افزایش باروری در زنان دارای ریز مغذی ها


افزایش باروری زنان برای افرادی که مشکل ناباروری دارند بسیار مهم است. وقتی ناباروری را تجربه می کنید ، عوامل زیادی وجود دارد که نمی توانید آنها را کنترل کنید ، مانند ژنتیک ، سن ، چرخه قاعدگی غیرقابل پیش بینی و غیره. اما یک گزینه برای افزایش شانس بچه دار شدن وجود دارد که ساده و غیرتهاجمی است. رژیم غذایی و به ویژه ریز مغذی هایی که از غذا یا زیرساخت ها دریافت می کنید ، می تواند در درمان ناباروری مثر باشد.

نقش ریز مغذی ها در افزایش باروری زنان

از آنجا که باروری پیچیده است و بدن هر کس متفاوت است ، علم ریز مغذی ها و معنای آنها هنوز در مراحل اولیه است. با این حال ، مطالعات امیدوارکننده ای برای توضیح نقش ویتامین ها در باروری آغاز شده است. ویتامین ها نقش مهمی در سلامت زنان دارند. آنها برای بسیاری از عملکردها از جمله قاعدگی و تخمک گذاری ، عملکرد تیروئید ، تولید انرژی ، ایمنی و کیفیت و بلوغ تخمک ضروری هستند. بنابراین ، دریافت ویتامین ها و مواد معدنی کافی هنگام تلاش برای ایجاد یک محیط مساعد برای بارداری بسیار مهم است. برخی از مواد مغذی حتی ممکن است علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) ، شایع ترین علت ناباروری را کاهش دهند.

بیرتا ال کارنیتین

این مکمل نوعی اسید آمینه L-carnitine است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و به تبدیل چربی به انرژی کمک می کند. ALC و LC گاهی اوقات به صورت ترکیبی برای افزایش باروری زنان استفاده می شوند. حاوی آنتی اکسیدان هایی است که سیستم تولید مثل زنان را تقویت می کند. نظرسنجی سال 2018 نشان داد که اگرچه LC برای باروری زنان مفید است ، ALC دارای آنتی اکسیدان های قوی است. تصور می شود که استیل ال کارنیتین تغییرات مربوط به سن را در سیستم تولید مثل زنان کند می کند. مطالعات همچنین نشان داده است که مکمل LC و ALC علائم PCOS ، اندومتریوز و آمنوره را بهبود می بخشد.

ویتامین B غیر از اسید فولیک

آنها به ارتقاء سلامت تخمک و جلوگیری از ناباروری ناشی از بیماری های تخمدان کمک می کنند. شاید شنیده باشید که اسید فولیک قبل و در دوران بارداری مهم است ، اما سایر ویتامین های B نیز در باروری نقش دارند. در یک مطالعه ، مصرف زیاد ویتامین های B1 ، B2 ، B3 ، B6 و B12 با کاهش خطر ناباروری به دلیل اختلالات تخمدان مرتبط بود. برخی مطالعات ناباروری ویتامین B12 را در زنان مرتبط کرده اند. علاوه بر این ، یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که سطح بالای B12 و فولات می تواند باروری را در زنانی که تحت درمان ناباروری قرار دارند افزایش دهد.

کلسیم

هیچ مطالعه جامعی در مورد اینکه آیا کلسیم اضافی شانس بارور شدن را افزایش می دهد یا خیر وجود ندارد. اما برای مردان و زنان بسیار مهم است که از لوگاد مکدانتان برای پیشگیری از نقص استفاده کنند. RDA کلسیم برای زنان بالغ 1000 میلی گرم در روز است. ایده خوبی است که کلسیم مورد نیاز خود را از منابع غذایی مانند ماست یا سایر محصولات لبنی دریافت کنید ، در غیر این صورت از دستگاه گوارش کمک بگیرید.

کوآنزیم Q10

بدن کوآنزیم Q10 تولید می کند ، اما افزایش حجم خون ممکن است برای باروری مفید باشد ، به خصوص اگر از IVF استفاده می کنید. یک مطالعه تأیید شده در سال 2018 نشان داد که مصرف مکمل CoQ10 پاسخ تخمدان را در زنانی که تحت IVF قرار می گیرند ، بهبود می بخشد. با این حال ، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

ویتامین دی

برخی مطالعات کمبود ویتامین D و ناباروری را در زنان مرتبط کرده اند. یک مطالعه در سال 2019 سطح پایین ویتامین D را در زنان مبتلا به ناباروری PCOS نشان داد. ویتامین D نقش مهمی در عملکرد باروری مردان و زنان دارد. تحقیقات نشان داده است که کمبود ویتامین D ممکن است با ناباروری در مردان و زنان ارتباط داشته باشد ، بنابراین آزمایش کمبود ویتامین D بسیار مهم است.

اسید فولیک

یکی از راه های افزایش باروری زنان ، مصرف مکمل های اسید فولیک است. دریافت مقدار کافی اسید فولیک تنها در دوران بارداری انتخاب عاقلانه ای نیست. افزایش تولید فولات قبل از بارداری با شانس بیشتری برای بارداری ، موفقیت بیشتر در باروری و کاهش نقایص لوله عصبی در نوزاد همراه است. برای زنان باردار ، RDA اسید فولیک 600 میکروگرم است. علاوه بر این ، به زنانی که قصد باردار شدن دارند یا احتمالاً باردار می شوند توصیه می شود که مکمل اسید فولیک را روزانه با دوز 400 تا 800 میکروگرم حداقل یک ماه قبل از بارداری مصرف کنند.

بیر

ناباروری به دلیل اختلال عملکرد تخمدان (یکی از موانع احتمالی زایمان) می تواند منجر به کمبود آهن شود. مطالعه ای در سال 2006 بر روی بیش از 18000 زن نشان داد که مکمل آهن خطر این نوع ناباروری را کاهش می دهد. اگر می دانید سرطان تخمدان دارید ، در مورد افزودن آهن یا آهن به رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید

بیایید یکدیگر را بشناسیم: قرص Iron Plus Health Brest

امگا 3

بیش از 35 سال به سلامت بارداری کمک می کند. هنگام بررسی الگوهای غذایی ، خوردن غذاهای دریایی به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم با باروری بیشتر همراه است. اگر به طور منظم غذاهای غنی از امگا 3 نمی خورید ، مصرف مکمل های اضافی در حین بارداری ممکن است مفید باشد.

سلنیوم

سلنیوم ممکن است مورد توجه زیادی قرار نگیرد ، اما یک ماده معدنی مهم است که در سیستم تولید مثل نقش دارد. یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که کمبود سلنیوم می تواند علت سقط جنین باشد. بر اساس یک مطالعه معتبر که در سال 2019 انجام شد ، سلنیوم همچنین ممکن است به حفظ سلامت مایع فولیکولار در اطراف تخمدان ها کمک کند. RDA سلنیوم در بزرگسالان 55 میکروگرم در روز است.

آیا می توانم مولتی ویتامین مصرف کنم؟

از آنجا که بسیاری از مواد مغذی بر باروری تأثیر می گذارد ، مصرف ویتامین های با کیفیت بیشتر نسبت به مکمل ها آسان تر است. برای زنان توصیه می شود به دنبال محصولاتی مانند موارد زیر باشید:
حداقل 400 میکروگرم فولات
حداقل 300 میلی گرم کولین
150 میکروگرم ید
18 میلی گرم آهن
حداقل 600 واحد ویتامین D

نویسنده: طیبه رفیعی
منبع: خط سلامت

دیدگاهتان را بنویسید