اسپا و ماساژ حرفه ای برای ورزشکاران – یک راهنمای اساسی

زمانی بود که ماساژ برای عده کمی تجمل محسوب می شد. امروزه همه افراد به دنبال آبگرم محله هستند، به خصوص ورزشکاران و مربیان حرفه ای. ماساژ نه تنها مفید تلقی می شود، بلکه برای حفظ تناسب اندام و در اوج عملکرد بسیار مهم است. بررسی ها و مطالعات بارها و بارها ثابت کرده اند که ماساژ می تواند اثرات مثبت فوق العاده ای بر عملکرد بدن داشته باشد. ورزشکاران را می توان بهتر درمان کرد و توانبخشی را تسریع کرد.

نکات مثبت ماساژ بدن فقط به ورزشکاران حرفه ای محدود نمی شود. هر کسی که یک رژیم ورزشی منظم را انجام می دهد، می تواند از آنها استفاده کند. عملکرد بهتر، پیشگیری از آسیب های جزئی، کاهش درد، تمرکز بیشتر و کاهش زمان بهبودی از مزایای درمان بافت نرم است. در بخش‌های زیر، راهنمای ضروری ماساژ برای هر ورزشکار یا علاقه‌مند به ورزش ارائه شده است.

فواید آناتومیکی ماساژ

وقتی بدن را ماساژ می دهند دو اتفاق می افتد. ابتدا فشار دست ماساژور و حرکت آن باعث پاسخ مکانیکی در بدن می شود. دوم، یک عمل رفلکس رخ می دهد زیرا انتهای عصب تحریک می شود. این دو واکنش با هم ترکیب می شوند و تأثیری بر سیستم قلبی عروقی بدن ایجاد می کنند که منجر به مزایای زیر می شود:

  • رگ های خونی گشاد می شوند که گردش خون را افزایش می دهد و کارایی را افزایش می دهد.

  • با ماساژ مکرر دستی که منجر به افزایش سطح اکسیژن در بدن می شود، جریان به قلب افزایش می یابد. بافت ها دسترسی بهتری به مواد مغذی دارند و بدن مواد زائد و سموم را به راحتی دفع می کند.

  • ضربان قلب کاهش می یابد که منجر به آزاد شدن تنش و ایجاد یک بدن بدون دردسر می شود.

علاوه بر مزایای قلبی عروقی ماساژ، ورزشکار از سیستم عضلانی نیز بهره می برد.

  • درد عضلات برطرف می شود و تنش از بین می رود که منجر به بهبودی سریعتر در ورزشکاران می شود.

  • عضلات به دلیل افزایش انعطاف پذیری، دامنه حرکتی بیشتری دارند.

  • دو مورد فوق با هم ترکیب می شوند تا با عضله سازی عملکرد فرد را در مسابقات و بازی ها تقویت کنند.

انواع ماساژ برای افراد ورزشکار

تسکین درد، عضلات قوی تر و انعطاف پذیرتر و ریکاوری طبیعی تر، سه مزیت مهم ماساژ برای افرادی است که تمرین می کنند. اما این بدان معنا نیست که هر نوع ماساژ درمانی این نتایج را به همراه خواهد داشت. برای ورزشکاران و ورزشکاران انواع مختلفی از درمان ها وجود دارد که بهترین کار را انجام می دهند:

  1. ماساژ ورزشی: بسته به نوع بازی که ورزشکار انجام می دهد. درمان های ورزشی می تواند متفاوت باشد. اکثر آنها با سرعت بسیار بالا انجام می شوند و شامل حرکات کششی زیادی هستند. رویکرد ماساژ نیز می تواند بر اساس زمان اجرا متفاوت باشد. ماساژ قبل از تمرین عمدتاً شامل حرکات کششی است که عضلات را گرم می کند. درمانی که بعد از بازی انجام می شود بر افزایش کشش و کاهش درد متمرکز است.
  2. درمان های بافت عمیق: این زمانی به کار می رود که بخش های خاصی از بدن مشکل ایجاد کند. به عنوان مثال، زمانی که عضلات زانو به دلیل فعالیت مداوم شروع به درد می کنند، فشار زیاد روی عضلات و بافت اطراف آن می تواند به حل مشکل کمک کند. چنین ماساژهایی باعث ایجاد درد در فرد می شود زیرا برای از بین بردن گره ها طراحی شده اند. از بین بردن تنش و درد از عضلات نیاز به فشار زیادی دارد.

بنابراین، بهتر است به جای استفاده از رایحه درمانی یا ماساژ بافت نرم، ورزش یا ماساژ بافت عمیق را انتخاب کنید.

زمان مناسب برای برنامه ریزی ماساژ

اولین نکته قابل توجه این است که به یاد داشته باشید که نتایجی که ماساژ منظم می تواند ارائه دهد هرگز با یک ماساژ یکبار مقایسه نمی شود. هر مرکز پیشرو ماساژ بدن، برنامه ریزی یک رژیم کامل ماساژ را که همگام با برنامه ورزشی ورزشکار است، توصیه می کند. درمان ها بسیار شبیه به آموزش هستند. هرچه منظم تر آنها را اجرا کنید، نتایج بهتری خواهید داشت. هر فرد ورزشی که می خواهد از مزایای تجمعی اسپاها بهره مند شود، باید آنها را در فواصل زمانی کوتاه برنامه ریزی کند.

آنها دو نکته مهم هستند که باید هنگام مداد زدن در ماساژ قبل یا بعد از بازی در نظر داشته باشید:

  • آنها فقط برای حل مسائل نیستند. می توان از آنها برای اقدامات پیشگیرانه نیز استفاده کرد.

  • نتیجه درمان ها می تواند کوتاه مدت باشد، از این رو نیاز به یک جدول زمانی منظم برای ماساژ است

برنامه بهینه برای هر ورزشکار حرفه ای یا فردی که در سطح بالا ورزش می کند هر 7 روز یک بار است. اگر این امکان وجود ندارد، یک بار در 2 هفته ضروری است. برای سایر افرادی که به اندازه کافی تمرین نمی کنند یا محدودیت های مربوط به بودجه دارند، دو بار در 30 روز توصیه می شود.

یک جمع بندی مختصر

یک ورزشکار، آماتور یا ماهر، مربی جوان یا عاشق ورزش، هر فرد می تواند از ماساژ برای حفظ بدن، حل نقاط درد و بهبودی از آسیب ها استفاده کند. درمان‌ها می‌توانند به سلاح مهمی تبدیل شوند که برای حفظ بدن خود در بهترین شرایط به آن نیاز دارید. فقط از نظر فیزیکی نیست که ماساژ می تواند به شما کمک کند، فواید ذهنی آن نیز بسیار زیاد است. آنها می توانند به شما کمک کنند تا بهتر تمرکز کنید و بیشتر استراحت کنید.