تست حداکثر VO2 برای دوچرخه سواران

VO2 max (همچنین به عنوان ظرفیت هوازی شناخته می شود) حداکثر مقدار اکسیژنی است که بدن می تواند در طول ورزش مصرف کند. این برای ورزشکاران استقامتی حیاتی است زیرا اکسیژن در توسعه انرژی نقش دارد. به طور خاص، بدن از اکسیژن برای تبدیل غذا به آدنوزین تری فسفات (ATP)، «بنزین» انسان برای تسهیل تمام انقباضات عضلانی و فرآیندهای بدن استفاده می‌کند. یکی از جنبه های اصلی عملکرد دوچرخه سواری توانایی تولید انرژی کافی برای تکمیل تمرینات و مسابقات رقابتی در بالاترین سطح ممکن است. اکسیژن بیشتر معادل تولید بیشتر ATP است که به معنای استقامت بیشتر در دوچرخه است. به همین دلیل است که حداکثر VO2 برای دوچرخه سواران و سایر ورزشکاران استقامتی رقابتی عالی است. در حالی که این یک پیش‌بینی‌کننده خیلی خوب برای عملکرد دوچرخه‌سواری نیست (آستانه لاکتات پیش‌بینی‌کننده بهتری است، به همین دلیل است که ما مناطق تمرینی را بر اساس LT به جای VO2 max توسعه می‌دهیم)، پیش‌بینی‌کننده بسیار خوبی برای پتانسیل ورزش‌های استقامتی است.

ظرفیت هوازی را فقط می توان در محیط آزمایشگاه با استفاده از یک ارگومتر دوچرخه سواری و یک چرخ متابولیک اندازه گیری کرد که شامل چندین ابزار است که حجم هوایی که دوچرخه سوار تنفس می کند، میزان اکسیژن استخراج شده از این هوا و میزان دی اکسید کربن تولید شده را اندازه گیری می کند. این آزمایش شامل رکاب زدن در بارهای کاری به تدریج بیشتر می شود (معمولاً هر یک تا سه دقیقه افزایش می یابد تا زمانی که دوچرخه سوار به حد مجاز خود برسد) در حالی که هوای منقضی شده از طریق یک دهانه برای تجزیه و تحلیل توسط گاری متابولیک جمع آوری می شود. سپس یک کامپیوتر VO2 max را محاسبه می کند که می تواند در هر دو معیار مطلق و نسبی بیان شود. اندازه گیری مطلق، لیتر اکسیژن مصرف شده در دقیقه (L/min) است. معیار نسبی، که رایج‌تر است، میلی‌لیتر اکسیژن مصرفی به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در دقیقه (ml/kg/min) است. میانگین VO2 حداکثر 40 میلی‌لیتر بر کیلوگرم در دقیقه یک فرد آموزش ندیده دارد، در حالی که دوچرخه‌سوارانی که به خوبی آموزش دیده‌اند ظرفیت هوازی بین 55 تا 65 میلی‌لیتر بر کیلوگرم در دقیقه دارند. البته برخی از ورزشکاران نخبه ظرفیت هوازی بسیار بالاتری دارند. برای مثال، حداکثر VO2 لنس آرمسترانگ تا 83 میلی‌لیتر بر کیلوگرم در دقیقه اندازه‌گیری شده است.

اگر می خواهید ظرفیت هوازی خود را اندازه گیری کنید، باید یک آزمایشگاه عملکرد ورزشی محلی پیدا کنید که تست متابولیک را ارائه می دهد. تعداد آزمایشگاه ها در حال افزایش است و در برخی موارد، می تواند به سادگی رفتن به یک فروشگاه دوچرخه یا دانشگاه محلی باشد. دوچرخه سواران اغلب می توانند آستانه لاکتات و ظرفیت هوازی را همزمان اندازه گیری کنند. فقط به خاطر داشته باشید که آزمایش ها ممکن است کمی پرهزینه باشند (در بسیاری از موارد 100 تا 200 دلار). از آنجایی که آستانه لاکتات معیار مهمتری برای توسعه مناطق تمرینی است، و شما می توانید ضربان قلب آستانه لاکتات را با دقت معقولی در میدان تعیین کنید، ممکن است به طور موجه تصمیم بگیرید که تست ظرفیت هوازی را دور بزنید. با این حال، اگر تصمیم به انجام آن دارید، به یاد داشته باشید که ظرفیت هوازی یک پیش‌بینی‌کننده عالی برای عملکرد دوچرخه‌سواری نیست، فقط پتانسیل است. اگر حداکثر VO2 شما بالا باشد، این تضمین نمی‌کند که دوچرخه‌سوار خوبی باشید، اگرچه شروع خوبی دارید. از سوی دیگر، اگر ظرفیت هوازی شما نسبتاً کم است، ناامید نشوید. با تمرین و تغذیه مناسب باز هم موفقیت های بزرگی در دوچرخه سواری خواهید داشت!