اهمیت ویتامین D

ویتامین آفتاب میدونی کدومه اگر ویتامین D را حدس زدید، حق با شماست. ویتامین D برای حفظ سلامت بدن بسیار مهم است – و بهترین مکان برای دریافت آن زیر نور خورشید است.

ویتامین D برای تعدادی از فرآیندهای متابولیک و همچنین پیشگیری از پوکی استخوان، بیماری های قلبی و نرمی استخوان ها (نرم شدن استخوان ها، ایجاد تغییر شکل آنها – معروف به راشیتیسم در کودکان) ضروری است. ویتامین D همچنین ممکن است در پیشگیری از بروز برخی از انواع سرطان، به ویژه سرطان سینه، بیضه و روده بزرگ مفید باشد. علاوه بر این، به بدن کمک می کند تا فسفر و کلسیم را جذب کند. همانطور که اگر این به اندازه کافی چشمگیر نبود، ویتامین D نیز در مبارزه با افسردگی مهم است و یک مطالعه اخیر نشان داد که ممکن است تأثیر مثبتی بر اختلالات شخصیت و اختلال استرس پس از سانحه داشته باشد.

این ویتامین ضروری زمانی تولید می شود که ترکیبی در پوست (به طور دقیق 7-دهیروکلسترول) در انتهای طیف بالاتر در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار گیرد. در حالی که همه ما پیام slip-slop-slap را شنیده ایم، چند دقیقه نور خورشید در روز خارج از منطقه خطر 10 صبح و 2 بعد از ظهر تمام چیزی است که برای حفظ سهمیه ویتامین D خود نیاز دارید. ویتامین D همچنین در برخی از غذاها مانند زرده تخم مرغ، جگر، برخی از ماهی ها (فکر می کنیم سالمون، ماهی خال مخالی و ساردین) و مقداری کره و مارگارین وجود دارد – اما نور خورشید تا حد زیادی موثرترین منبع است.

اکثر مردم انتظار دارند کمبود ویتامین D با توجه به ماهیت سبک زندگی استرالیایی در فضای باز مشکلی واقعی نباشد. با این حال، تخمین زده می شود که حتی پس از تابستان 30 درصد استرالیایی ها دچار کمبود ویتامین D خواهند شد و پس از زمستان این تعداد به 40 درصد افزایش می یابد. توجه به این نکته ضروری است که برخی از افراد بیشتر از دیگران در معرض کمبود ویتامین D هستند، مانند: ب) کسانی که ساعات طولانی کار می کنند (یعنی در محل کار قبل از طلوع خورشید و فقط بعد از غروب خورشید کار می کنند) و همچنین کسانی که در مناطق سردتر زندگی می کنند و کسانی که پوست تیره تری دارند. افرادی که پوست تیره‌تری دارند ممکن است دچار کمبود ویتامین D شوند، زیرا بدن آنها دارای سطوح بالایی از ملانین است (که از آن در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند) – مانع از تولید کافی ویتامین D می‌شود.

دریافت مقدار مناسب ویتامین D برای حفظ سلامتی بدن و ذهن ضروری است – و چه کسی دوست ندارد چند دقیقه گرمای خورشید را جذب کند؟ دفعه بعد که احساس کردید نیاز به استراحت دارید، چند دقیقه از مطب خارج شوید تا سهمیه ویتامین D روزانه خود را دریافت کنید – بدن (و ذهن) شما از شما تشکر خواهند کرد.