسازگار این عملی است که افراد را از سازگاری یا مشارکت در زمینه های مختلف زندگی خود باز می دارد. اما اغلب اثرات منفی دارند و ممکن است به مرور زمان باعث افزایش اضطراب و اضطراب شوند.

بسیاری از ما برای کمک به مقابله با احساسات ناخواسته اضطراب، استرس یا هراس از استراتژی‌های ناکارآمد استفاده می‌کنیم. می توانید از این استراتژی ها استفاده کنید زیرا تا حدودی ناراحتی را در آن لحظه کاهش می دهند.

با این حال، در نهایت، رفتار نامناسب علت استرس را برطرف نمی کند. کاهش رفتار توهین آمیز موقتی است و اغلب منجر به مشکلات دیگری می شود. یا عود

این مقاله رفتارهای نامناسب را مورد بحث قرار می دهد. انواع رفتارهای نامناسب و شرایط سلامت روانی که ممکن است با رفتار نامناسب همراه باشد. همچنین راه هایی برای غلبه بر رفتار نامناسب و در عوض راه اندازی مکانیسم های مقابله ای موثر وجود دارد.

رفتار ناسازگار

علائم رفتار نامناسب

رفتار ناسازگار می تواند خود را به طرق مختلف نشان دهد. این الگوهای رفتاری اغلب ویرانگر هستند و بر سلامت جسمی، روانی، روابط و سایر جنبه‌های مهم عملکرد کاری تأثیر می‌گذارند. علائم رایج رفتار نامناسب عبارتند از:

  • از چیزهایی که استرس زا یا ناراحت کننده هستند اجتناب کنید.
  • درگیر رویاهای توهین آمیز با خیال پردازی های پیچیده که جایگزین تعاملات زندگی واقعی می شود.
  • به جای بیان افکار یا احساسات خود برای پنهان کردن احساسات واقعی خود
  • خودتان را اذیت کنید تا با احساسات ناراحت کننده خود کنار بیایید.
  • خشم
  • برای مدیریت اضطراب یا سایر احساسات از مواد مخدر یا الکل استفاده کنید.
  • کناره گیری از موقعیت های اجتماعی که باعث ناراحتی یا اضطراب می شود

علت رفتار نامناسب

رفتار متناقض ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. از جمله شرایط سلامت روان افراد، چه بیمار روانی باشند و چه نباشند، رفتار نامناسبی دارند. تمایل به نشان دادن رفتار نامناسب

  • اختلالات اضطرابی: افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی تمایل به رفتار نامناسب دارند. به خصوص برای جلوگیری از برای کنار آمدن با ناراحتی اجتناب به خصوص کناره گیری اجتماعی این یکی از رایج ترین رفتارها در میان افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) است. اجتناب می تواند به چرخه ای از اضطراب منجر شود.
  • اختلالات طیف اوتیسم: افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است داشته باشند “رفتار بیرونی” یا آسیب به خود، پرخاشگری، نوسانات خلقی. و نافرمانی ممکن است مربوط به افرادی باشد که قادر به برقراری ارتباط کلامی کمتر نیستند و رفتار نامناسبی دارند.
  • اختلال هراس: افراد مبتلا به اختلال هراس ممکن است از سازش برای جلوگیری از شروع علائم خودداری کنند. مخصوصا برای افراد مبتلا به فوبیا
  • اختلالات شخصیتی: به عنوان مثال، اختلال شخصیت اجتنابی (AVPD) وضعیتی است که در آن افراد به شدت مستعد انتقاد هستند. آنها خجالتی هستند و تمایل به کناره گیری از اجتماعی شدن دارند. یک مطالعه نشان داد که کاهش اجتناب از مقابله در افراد دارای ویژگی های شخصیتی مرزی (BP) می تواند علائم پرخاشگری را بهبود بخشد.
  • جراحت: بازماندگان حوادث آسیب زا ممکن است هنگام برخورد با خاطرات آسیب زا از اجتناب، سرزنش یا سوء مصرف مواد استفاده کنند.

تغییرات استرس زا در زندگی مانند طلاق، مهاجرت، بیکاری و مرگ یکی از عزیزان. می تواند منجر به رفتارهای مقابله ای نامناسب شود.

انواع رفتارهای نامناسب

رفتار ناسازگار ممکن است بسته به شخص درگیر متفاوت به نظر برسد. با این حال، دسته بندی های فهرست شده در زیر نشان می دهد که چگونه رفتار نامناسب اغلب ممکن است رخ دهد.

رفتار اجتنابی

برای جلوگیری از یک موقعیت مضطرب شما ممکن است درگیر استراتژی های مقابله ای نامناسب زیر باشید:

  • در آخرین لحظه برنامه را لغو کنید زیرا فکر می کنید خود را تحقیر خواهید کرد.
  • از فعالیت های اجتماعی که به شما علاقه مند است اجتناب کنید زیرا فکر می کنید احساس ناراحتی خواهید کرد.
  • از ترفیع در محل کار خودداری کنید زیرا به توانایی های خود اعتقاد ندارید.
  • مصرف الکل داروهای تفریحی یا سایر مواد برای بهبود موقت

رفتارهای اجتنابی نیز با استفاده از راهبردهای دیگر مرتبط است. به عنوان مثال، برای جلوگیری از استرس یا ناراحتی، یک فرد ممکن است انجام تکالیف را به تعویق بیندازد. اگرچه ممکن است فکر کنند که بی انگیزه هستند. اما آنها با آرمان گرایی آنچه که بودند مبارزه کردند. و باور ندارند که به اندازه کافی خوب عمل می کنند تا استانداردهای خود را برآورده کنند.

منفعل-تهاجمی همچنین یک رفتار اجتنابی است. به جای بیان احساس واقعی خود ممکن است به جای آن بر اساس نقشه شخص دیگری عمل کنید در این صورت از هرگونه انکار اجتناب می کنید. که می تواند اتفاق بیفتد گاهی از تنهایی می ترسند.

خشم

همه ما گاهی عصبانی می شویم. اما اگر مدام تحت فشار خشم باشید بدون اینکه بدانید چگونه آن را کنترل کنید چه؟ ممکن است الگویی از خشم به عنوان مکانیزم مقابله ای ناسازگار داشته باشید.

ممکن است احساس کنید نیاز دارید که فریاد بزنید، چیزهایی را پرتاب کنید یا حتی به خود یا دیگران صدمه بزنید. گاهی اوقات عصبانیت شما از کنترل خارج می شود. حتی اگر عصبانیت یا ناراحتی خود را نسبت به شخصی که سرزنش می کنید ابراز کنید. شما هنوز احساس نمی کنید که تحت کنترل هستید یا احساس آرامش نمی کنید.

یافتن راه‌های غیر مضر برای خلاصی از خشم و ناامیدی برای درک عواملی که به شما انگیزه می‌دهد و مدیریت موثر استرس بسیار مهم است.

رفتار ایمنی

از طرفی می توانید از رفتارهای امنیتی استفاده کنید. (که به عنوان رفتارهای اجتنابی جزئی نیز شناخته می شود) برای جلوگیری از خجالت احتمالی. این رفتارها اشکال ظریف تری از اجتناب در نظر گرفته می شوند. زیرا حتی اگر آشکارا از موقعیت اجتناب نکنید اما شما به طور کامل درگیر نیستید.

در اینجا چند نمونه از رفتارهای ایمنی رایج در افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی آورده شده است:

  • نقش ها/مسئولیت هایی را در موقعیت های اجتماعی (مانند عکس گرفتن یا تنظیم وسایل) بپذیرید تا مجبور به تعامل با دیگران نباشید.
  • برای دوری از توجه دیگران از تماس چشمی خودداری کنید.
  • برای جلوگیری از حواس پرتی، لباس خنثی یا بیش از حد بپوشید.
  • احساسات خود را پایین بیاورید تا از لمس یا طرد احتمالی جلوگیری کنید.

مازوخیسم

یک مطالعه نشان داد که شرکت‌کنندگانی که رفتارهای خودآزاری (مانند خودآزاری) داشتند خود آزاری یا خودآزاری) نسبت به کسانی که هرگز به خود آسیبی نزده اند، احتمال بیشتری دارد که بپذیرند که اجتناب یک مکانیسم مقابله است. که مربوط به افزایش اقدام به خودکشی و مرگ و میر خودکشی

اگر شما یا کسی که می شناسید به فکر خودکشی است لطفاً برای دریافت کمک و کمک از یک مشاور آموزش دیده با خط تلفن ملی پیشگیری از خودکشی تماس بگیرید. اگر شما یا کسی که دوستش دارید در خطر فوری هستید با اورژانس تماس بگیرید

اختلالات خوردن نیز با رفتار نامناسب همراه است، به عنوان مثال، افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی تمایل به حالت عاطفی منفی دارند و تمایل به جویدن دارند. اختلالات خوردن اغلب به عنوان تلاشی برای مقابله با این اختلال روانی تلقی می شود.

عواقب رفتار نامناسب

اگرچه این رفتارها ممکن است بلافاصله اضطراب را کاهش دهند، اما اجتناب مداوم از موقعیت می تواند منجر به مشکلات بیشتری شود، مانند:

  • ترس بیشتر از این موقعیت: اجتناب از موقعیت های ترسناک واقعاً می تواند ترس شما را افزایش داده و تقویت کند. هر بار که از ترس اجتناب می کنید مغز شما یاد خواهد گرفت که آن موقعیت ها تهدیدهایی هستند که باید از خود محافظت کنید.
  • روابط اجتماعی دشوار: ممکن است شروع به دوری از دوستان یا اعضای خانواده کنید زیرا نمی خواهید “اجبار” به انجام کارهایی که نمی خواهید انجام دهید.
  • مهارت های اجتماعی ضعیف: اجتناب از موقعیت های استرس زا می تواند شما را از یادگیری مهارت های اجتماعی اولیه مورد نیاز برای برقراری ارتباط موثر با دیگران باز دارد.
  • مشکل تعیین: هرچه بیشتر از گفتگوهای سخت و موقعیت های اجتماعی اجتناب کنید، بهتر است. حتی سخت‌تر است که از خود دفاع کنید و از آنچه باور دارید محافظت کنید تا مطمئن شوید که نیازهای شما شنیده نمی‌شود.
  • موفقیت کاری کم: اجتناب از روابط بین فردی در محل کار عدم شرکت در جلسات کاری و رد پیشنهادهای شغلی یا ترفیع چیزی است که شما را از پیشرفت در حرفه خود باز می دارد.
  • مشکل مصرف: خوددرمانی با الکل یا دارو برای مدیریت خلق و خوی مضطرب به راحتی می تواند به عصایی تبدیل شود که خطر اختلالات مصرف مواد را افزایش می دهد.

درمان رفتار نامناسب

اگر متوجه شدید که رفتار نامناسب با توانایی شما برای غلبه بر اضطراب اجتماعی تداخل دارد ممکن است ملاقات با پزشک مراقبت های اولیه یا متخصص سلامت روان برای بحث در مورد مشکلاتی که تجربه می کنید مفید باشد.

کار با یک درمانگر متخصص در تمرین مکانیسم های مقابله ای سازگار می تواند به شما در شناسایی رفتارها و محرک های نامناسب کمک کند.

شما و درمانگرتان با هم می توانید استراتژی هایی را برای جایگزینی رفتارهای نامناسب خود با رفتارهای انطباقی ایجاد کنید. درمان و دارو درمانی دو روش درمانی علمی هستند که ممکن است برای شما مفید باشد.

روان درمانی

درمان شناختی و رفتاری (CBT) درمانی است که بر تغییر الگوهای تفکر اساسی که منجر به رفتار نامناسب می شود تمرکز دارد. کار با یک درمانگر شما یاد خواهید گرفت که تحریف های شناختی را که منجر به اجتناب، عصبانیت و رفتارهای ایمنی می شود، شناسایی کنید. سپس می توانید آن رفتار را با یک رفتار سازگارتر جایگزین کنید.

دارو

داروها را می توان تجویز کرد و اغلب با درمان ترکیب می شوند.

تنها داروهای تجویزی شامل داروهای ضد افسردگی است. بنزودیازپین و مسدود کننده های بتا اینها می توانند به کاهش احساس اضطراب کمک کنند. این ممکن است به شما کمک کند دخالت خود را در رفتارهای نامناسب برای مقابله با احساس درد کاهش دهید.

برخورد با رفتار نامناسب

در حالی که رفتارهای نامناسب ممکن است در کوتاه مدت اضطراب شما را کاهش دهد، در طولانی مدت، این رفتارها می تواند ناراحتی شما را بدتر کند.

جایگزینی این رفتارها با مکانیسم‌های مقابله ای ایمن و مؤثرتر می‌تواند به کاهش اضطراب حتی در چالش‌برانگیزترین موقعیت‌ها کمک کند.

رفتارهای انطباقی اقداماتی هستند که به شما کمک می‌کنند پاسخ خود را برای مثبت‌تر کردن موقعیت تغییر دهید. این رفتارها برای مدیریت موفقیت آمیز نیازهای زندگی روزمره و تعامل با دیگران ضروری هستند. ممکن است شامل موارد زیر باشد:

مهارتهای اجتماعی

این می تواند شامل مواردی مانند مهارت های مکالمه و راه های پیدا کردن دوستان جدید باشد. توسعه مهارت های اجتماعی می تواند کنار آمدن با تعاملات اجتماعی را حتی زمانی که احساس اضطراب می کنید آسان تر کند. این به ویژه برای افرادی که دارای اضطراب اجتماعی هستند مفید خواهد بود.

مسئولیت شخصی

مسئولیت شخصی به این معناست که مسئولیت خود و کیفیت زندگی خود را بپذیرید. این ممکن است شامل ایجاد برنامه روزانه خود باشد تا بتوانید کار خود را حفظ کنید و علیرغم نگرانی، تکالیف خود را حفظ کنید.

مسئولیت شخصی نیز به معنای مراقبت از خود است. خوردن غذای مقوی تمرین منظم و خواب کافی هر شب یک فعالیت مهم در تنظیم سلامت جسمی و روانی شماست.

مهارت جدید بیاموزید

ممکن است از انجام کاری بترسیم زیرا به اندازه کافی با آن آشنایی نداریم. اما شما می توانید با تماس با چیزی احساس راحتی بیشتری داشته باشید. مهارت‌های انطباقی ممکن است شامل شرکت در کلاس‌هایی برای غلبه بر ترس از صحنه و بهبود توانایی‌های گفتاری شما باشد.

کنترل عاطفی

یادگیری نحوه کنترل احساسات زمانی که آنها شما را شکست می دهند گام مهمی در توسعه مهارت های انطباقی است.

اول، ممکن است یاد بگیرید که برای درک بهتر احساسات خود برچسب بزنید، برای مثال، اگر در یک رویداد اجتماعی هستید. از خود بپرسید چرا در مورد تصمیم خود چه احساسی دارید؟ اگر خسته هستید و می خواهید با ماندن در خانه از خود مراقبت کنید. شما می توانید به طور مداوم تصمیم بگیرید.

با این حال، اگر در خانه بمانید و آنجا را ترک کنید زیرا نگران محاصره شدن توسط مردم هستید. ممکن است متوجه شوید که تصمیم به ترک یک مکانیسم مقابله ای ناسازگار است. سپس می توانید از خود بپرسید چه کارهای دیگری می توانید برای تسکین اضطراب خود انجام دهید. شاید این یک نفس عمیق است. چند کلمه یا دعای مکرر یا می توانید مدیتیشن یا ورزش را برای چند دقیقه امتحان کنید.

راه دیگر برای کنترل احساسات، نگرش مثبت است. اگرچه هیچ کس نمی تواند یا نباید همیشه مثبت باشد. اما اتخاذ یک نگرش مثبت به این معنی است که می توانید موقعیت های منفی را همانطور که هستند بپذیرید. اما نسبت به چالش ها خوش بین است

البته، کمک گرفتن از یک متخصص پزشکی می تواند راه مفید دیگری برای یادگیری نحوه کنترل احساسات باشد.

منبع:

خیلی خوب

تقویم فارسی اندروید