از شاخص قند خون چه می دانید؟


در مورد شاخص قند خون (شاخص قند خون) در غذا چه می دانید؟

شاخص قند خون واژه ای است که در رابطه با غذاها استفاده می شود. این است که مقدار مشخصی (100 گرم) از هر غذا (مانند حبوبات ، میوه ها ، نان و غیره) بخورید و سپس سطح قند خون را اندازه گیری کرده و این عدد را مقایسه کنید. با افزایش قند خون پس از مصرف 100 گرم گلوکز یا نان سفید (وعده غذایی مرجع). این شاخص به صورت درصد بیان می شود. غذاهای بر اساس شاخص قند خون به سه دسته غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا ، متوسط ​​و پایین تقسیم می شوند. در این قسمت از وب سایت دکتر رض رضایی ، متخصص تغذیه از اصفهان ، می خواهیم توضیحاتی در مورد شاخص قند خون ارائه دهیم.

در افراد مبتلا به دیابت ، انتخاب غذاهای کم قند همیشه در اولویت بوده است. در حالی که افراد دیگر غذاهای مختلف شیرین (اعم از پنهان یا ظاهراً در غذا) به میزان لازم می خورند. مطالعات نشان می دهد که قند زیاد می تواند منجر به پرخوری شود. یک نوع خاص از استرس التهابی را برای بدن افزایش می دهد. و در دراز مدت می تواند در ایجاد بیماریهای مزمن مانند فشار خون بالا ، دیابت ، چربی خون بالا و حتی چاقی شکمی مثر باشد. شکر موجود در غذا به دو نوع اصلی تقسیم می شود که شامل انواع ساده و پیچیده است.


مطالب پیشنهادی:

با رژیم گرفتن بوی بد دهان را از بین ببرید


غذاهای ساده شیرین می توانند عسل ، آب میوه (انگور ، خرما و غیره) یا غذاهای تهیه شده از شکر (مانند نوشابه یا شیرینی و بیسکویت) و غذاهای پیچیده شیرین می توانند میوه ، آجیل یا برخی غذاهای حاوی نشاسته (مانند به عنوان سیب زمینی ، حبوبات ، ماکارونی ، رشته فرنگی ، نان و غیره). لازم به ذکر است که افزایش بیش از حد نیاز به قندهای پیچیده می تواند سطح قند خون را نیز افزایش داده ، منجر به التهاب شود و در ایجاد بیماریهای فوق مثر باشد. ترکیبات حاوی قندها و نشاسته های پیچیده به دلیل وجود ویتامین ها و مواد معدنی در ارتقای سلامت مثر هستند. به همین دلیل ، آنها باید به مقدار مناسب برای هر فرد مصرف شوند. علاوه بر این ، باید مراقب تهیه و مصرف این غذاها بود تا باعث افزایش نامناسب سطح قند خون نشود.

عوامل م reactionsثر بر واکنش های قند خون به غذا

واکنشهای غذایی قند خون تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می گیرد. این عوامل عبارتند از “محتوای کربوهیدرات داغ ، نوع قند (گلوکز ، فروکتوز ، ساکارز ، لاکتوز و غیره) ، ماهیت نشاسته (آمیلوز ، آمیلوپکتین و نشاسته مقاوم) ، نوع و مدت زمان پخت ، فرآیندهای غذا ، اندازه ذرات”. همچنین سطح قند خون ناشتا و شدت عدم تحمل گلوکز. “به عنوان یک قاعده ، طولانی شدن زمان پخت ، خرد کردن ، کوبیدن ، پختن و پختن و کم آب کردن غذا دسترسی به قندهای موجود در غذا را افزایش می دهد.

به عنوان مثال ، سیب زمینی یکی از موادی است که افراد زیادی روزانه از آن استفاده می کنند. اغلب با روشهای دیگر پخت و پز تهیه می شود. قند خواهد داشت. در کشور ما ، پاستا روش معمول پخت و پخت و گرم شدن بعدی برای پخت است ، به طوری که نشاسته موجود در آن فرصت بیشتری برای افزایش قندهای ساده خود دارد. نوشیدنی ها ، شربت ها و به میزان کمتر آب میوه ها ، به دلیل سیالیت و از بین رفتن بافت سخت گیاهی (فیبر) در آب میوه گیری ، قند بسیار بالاتری در مقایسه با میوه های تازه یا خشک شده دارند که منجر به جذب سریعتر این قندها می شود. و سطح قند خون را افزایش می دهد.

شاخص قند خون میوه

شاخص قند خون میوه نیز متفاوت است. به عنوان مثال ، خربزه و انگور شیرین دارای شاخص گلیسمی بالا هستند ، در حالی که گیلاس دارای شاخص گلیسمی پایین تر است. از مواد غذایی به نحوی استفاده کنید که نیاز به جویدن بیشتر داشته باشد. (سیب های تازه را با پوست رنده شده مقایسه کنید.) همچنین از لوبیا (به عنوان گروهی از غذاها با وجود وجود مقدار زیادی نشاسته به همراه فیبر) استفاده کنید.) قند زیادی تولید نمی کند. مصرف این نوع غذا در کنار غذاهای نشاسته ای می تواند راه خوبی برای کاهش بار قند در بدن باشد.

بار قند خون

بار گلیسمی یک اصطلاح جدیدتر از شاخص قند خون است.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که میزان قند خون در کنترل سطح قند خون مهمتر از شاخص قند خون است. محققان این یافته را به مفهوم میزان و کیفیت کربوهیدرات دریافتی نسبت می دهند که در بار قند خون در نظر گرفته می شود. بنابراین ، اولین گام در برنامه رژیم غذایی میزان کل کربوهیدرات دریافتی است و سپس با توجه به منبع دریافت کربوهیدرات در رژیم غذایی این است که افراد ، به ویژه افراد مبتلا به دیابت ، به عنوان بخش اصلی وعده ها و میان وعده های خود انتخاب می کنند. یک واحد کربوهیدرات مبنای محاسبه کربوهیدرات ها در غذا است ، که بر اساس آن هر قسمت از غذای کربوهیدرات ، صرف نظر از منبع ، 15 گرم کربوهیدرات دارد.

نان و نشاسته ، سبزیجات ، میوه ها و محصولات لبنی به عنوان غذاهای کربوهیدرات دار شناخته می شوند ، اما گوشت و چربی ها از این قاعده مستثنی هستند. با توجه به میزان و کیفیت کربوهیدرات های خورده شده در رژیم غذایی همه افراد ، به ویژه افراد مبتلا به دیابت و در معرض خطر دیابت ، لازم است با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روش های تغذیه ای اولیه و میزان و نحوه غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه اصفهان کلیک کنید.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


مطالب پیشنهادی:

کاهش وزن نامناسب و پوکی استخوان

چربی شکم را با پنج ماده مغذی کاهش دهید

خمیر مایه یا جوش شیرین

تفاوت جوش شیرین و بیکینگ پودر



دیدگاهتان را بنویسید