دستیابی به منطقه عملکرد نهایی، کلید موفقیت به عنوان یک ورزشکار است

هر ورزشکاری برای رسیدن به “منطقه عملکرد نهایی” خود تلاش می کند. اما واقعاً این منطقه عملکرد نهایی (UPZ) چیست و چگونه یک ورزشکار می‌تواند به این وضعیت بر مبنای ثابت‌تری دست یابد؟ من آن را UPZ نامیده ام زیرا این وضعیت برای هر فرد متفاوت است و این به هر ورزشکاری بستگی دارد که UPZ خود را از طریق خودآموزی شناسایی کند.

به‌عنوان یک ورزشکار حرفه‌ای، از زمانی که در Ultimate Performace Zone خود بودم آگاه بودم، اما وقتی آنقدر جوان بودم، نمی‌دانستم چگونه می‌توانم آن را کنترل کنم و چه نشانه‌هایی باعث ایجاد این احساسات می‌شوند. اگر یک ورزشکار بتواند به دفعات بیشتر به UPZ خود برسد، نتایج آنها بدیهی است که بهبود می یابد.

به عنوان یک ورزشکار، من همیشه در مقایسه با زمانی که می باختم، وضعیت روحی متفاوتی را هنگام برد احساس می کردم. همچنین من تنها کسی بودم که توانستم این حالت را تغییر دهم. می‌دانستم که ارسال آن به هر طرف فقط یک «ماشه» طول می‌کشد. ثبات، حفظ روال‌ها و دانستن محرک‌ها برای شما، کلیدهای دستیابی به منطقه عملکرد نهایی شما هستند.

احساس بودن در یک ترن هوایی، تجربه فراز و نشیب در عملکرد، که می تواند برای یک ورزشکار ناامید کننده ترین باشد. درست زمانی که فکر می کنید در راه رسیدن به نتایج پایدارتر و موفق تر هستید، ناامید می شوید. ورزشکاران بزرگ یاد می گیرند که چگونه “پایین” های خود را محدود کنند و “بالاهای” خود را ادامه دهند.

زمانی که در “UPZ” خود بودم، احساسات و عواطف زیر را تجربه کردم:

متوجه شدم که بازی کردن بدون دردسر است و به نظر می رسد که همه چیز آزادانه جریان دارد.

زمان کافی برای پخش شوت هایم داشتم و به نظر می رسید توپ کندتر حرکت می کند، حتی اگر واقعاً اینطور نبود.

همه چیز خودکار بود و من وضعیت را “بیش از حد” تحلیل نکردم، فقط گذاشتم این اتفاق بیفتد!

من داشتم لذت می بردم و واقعا از آن لحظه لذت بردم.

من از نظر بدنی آرام بودم اما در عین حال پرانرژی بودم. من تعادل مناسب هر دو را داشتم.

من مضطرب نبودم و نگران نتیجه و اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد، نبودم. با وجود اینکه در آن مرحله از حرفه‌ام برای زنده ماندن به هر سنت نیاز داشتم، اما هیچ نگرانی برایم ایجاد نکرد.

آرام بودم و بر هر کاری که می کردم و می گفتم مسلط بودم.

من اعتماد به نفس داشتم و زبان بدنم این را نشان می داد!

افکار منفی هرگز به ذهنم خطور نکرد.

من عاشق اجرا برای افرادی بودم که تماشا می کردند و احساس احترام زیادی از طرف همه داشتم.

من با ترفندهای تاکتیکی که در حال انجام بود هماهنگ شده بودم و می توانستم با هر تاکتیک جدیدی که به سمت من پرتاب می شد مقابله کنم.

به عملکردم و نتیجه مسابقه خوشبین بودم.

هرگز احساس عجله نکردم و بازی را با سرعت خودم انجام دادم. من در کنترل بودم!

دانستن احساساتی که در زمان حضور در منطقه عملکرد نهایی خود تجربه کردم. قدم کلیدی بعدی برای من این بود که هر بار که وارد زمین تنیس می شدم به این احساسات دست پیدا کنم. من باید یاد می گرفتم که چگونه کنترل تمام اجزای بازی تنیس من را در دست داشته باشم.

برای حضور در UPZ من باید از تمام شش ناحیه زیر مراقبت می کردم:

مسائل فنی

من با تمرین با یک مربی یا انجام تمرینات زیادی که بر روی آن مهارت خاص کار می کند، به مسائل فنی در زمین تمرین رسیدگی کردم. اگر به زمین می رفتم و در تمام شوت هایم 100 درصد مطمئن نبودم، می دانستم که همیشه چیزی برای نگرانی وجود دارد. تمرین برای تکمیل مهارت های مورد نیاز است و رقابت برای اجازه دادن به آن مهارت ها برای اجرای خودکار!

فیزیکی

باید از نظر بدنی آماده بودم و مصدومیت نداشتم. من تمام اجزای تناسب اندام خاص مورد نیاز برای ورزش تنیس خود را آموزش دادم. من ساعت های زیادی را روی چابکی، سرعت، استقامت، انعطاف پذیری، قدرت، قدرت و پاهایم در هر ضربه کار کردم.

من باید سریع تر، قوی تر و آماده تر از حریفم می شدم. “برای اینکه اول تمام کنم، باید اول تمام می کردم!”

تاکتیکی

من همیشه برای هر حریف برنامه بازی داشتم. این مستلزم این بود که حریفم را در یک مسابقه جستجو کنم یا مربی یا هم تیمی‌ام این کار را برای من انجام دهد. از اینجا توانستم با یک برنامه بازی وارد مسابقه شوم و به همین دلیل از چیزی که به سمتم پرتاب شد تعجب نکنم. من همچنین برای برتری در تمام زمینه های تنیس تمرین کردم و می دانستم که می توانم در صورت نیاز سرویس بزنم و والی یا از پایه بازی کنم. سلاح های زیادی داشتم که باید بیرون بیاورم تا بفهمم کدام یک برایم کار می کند.

ذهنی

روال قبل از بازی به من کمک کرد تا از نظر روحی برای مسابقه آماده شوم. پیروی از این روال ها به مقابله با شلوغی های نامطلوب، شرایط نامساعد آب و هوایی، تقلب مخالفان و هر چالش دیگری کمک کرد.

آماده سازی و مدیریت بازی

این ممکن است برای برخی جدید باشد که به عنوان یکی از شش عامل در دستیابی به UPZ در نظر بگیرند. با این حال، اغلب می تواند اولین قدم برای موفقیت باشد. پیروی از روال قبل از بازی، بررسی آماده بودن همه تجهیزات، خوب غذا خوردن، شناخت زمان مسابقه و حریف خود، برنامه ریزی زمین تمرین، دانستن اینکه چقدر طول می کشد تا به مسابقات برسید و غیره، به ایجاد اولین قدم کمک می کند. برای دستیابی به UPZ برای یک ورزشکار.

به عنوان یک مربی، ادامه تحصیلات فقط به بازیکن یا بازیکنان شما کمک می کند تا بهترین باشند! با دانستن اینکه هر کاری که می توانستید برای کمک به ورزشکاران خود برای رسیدن به اوج و رسیدن به حداکثر پتانسیل خود انجام دادید، رضایت زیادی خواهید داشت.

مسائل شخصی خارج از دادگاه

این یکی از مواردی است که در مورد حفظ ثبات در عملکرد و نتایج شما نادیده گرفته می شود. اگر در خارج از زمین بازی با مشکلات شخصی روبرو هستید، نمی توانید به منطقه عملکرد نهایی خود برسید. رفاه یک ورزشکار عامل اصلی موفقیت در دنیای ورزش است.

احساسات و عواطف خود را در رقابت شناسایی کنید

پس از صحبت با بسیاری از ورزشکاران طی سال‌ها، متوجه شدم که یکی از بهترین راه‌ها برای دستیابی به منطقه عملکرد نهایی خود بر مبنای یکنواخت‌تر این است که ابتدا به یاد بیاورید که چه احساسی داشتید و چه احساساتی در طول اجرای خود در زمانی که در UPZ خود بودید. .

وقتی این احساسات و عواطف را شناسایی کردید، می توانید شروع به ساختن چک لیست خود کنید و روال ها و برنامه هایی را طراحی کنید که به شما در رسیدن به این حالت بازی کمک می کند.

احساسات و عواطف متداول ورزشکاران در هنگام بازی عالی: بازی نمدی به صورت خودکار و غریزی، سرگرم بودند، اعتماد به نفس داشتند، بازی را کنترل می کردند، هوشیار بودند، پرانرژی بودند اما کنترل داشتند، دریافتند که اجرای مهارت های ورزشی خود بدون زحمت به نظر می رسد، احساس می کردند. قوی بودند، آرام بودند، روی کارشان متمرکز بودند، مشکلات زندگی شخصی آنها را پرت نمی کرد و سطح اضطراب پایینی داشتند.

احساسات و عواطف رایج ورزشکاران در زمانی که خوب بازی نمی کردند: آنها فاقد اعتماد به نفس بودند، از نظر جسمی احساس خوبی نداشتند، به راحتی حواسشان به مسائل و رویدادهای زندگی خود پرت می شد، احساس اضطراب و ناراحتی زیادی می کردند، در واکنش های خود کند بودند، مهم نیست. چیزی که آنها امتحان کردند به نظر نمی رسید هرگز جواب دهد، حریفان آنها کنترل داشتند، آنها از نظر فیزیکی در همه زمینه ها احساس فشار می کردند، آنها با خودگویی و زبان بدن منفی می شدند، جالب نبود!

هدف اول این است که مهارت های ورزشی خود را با درک چگونگی دستیابی به UPZ خود، تعیین اهداف واقع بینانه برای هر مسابقه یا بازی، یادگیری نحوه اجرای بهترین مهارت های خود در شرایط رقابتی، بودن در بهترین فرم فیزیکی که می توانید داشته باشید، بهبود بخشید. از نظر ذهنی با آنچه بدنتان به شما می‌گوید هماهنگ باشید، از قبل برنامه‌ریزی کنید و برای هر چیزی که ممکن است در رقابت پیش بیاید آماده باشید، نحوه بازی خود را در مسابقه تمرین کنید، برای بهبود بازی خود از کمک بخواهید و به آموزش ادامه دهید، هر گونه عامل منفی یا منحرف کننده را از بین ببرید. که ممکن است عملکرد شما را مختل کند.

یکی از کلیدهای اصلی موفقیت این است که «بیش از حد تحلیل نکنید» چه چیزی اشتباه است یا چه چیزی درست است! هنگامی که در منطقه عملکرد نهایی خود هستید، در حالت خودکار هستید و همه چیز بدون دردسر اتفاق می افتد. بنابراین گاهی اوقات فکر کردن بیش از حد می تواند از نظر ذهنی شما را تحت تاثیر قرار دهد و شما را از تمرکز واقعی روی عملکرد خود دور کند.

هر مربی باید بداند چه عواملی به یک ورزشکار کمک می کند تا به منطقه عملکرد نهایی خود دست یابد و چه پاسخ های منفی مانع از آن ورزشکار می شود.